Gå til innhold

Universitet i Japan.

Myou

Anbefalte innlegg

Hei.

Har over lengre tid hatt lyst til å studere på universitet eller lignende i Japan, for øyeblikket har jeg på følelsen av dette ikke er mulig, mtp forberedelser, søking av skole,(umulig å komme inn) o.l. Går på IKT-service og samferdsel VG2 linjen atm. Skal ta påbygging året etter, og det var etter dette at jeg gjerne ville dra om det var mulighet for det. Sommeren 2010..

Enkelt sagt; jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, hvilke organisasjoner som kan være aktuelle å kontakte.

Noen som har gjennomført dette og/eller har noen tips til hva jeg kan begynne med?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har over lengre tid hatt lyst til å studere på universitet eller lignende i Japan, for øyeblikket har jeg på følelsen av dette ikke er mulig, mtp forberedelser, søking av skole,(umulig å komme inn) o.l. Går på IKT-service og samferdsel VG2 linjen atm. Skal ta påbygging året etter, og det var etter dette at jeg gjerne ville dra om det var mulighet for det. Sommeren 2010..

Enkelt sagt; jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, hvilke organisasjoner som kan være aktuelle å kontakte.

Noen som har gjennomført dette og/eller har noen tips til hva jeg kan begynne med?

Takker for svar!

Hvorfor akuratt japan? Og må du ikke ha gode japanske kunnskaper eller snakker du engelsk skole?

Hva slags utdanning/studier skal du ta der?

Du må utdype dette.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil utføre dette i Japan er av forskjellige grunner, studievalg er jeg ennå usikker på, men er veldig interessert i grafikk, så har lyst til å satse på noe i den duren. Har i tillegg lyst til å lære språket deres.

Innen 3. året mitt er ferdig så vil jeg mest sannsynlig være istand til å kommunisere i lett grad på Japansk, og ja,

jeg tenkte på Engelsk universitet. Er det mulighet for å lære det Japanske språket gjennom studier der så er det og veldig aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har gått IKT selv, holder på med allmenn påbygging for tiden og har sett litt på studier i Japan jeg også.

Jeg har også lyst til å lære et nytt språk, men likevel ha undervisningen på engelsk.

Har ikke undersøkt så mye, men ser ikke ut til at det er mange studier som foregår på engelsk i Japan utenom de to siste årene på master-studier.

Så for meg blir det vel muligens Singapore, Hong Kong eller en annen plass i det området. Men si ifra hvis du finner ut noe om flere skoler som tilbyr engelske studier.

ANSA er vel en organisasjon som kan gi deg en litt mer informasjon.

De har noen erfaringsrapporter fra utenlandske universitet, bla. den her fra en av de få skolene som underviser på engelsk: http://www.ansa.no/upload/Ritsumeikan%2005.doc

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Hmm. En annen løsning.

For å kunne gå på universitet som undervises på Japansk så kunne du ta ett språkkurs i opp mot 1 år, minimum 3 måneder. Der lærer du Japansk for å få mulighet til å gå på ett Japansk universitet. Organisasjonen vil etter 3 måneder hjelpe deg med å finne deltidsjobb og.

Mener å tro at kurset koster 150.000 yen ca 20.000 kr.

http://www.tohokugaigo.ac.jp/japanese/eng/class/index.html

- Dette er da kun aktuelt om du er villig til å lære språket.

Jeg skal for øyeblikket begynne på trinn 2 (Japansk) Gjennom universitet.

Vet ikke hvor langt det drar meg der nede, men.

Endret av Myou
Lenke til kommentar

Det kommer til å bli tøft å studere i Japan hvis du ikke har studert japansk først. En ting er å lære japansk godt nok til å kommunisere, men en annen ting er å klare å forstå læreren og å kunne snakke godt nok sånn at du får japanske venner.

En annen ting som du sannsynligvis ikke visste er at japanske universiteter er enkle og de færreste jobber noe særlig. Det er veldig lett å få A og graden du får kan for det meste bare brukes til japanske firmaer som vil trene deg opp. Ergo, starter du på et universitet i Japan må du nok bli i Japan. Jeg er sikker på at jeg ikke kan overbevise deg om dette, men søk litt rundt på google.

Som f.eks. her

http://www.som.yale.edu/faculty/sunder/Res...tWorks.1988.pdf

eller her

http://www.pliink.com/mt/marxy/archives/20...yth-of-jap.html

Hvis du drar til Japan fordi du liker japanske jenter og ønsker å få deg en kone der eller noe lignende, så kan du også dra til Hong Kong, innlands kina, eller til og med Sør Korea som har gode universiteter. Sjansen din for å få en øst-asiatisk kone i de landene vil jeg også hevde er høyere siden de er mer åpne til innvandring. Hvis du drar til Japan på grunn av manga må jeg advare deg at mangaelskere er ikke spesielt mer likt i Japan enn de er i Norge. Dermed, hvis det er grunnen kan du heller dra til USA og bli med i en mangaklubb, eller bare bli hjemme. Jeg vil gjerne høre grunnen til at du ønsker å dra til Japan og vær ærlig. Jeg vil ikke dømme deg uansett hva som er grunnen. Kanskje litt hvis du drar til Japan fordi da kan du kjøpe lolicon/hentai. :tease:

Du kan også tenke på å ta et utvekslingsår, men da trenger du ikke noe tips. Da bestemmer du deg bare for et land og drar dit.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jess, hentai!

Nei, altså, jeg er egentlig veldig glad i selve språket, det utgjør selve hoveddelen.

Jeg synes ikke det er en god nok grunn. Du må ihvertfall være interesert i japanere før du kan i det hele tatt tenke på å flytte. Jeg er enig at det er et fint språk å høre på, men er det noe vits i å flytte til Japan på grunn av det. For det andre vil du få problemer med å få deg en godt betalt jobb. Det er også veldig vanskelig å komme seg inn på et godt japansk universitet, og med norsk uttdannelse kan det blir tøft.

Forstår at du ønsker å bruke japansken din, men kan du ikke heller starte på et universitet i Norge og ta et utvekslingsår i Japan og se om du liker deg. I tilegg får du forbedret japansken din.

Bare for å vise hvor vanskelig det er å komme inn i japanske universitieter for bachlor skal jeg vise deg litt statistikk.

http://www.topuniversities.com/schools/dat...universitytokyo

Av 14000 studenter er 341 internasjonale og jeg skal love deg at det er stor interesse for den skolen, siden den er rangert høyest i Asia. Seriøst, til og med universitetet i Peking har 5 ganger mer internasjonale studenter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg jobber i Japan og Korea (meget like steder) og la meg bare si at Japan mest sannsynligvis ikke vil innfri forventningene dine.

Begger steder kan oppsummeres slik (merk. dette gjelder ikke turiststeder):

- Skittent

- Folka er jævlig rasistiske, du vil oppleve å bli sendt rett på dør på de fleste "japanske" steder.

- De er utrolig lite interessert i å ha noe som helst med vestlige å gjøre

- De er perverse som fy

- Det er ikke vanlig med one-night-stand og slikt, så det vanligste måten for dem å få sex på er å gå til en hore, gjelder gifte mannfolk også (horehus for de lokale er på hvert gatehjørnet, og vestlige er ikke velkommne som regel)

- Damene generelt er stygge, finnes mange fine men disse er ofte i storbyene og de er absolutt ikke interessert i vestlige menn

- Maten suger, men det er vestlige restauranter som funker

- De viser 0 hensyn i trafikken

- Det er dyrt å bo der

- De vil alltid prøve å skylde på deg om det så være i en jobb eller studiesituasjon

- Respekthirakiet deres vil du aldri aldri forstå, da må en ha vokst opp der. Hvis de føler du ikke viser de respekt, og dem selv føler de er over deg i hirarkiet så har du en uvenn for livet. (Jeg er over de fleste jeg jobber rundt, men skjelte ut den øverste sjefen engang, han ble fly forbanna :p)

- De stinker

Bare vurder det ganske nøye før du tar en avgjørelse. Jeg har møtt utallige unge jenter og gutter som kommer til Japan og bare har mistet livsgnisten nærmest. Det de har drømt om så lenge har bare vist seg å være en gedigen skuffelse for de aller fleste. Fellesnevneren er at de har blitt forelsket i deres kultur/språk, j/k-pop osv osv...

Lenke til kommentar

God morgen.

Ja, er ekstremt klar over det du sier turbz, har aldri fått for meg at Japan er "ohh så vidunderlig!" - for de som bor der/jobber der, osv.

Sånn til informasjon, jeg er interessert i mer enn selve språket, bare så det er sagt.

Og det faktum at det er så annerledes en hva jeg er vant med, gjør det interessant for meg.

Hadde jeg ikke vært interessert i mer enn språket så hadde jeg selvsagt ikke tenkt tanken på å dra dit for å studere språket m.m. når jeg kunne gjort det her.

Det forslaget til Camlon er jo noe som jeg kanskje og burde vurdere når jeg tenker etter.

Men jeg har tenkt på saken ganske lenge og har fortsatt tid til å tenke, så ikke tro at jeg gjør dette fordi jeg er i en "anime-periode"

Lenke til kommentar
Jeg jobber i Japan og Korea (meget like steder) og la meg bare si at Japan mest sannsynligvis ikke vil innfri forventningene dine.

Begger steder kan oppsummeres slik (merk. dette gjelder ikke turiststeder):

- Skittent

- Folka er jævlig rasistiske, du vil oppleve å bli sendt rett på dør på de fleste "japanske" steder.

- De er utrolig lite interessert i å ha noe som helst med vestlige å gjøre

- De er perverse som fy

- Det er ikke vanlig med one-night-stand og slikt, så det vanligste måten for dem å få sex på er å gå til en hore, gjelder gifte mannfolk også (horehus for de lokale er på hvert gatehjørnet, og vestlige er ikke velkommne som regel)

- Damene generelt er stygge, finnes mange fine men disse er ofte i storbyene og de er absolutt ikke interessert i vestlige menn

- Maten suger, men det er vestlige restauranter som funker

- De viser 0 hensyn i trafikken

- Det er dyrt å bo der

- De vil alltid prøve å skylde på deg om det så være i en jobb eller studiesituasjon

- Respekthirakiet deres vil du aldri aldri forstå, da må en ha vokst opp der. Hvis de føler du ikke viser de respekt, og dem selv føler de er over deg i hirarkiet så har du en uvenn for livet. (Jeg er over de fleste jeg jobber rundt, men skjelte ut den øverste sjefen engang, han ble fly forbanna :p)

- De stinker

Bare vurder det ganske nøye før du tar en avgjørelse. Jeg har møtt utallige unge jenter og gutter som kommer til Japan og bare har mistet livsgnisten nærmest. Det de har drømt om så lenge har bare vist seg å være en gedigen skuffelse for de aller fleste. Fellesnevneren er at de har blitt forelsket i deres kultur/språk, j/k-pop osv osv...

Det du sier er bullshit.

- Japan er faktisk ganske rent, og alle jeg har hørt om har sagt det.

- Nei, du blir sendt på dør, fordi du sannsynligvis ikke fortår hvordan du skal bevege deg. Ja, det er noen få steder som forsatt er slik, men de fleste steder slipper du inn og ihvertfall hvis du tar med en japansk venn.

- Bullshit, mange er interesert.

- Ja, litt, men ikke noe forferdelig

- Har jeg ikke peiling på

- Dette er subjektivt og at de ikke vil ha noe med deg å gjøre kan være andre grunner. Uansett, det er nok vanskligere i Japan enn andre land å få venner og kjæreste, men absolutt mulig.

- Helt klart subjektivt

- Virker ikke som folk kjører så dårlig her http://hk.youtube.com/watch?v=KrPD82Z-bNk&...feature=related og han snakker ikke om hvor lite respekt folk har http://hk.youtube.com/watch?v=afOp__kmVIY&...feature=related

- Ja, det er dyrt å leie i Japan. Ihvertfall Tokyo.

- Har jeg aldri hørt om

- Ja, det er en annerledes kultur og du må forstå den

- bullshit

Det som ihvertfall er sikkert er at mange kommer til Japan med for høye forventninger og hater det etterpå. Kulturen er veldig forskjellig og du må jobbe litt for å komme inn i den. Kulturen i Kina er mer lik vesten og lettere å bli kjent med.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det du sier er bullshit.

- Japan er faktisk ganske rent, og alle jeg har hørt om har sagt det.

Nei, det er bare rent på turiststeder

- Nei, du blir sendt på dør, fordi du sannsynligvis ikke fortår hvordan du skal bevege deg. Ja, det er noen få steder som forsatt er slik, men de fleste steder slipper du inn og ihvertfall hvis du tar med en japansk venn.

Jeg kommer inn hvor jeg vil, jeg snakker japansk og kan kulturen ut og inn, så mye en kan lære seg så lenge en ikke er født der

- Bullshit, mange er interesert.

Nope, du VIL bli skufftet. Jeg har fått fitte i tonnevis (kjæreste nå da men), men igjen, jeg snakker japansk

- Ja, litt, men ikke noe forferdelig

Du har seriøst ingen anelse før du har bodd her. Jeg også visste at de var perverse før jeg kom hit, men du har seriøst INGEN anelse hvor sykt perverse de er. Enn må bo her en stund før man virkelig opplever det

- Har jeg ikke peiling på

Japan er det landet i verden hvor innbyggerne har minst sex. Folketallet går nedover

- Dette er subjektivt og at de ikke vil ha noe med deg å gjøre kan være andre grunner. Uansett, det er nok vanskligere i Japan enn andre land å få venner og kjæreste, men absolutt mulig.

Subjektivt blir det nok ikke. Det finnes mange flotte japanske damer, som de fleste nok ville likt, men gjennomsnittet er meget dårlig

- Helt klart subjektivt

Ja det er subjektivt, me

- Virker ikke som folk kjører så dårlig her http://hk.youtube.com/watch?v=KrPD82Z-bNk&...feature=related og han snakker ikke om hvor lite respekt folk har http://hk.youtube.com/watch?v=afOp__kmVIY&...feature=related

- Ja, det er dyrt å leie i Japan. Ihvertfall Tokyo.

Med mindre du skal gå å lage egen mat, ved å handle på et kjøpesenter hvor de har ytterst få ingredienser jeg klarer å lage mat med, så blir det dyrt ja

- Har jeg aldri hørt om

Å ta skylden for noe er mye mer alvorlig i japansk kultur. Jeg har sett ansatte kline med sjefen sin for å prøve å blidgjøre han, selv om de er gifte osv (vi snakker menn som kliner her, det skjer mer enn du ville trodd)

- Ja, det er en annerledes kultur og du må forstå den

Jeg forstår japansk kultur bedre enn de aller fleste

- bullshit

De lukter maten sin, som alle personer gjør. Jeg mener det stinker

Det som ihvertfall er sikkert er at mange kommer til Japan med for høye forventninger og hater det etterpå. Kulturen er veldig forskjellig og du må jobbe litt for å komme inn i den. Kulturen i Kina er mer lik vesten og lettere å bli kjent med.

Kulturen i Kina er så ABOSLUTT ikke lik vesten, men det får bli en annen diskusjon. Koreansk kultur er mye verre å forstå enn den japanske. Jeg er i møter, og spiser middag med japanere så og si hver eneste dag, i hele uka. Kan nevnes at de aller fleste er noen fyllebøtter også, 10 ganger verre på å drikke seg snøblind enn nordmenn er. Jeg har Japansk kjæreste (er ikke stort annet valg da), og bor i en standard japansk leilighet. Landet er noe jeg ikke hadde vært i om det ikke var fra jobben, og tro du meg, jeg elsker å oppleve nye kulturer. Ukultur slik det er (spesielt i Korea), men også i Japan er noe jeg ikke gidder å bry meg om engang

Endret av turbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...