AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hallo Jeg har servern en server med batteritid og det kan jo da skje at strømmen går, som da vil si at nettverket går ned. Og når nettverket går ned så er det ingen vits i å ha masse prosesser kjørende som sluker strøm. Deriblant apache, motion og irc. Så finnes det en funksjon som lytter på om strømmen kobles til og fra, tenker ikke på å sjekke hvert 5. minutt om strømmen er koblet til, det vil være unødig bruk av resurser hvis strømmen går. Evt. så kan jeg sjekke om nettverket er oppe, for hvis strømmen går så går rutern ned også. Er en laptop server Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ikke cron? hmm.. Conky gjør denne jobben med ACPI. Det kan du også. Eller rett og slett bruke conky med noen if og "battery", den kan da starte et script el. og du kan sette hvor ofte conky skal oppdateres. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 dette er en server, er ikke noe GUI på den. Regner med at du må ha et GUI for å kunne bruke conky Lenke til kommentar
comicz Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 ...han mente nok ikke at du skulle bruke conky. Svaret er ACPI-events; ta en titt i /etc/acpi ;-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ikke akkurat svar på det det spørres om, men likevel.. Om prosessene kjører men ikke gjør noe (ikke nettverk), så vil jeg tro de bruker mindre strøm enn de gjør ved nedstengning/oppstart. (Som har en tendens til å fyre opp disken, cpuen etc) Lenke til kommentar
comicz Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 ...helt sant, og godt poeng, men del programvare er også hissig på å polle både det ene og det andre regelmessig, og man kan derfor være tjent med å stoppe det i alle tilfelle... Tror uansett det er mer å tjene på å tune systemet - øke writeback, fjerne moduler for hw ikke i bruk(nettverk, usb ... ), remount nodiratime, harddisk i powersaving mode osv... Har egentlig en del slikt i et script et sted, kunne jo sett om jeg fant om jeg får tid. I alle tilfelle er scriptet basert på litt fornuft og http://www.lesswatts.org/ <----- hett tips ;-) Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Tusen takk for svar, skal lese litt på den siden. Grunnen til at jeg vil kutte prosesser er for å øke batteritiden. Hadde en litt lei hendelse for 85 dager siden. Bodø energi bestemte seg for å ta strømmen i 5 timer, servern har battertid på ca 4 timer og 40 min Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Leste litt her: http://wiki.archlinux.org/index.php/Acpi_hotkeys Og fikk til et script som åpna gnome-terminal når jeg dro ut strømmen: #!/bin/bash i=`acpi_listen -c 1` case "$i" in "ac_adapter AC0 00000080 00000000") gnome-terminal ;; *) ;; esac Når jeg kjører acpi_listen kommer nemlig "ac_adapter AC0 00000080 00000000" opp hvis jeg drar ut strømmen. Du må sjekke hva som kommer hos deg. Men som det står på siden er det nok mer ryddig å gjøre noe med filene i /etc/acpi . Jeg har en mappe som heter /etc/acpi/battery.d . Kanskje scripts kan legges til der? Gidder ikke styre med det nå, men du får det nok til Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 takker, skal sjekke litt videre i morra, fest ikveld Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Gadd visst likevel. På min Ubuntu har jeg en mappe som heter /etc/acpi/battery.d Der kan jeg lage et script, f.eks "20-test.sh" som ser sånn ut: #!/bin/bash /etc/init.d/samba stop Husk: chmod +x 20-test.sh for å gjøre det kjørbart... Dette stopper Samba når jeg drar ut strømmen, og det funker fint. Lytter til acpid og trenger ikke cron akkurat som du ba om. Tallet 20 har vel bare med i hvilken rekkefølge det skal kjøres i forhold til andre scripts i mappen, som alle skal ha et tall. Edit: På samme måte kan du legge scripts i /etc/acpi/ac.d som skal kjøres når strømmen kommer tilbake. Endret 21. januar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Takker Får sette det opp i morra og sjekke om servern har muligheter for det samme (er debian så kanskje) Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Takker Får sette det opp i morra og sjekke om servern har muligheter for det samme (er debian så kanskje) Jepp, sjekket med Debian nå i VirtualBox, og den har samme system med ACPI Bare pass på at du har acpid installert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå