Gå til innhold

Objektiv-jakt i thailand..

Anbefalte innlegg

Heisann,

Morfar er for tiden i thailand, og kan kjøpe hjem noe utstyr for meg.

Derfor lurer jeg da på hva dere anbefaler meg å kjøpe dere nede, i forholdtil hva jeg kan spare mest på. Virker som om objektiver er veldig billig der nede.

Kameraet jeg har er 450D. Har kit-zoomen fra før av.

Lurer veldig på disse to:

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Canon 50mm F1.8

Hva tror dere? Budsjettet ligger rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg *tror* du får ett års internasjonal garanti som er gyldig i Norge, selv om enkelte mener at dette kun gjelder for "L" objektiver. Pas uansett på at forretningen stempler garantikortet.

Dette er jo ikke spesielt dyre objektiver så risikoen er jo totalt sett ikke så veldig stor selv om noe skulle gå galt. Selv ville jeg slått til og handlet kun dersom jeg kunne spare *minst* 30% i forhold til billigste norske pris. Det vil si at jeg maks ville betalt kr 630 for 50mm f/1.8 og maks kr 1750 for 55-250mm objektivet. Ellers så er det rett og slett ikke verdt bortfallet av norsk "5 års reklamasjonsrett".

Forøvrig så er jo begge objektivene helt suverene objektiver i "budsjettklassen" så det er uansett gode valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Om det er noe å spare, så er det ikke mange kronene. Vil du ikke heller unne morfar late dager på stranda, fremfor å tråle rundt etter kamerasjapper?

Tja, morfar skal være 3 uker der nede, og han er selv foto-interessert.

Fikk melding fra han i stad, og han hadde funnet Canon 70-200mm F2.8 IS til 6400kr, så det virker jo som om det er mye å spare.

Lenke til kommentar
Imponerende billig. ( Nesten så en lurer på om det er ekte vare.)
En grunn kan være at det er mindre ledd mellom canon fakrikken og kunden?

Muligens måten det blir betalt på i valuta?

Når jeg leser disse prisene så håper jeg virkelig at en arbeidskolega snart skal på ferie til Thailand :dribble:

Du må holde oss oppdatert, Haansi :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er riktignok en grense på kr 6000 (når man selv har vært utenlands) og ved innførsel av varer som til sammen overskrider dette så skal man etter reglene betale mva. Dvs at man skal gå på rød sone og deklarere de varene som overskrider grensen på kr 6000. Man kan selv velge hvilke varer man vil betale mva for så lenge det man ikke betaler mva for ikke overskrider kr 6000. Om en enkelt vare overskrider dette beløpet så skal det betales mva for hele beløpet. Dvs at for et objektiv som koster kr 6400 så holder det altså ikke å betale mva av kr 400. Kan man ikke forevise kvittering så vil verdien av en vare fastsettes etter skjønn.

Men her finnes det jo mange kreative løsninger og hver enkelt får finne ut av hvor deres moralske grense går. Jeg skal i hvert fall ikke være den som oppfordrer til ulovligheter. :innocent:

Lenke til kommentar

Ja, mye å spare. Men du var vel i utgangspunktet interessert i to objektiver som til sammen koster kun en brøkdel av en 70-200L. og da blir besparelsen straks veldig mye mindre, om ikke i prosent så i hvert fall i kroner og øre.

Har budsjettet ditt plutselig endret seg veldig? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...