peder--- Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kan dette kameraet på noen måte ta slike bilder, eller er det forbeholdt SLR? Er det eventuelt noen andre digitalkameraer som kan ta et liknende bilde (med tanke på fokus)? Om ikke; klarer dette eller dette jobben? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Med ELF på 60mm som lengste brennvidde på Lumix'en, så er jeg tvilende. Da skal du omtrent ut på isen sammen med gutta.. Jeg vet ikke helt hvor raskt objektiv man trenger i en ishockeyhall. Men jeg kan love deg én ting: Du slipper neppe unna med et dobbeltkit.. Enten trenger du en f/4-telezoom eller så trenger du en f/2.8-telezoom. Ingen av dem er spesielt billige. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Man trenger nok en brennvidde rundt 200mm, og det er nok som du sier en blender på f/2.8 -4 som må til. Tom Lenke til kommentar
peder--- Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) På informasjonen til Lx3 står det (under Lens): f=5.1-12.8 og F2.0 - F2.8, er det f=... dere mener bør være 2.8-4 for å få til liknende bilde? Hvor bra er det eventuelt jeg kan få til da, med Lx3? Endret 21. januar 2009 av peder--- Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Nei. f= vil si brennvidden, men på grunn av brikkestørrelsen må du regne om for å finne ut hvilken bildevinkel dette tilsvarer for et fullformatkamera. For Panasonic LX3 vil det være tilsvarende 24-60mm, altså ikke i nærheten av det du trenger av tele engang. F2.0-2.8 er blenderen, dvs hvor stor åpningen som slipper inn lys er. Jo lavere tall, jo større åpning, og 2.0-2.8 er absolutt gode verdier, men for å ta slike bilder som du linker til må du nok ha en speilrefleks med et brukbart teleobjektiv. Du trenger ikke det dyreste, men som folk sier bør du ha tilsvarende 200 eller 300mm. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) På informasjonen til Lx3 står det (under Lens):f=5.1-12.8 og F2.0 - F2.8, er det f=... dere mener bør være 2.8-4 for å få til liknende bilde? Hvor bra er det eventuelt jeg kan få til da, med Lx3? edit: leste spm for fort: glem dette:Ja, det er den f= de nevner. Hvis du står helt inntil vantet idet spilleren passerer rolig, og har kameraet på nærfoto (tulipan/makro), så bør det kunne ligne litt. En sjelden gang. Men du vil få mange fine bilder med Lumix'en, men nærfoto av spillere på banen vil typisk kreve mye lengre brennvidder (lenger tele) enn Lumix'en har. Ut-av-fokus-bakgrunn krever at motivet er nær deg og at bakgrunnen er rimelig langt unna motivet, og til dels større bildebrikke enn Lumix'en har. Du kan få motivet nærmere med mer tele, eller ved å gå fram til det. Endret 21. januar 2009 av kaian Lenke til kommentar
peder--- Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Okå, siden jeg er helt newbie hva er bildebrikke og hva gjør den? Og ikke minst, hvordan kan jeg finne ut hvor bra bildebrikke et kamera har? Takker for hjelpa sålangt! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kanskje jeg skal være litt mer spesifikk.. For å ta det bildet du linker til, så tror jeg Canon 40D til 6000 + 70-200 f/4 til 5334 kr er en god kombinasjon. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg vet ikke helt hvor raskt objektiv man trenger i en ishockeyhall. Men jeg kan love deg én ting: Du slipper neppe unna med et dobbeltkit.. Enten trenger du en f/4-telezoom eller så trenger du en f/2.8-telezoom. Ingen av dem er spesielt billige. Så raskt som mulig. ISO1600, f/2.8 og 1/500s i Jordal Amfi. 200mm EFL er greit nok, men da bør du ha mulighet til å komme ganske nært banen. Fra tribunene ville jeg foretrukket å være nærmere 400mm. Men det er selvfølgelig veldig dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå