Gå til innhold

[Løst]Er faglig dårlig, prøver så godt jeg kan. Les mer:


Trollfjes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min egen del er selve cluet for å få bra karakterer, blitt å gjøre det jeg lærer så positivt som mulig. Jeg har alltid vært slik at det jeg ikke interesserer meg for, gidder jeg ikke å gjøre. Det beste en derfor kan gjøre er å prøve å gjøre det en lærer interessant.

 

Måten jeg løste problemet mitt på (jeg hadde motivasjonsproblemet, dog litt tidligere enn deg... 7klasse.. i tillegg til en periode på vgs) var å søke forståelse, fremfor det å "arbeide"/pugge seg frem. Og slik gjør jeg fortsatt. Fremfor å bare lese i timesvis, sørger jeg heller for å kartlegge hva jeg faktisk behøver å lære. Dette skriver jeg ned på et ark jeg hele tiden fokuserer på, mens jeg skriver notater. Har jeg veldig dårlig tid, svarer jeg bare på de sentrale problemstillingene jeg har skrevet ned.

 

Ved å gjøre dette opplever jeg to positive effekter. Den ene er at jeg lærer fortere, og unngår mye av det moralske pisset og forklaringene en ofte finner i bøkene på ungddomsskolen (tildels også på vgs). Og det andre er at når man begynner å få forståelse for noe, så øker også interessen for det. Det er aldri interessant å "lære" noe ved å memorere det. Husker man det bare, kan man ikke bruke det til noe. Men forstår man det, kan man bruke det til noe, og det er da det å lære, begynner å bli interessant.

 

En annen greit ting du kan forsøke deg på, er å ha som mål å gjøre så mye som mulig mens du er på skolen. På ungdomsskolen noterte jeg i hver eneste time, og brukte timesfrien vi hadde midt på dagen til å jobbe. Ved å gjøre dette gjorde jeg omtrent aldri lekser hjemme i løpet av hele ungdomsskolen. Det eneste jeg gjorde hjemme noen ganger var å jobbe med prosjekter, og forberede meg litt til prøver. Dette høres kanskje ekstremt nørd ut, men når det går automatikk i det å skrive notater, klarer du å være "sosial" i tillegg. På samme måte som du kan klare å sitte rundt et middagsbord og snakke mens du spiser, klarer du å skrive notater, samtidig som du snakker litt med folk rundt deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...