d'espresso Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hei Vurderer å kjøpe et Logitech Z-5500 anlegg til bruk med en TV som er kobla til Xbox 360 og til PC-bruk. Spørsmålet mitt er bare at om jeg kobler slik; 360 - TV - "forsterkeren" til Z-5500, fungerer det da? Må jeg i så fall koble TV --opptisk kabel -- Z-5500? Pleier nyere tv'er å ha utgang for optisk-lydkabel? Jeg får vel da lyd i alle 5 høytalerne? Noen andre ting jeg burde vite med bruk av PC (det blir vel ikke noe problem å koble den til), Xbox 360, og en ny TV? Endret 21. januar 2009 av Haakon* Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hei Vurderer å kjøpe et Logitech Z-5500 anlegg til bruk med en TV som er kobla til Xbox 360 og til PC-bruk. Spørsmålet mitt er bare at om jeg kobler slik; 360 - TV - "forsterkeren" til Z-5500, fungerer det da? Må jeg i så fall koble TV --opptisk kabel -- Z-5500? Pleier nyere tv'er å ha utgang for optisk-lydkabel? Jeg får vel da lyd i alle 5 høytalerne? Noen andre ting jeg burde vite med bruk av PC (det blir vel ikke noe problem å koble den til), Xbox 360, og en ny TV? Nei, du må koble X360 digitalt til Z-5500 med en optisk kabel. Den kalles TOSLINK og fåes til ca 50,- hos Clasern eller Biltema. Du kobler kabelen fra det ledige hullet i kontakten på HD kabelen ut fra Xboxen. Hvis du ikke har HD kabel til X360, må du skaffe en, det løfter bildet noen hakk også: Her er et priseksempel på VGA varianten (passer greit til LCD TV): http://dinpris.no/?cid=9&gid=362&s...amp;pid=1355507 Det finnes vel også HDMI(hvis X360en din er ny støtter det) og komponent varianter av denne kabelen. Med TOSLINK fra X360 får du flott 5.1 lyd i Z-5500 Gled deg ! PC til TV fungerer greit med en HDMI eller vga kabel (kjøp den billigste som funker). Men, vær forberedt på litt knoting i grafikkoppsettet på PCen for å få bildet til matche skjermen på TVen. Selv om du stiller inn samme oppløsningen som TVen har, ut fra PC er det ikke alltid at bildet matcher i størrelse. Her er det bare å eksprimentere med input settingene på TVen til du er fornøyd. Digital lyd fra PC er ikke helt rett fram, men vanlig analog stereo jack vil uansett fungere. Endret 21. januar 2009 av Junkers Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Tusen takk for raskt og bra svar Så alt jeg trenger å gjøre er å koble en slik digital kabel i det lille svarte hullet på standard-kabelen på 360'en (eller kjøpe en ny en, jeg snakker om den kabelen med rød, gul, hvit, grønn, blå og rød), og inn i Z-5500? Da har jeg lyd derfra.. Har en VGA-kabel som allerede fungerer fint fra PC - TV.. Jaja, jeg finner nok alt ut. Men fint at anlegget fungerer fra i bruk med 360 og PC Men blir det ikke lettere å koble annlegget til TV'en (og i så fall hvordan), og så kommer all lyden som kommer inn i TV'en over til anlegget? Beklager mange spørsmål, men er midt i å gjøre om rommet mitt, og er ikke grønn, men ikke helt god på alt dette.. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det spørs litt på lydutgangene i TVen din. Min har F.eks bare phono (rød og hvit) lyd ut, og sender derfor bare lyd ut i to kanaler. Kjipt når kilden har 5.1 lyd. Sjekk bakpå TVen din hva den kan skilte med. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg skal kjøpe en ny 32 " til rundt 4-5000 pluss Z-5500.. For å få alt optimalt, hvordan innganger/utganger burde TV'en ha? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Tusen takk for raskt og bra svar Så alt jeg trenger å gjøre er å koble en slik digital kabel i det lille svarte hullet på standard-kabelen på 360'en (eller kjøpe en ny en, jeg snakker om den kabelen med rød, gul, hvit, grønn, blå og rød), og inn i Z-5500? Da har jeg lyd derfra.. Har en VGA-kabel som allerede fungerer fint fra PC - TV.. Jaja, jeg finner nok alt ut. Men fint at anlegget fungerer fra i bruk med 360 og PC Men blir det ikke lettere å koble annlegget til TV'en (og i så fall hvordan), og så kommer all lyden som kommer inn i TV'en over til anlegget? Beklager mange spørsmål, men er midt i å gjøre om rommet mitt, og er ikke grønn, men ikke helt god på alt dette.. Haakon, jeg skjønner at du er veldig opsatt på at all lyd skal via TVen, men hvorfor ? Det blir jo ikke noe enklere kablingsmessig. Hvis TVen henger på veggen blir det faktisk to ekstra kabler opp langs veggen. Hvis du prøver vil du sannsynligvis støte på problemer fordi lydutganger fra TVen er svært begrensede og sannsynligvis gjør ting med digitale lydsignaler som du ikke ønsker. Standard måten å koble opp et hjemmekino anlegg på er å kjøre lyd og bilde kildene til surround forsterker (Z-5500 i ditt tilfelle) og bildet videre til TV på HDMI. Z-5500 har ikke videogrensesnitt, så bildekildene (PC/X360) må kobles direkte til TV som nevnt i mitt forrige innlegg. TVen bør ha 2 VGA, 1 komponent, og 3 HDMI som minimum inn. Du bør som nevnt bytte ut X360 kabelen hvis den kun har gul (kompositt, dårlig bilde), rød og hvit (analog stereo). Du vil se forskjell på bildet selv på en reise-TV. Endret 21. januar 2009 av Junkers Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hehe, jeg bare trodde det ble lettere, men skjønner nå at det ikke blir det. 360'en min støtter ikke HDMI (-.-'), vel, 360'en har jo, i tillegg til kompositt, det andre kablene som er rød, blå, og grønn.. En slik som denne. Fungerer den bra med ting som er nevnt tidligere i tråden, eller må jeg kjøpe en ny? Endret 21. januar 2009 av Haakon* Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Den kabelen funker fint, kjør Rød, grønn, blå inn i TVen, kjør ut en optisk kabel inn i kontrollenheten på z-5500, glem den rød/gul/hvit delen Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hehe, jeg bare trodde det ble lettere, men skjønner nå at det ikke blir det. 360'en min støtter ikke HDMI (-.-'), vel, 360'en har jo, i tillegg til kompositt, det andre kablene som er rød, blå, og grønn.. En slik som denne. Fungerer den bra med ting som er nevnt tidligere i tråden, eller må jeg kjøpe en ny? Beklager Haakon, leste ikke skikkelig. Du har allerede en HD komponent kabel og den kan du trygt benytte. Bruk rød, grønn, blå til bilde inn på TV. Lykke til ! Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Tusen takk for mange og gode svar Da var det bare TV'en igjen.. Tar i mot anbefalinger der og, har et budsjett på 4000 +/-.. Tenkte meg 32 " Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Tusen takk for mange og gode svar Da var det bare TV'en igjen.. Tar i mot anbefalinger der og, har et budsjett på 4000 +/-.. Tenkte meg 32 " Jeg er ikke veldig oppdatert på TVer i den størrelse og prisklasse. I LCD TV markedet skjer ting veldig fort om dagen ! Mitt tips er å gå inn på avforum.no og sjekke ut TV seksjonen i forumet. De har også en god søkefunksjon under avansert søk. Er selv medlem der og tilbringer endel tid med å gi støtte, og mottar gode innspill og ny kunnskap. Lenke til kommentar
AreS90 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tenkte jeg skulle hive meg på denne tråden.... Jeg har TV med 2 HDMI utganger, Z-5500 og xbox 360 med HDMI. Er det mulig å få xbox sin lyd på z-5500 med dette oppsettet (se vedlegg) Rød = HDMI Grønn = 6 ch direct Gul = nettverkskabel Takk for svar Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tenkte jeg skulle hive meg på denne tråden.... Jeg har TV med 2 HDMI utganger, Z-5500 og xbox 360 med HDMI. Er det mulig å få xbox sin lyd på z-5500 med dette oppsettet (se vedlegg) Rød = HDMI Grønn = 6 ch direct Gul = nettverkskabel Takk for svar Tror ikke det er noen god ide å gå veien om PCen med lyden. Kjør en TOSLINK optisk kabel direkte fra X360 til Z5500. Det funker garantert ! (du får en TOSLINK kabel til ca 50,- på Clasern/Biltema e.l.) Lenke til kommentar
joramo91 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hiver meg også på tråden med et spørsmål. Har samsung LE40B535 og en dvd-spiller. Har tenkt å kjøpe Logitech Z-5500, men lurer på hvordan jeg skal koble TV,dvdspiller og logitechen slik at jeg får best utnyttelse. Noen som kan komme med tips til kobling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå