Carpe Dam Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg er på leting etter en vifte som går i et eller flere ekspansjonsspor bake, og som tar luft inn i stedet for ut. Finnes det, eller må man lage sitt eget? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Så du har lyst på ei vifte som pumper prosessoren og ribba full av støv? Høres unødvendig ut. Dersom det er enkle vifter som du fester i kabinettet du mener, så kan du jo bare ta den ut og sette den inn motsatt vei. Altså snu den. Jeg pleide å ha en vifte som blåste inn luft og en som blåste ut. Endret 21. januar 2009 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Jeg tenkte mer noe slikt (Trykke), bare at den tar luft inn i kabinettet i stedet for å blåse ut. Formatet er ikke så viktig, og filter skal på uansett. Edit: Ser at jeg ikke gjorde meg helt forstått. Var festemåten jeg tenkte på, ikke funksjonsmåten. Endret 22. januar 2009 av SiegHallo Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Jeg tenkte mer noe slikt (Trykke), bare at den tar luft inn i kabinettet i stedet for å blåse ut. Formatet er ikke så viktig, og filter skal på uansett. Tror du må gå for noe homemade. To mulige løsninger: 1 - Kjøp den du lenket til, mål opp diameter. Skaff en "vanlig" vifte med en diameter som er nærmest mulig. Helst mindre. SÅ sager du et rundt hull i siden på vifta og tar ut viftemotor+vifte. Deretter monterer du "vanlige" vifta på hullet som du lagde slik at den drar luften ut av kabinettet. Antakeligvis vil du ikke få særlig luftgjennomstrømning fordi vifta vil få lufta nedi kammeret (der viftemotor stod) til å rotere, noe som genererer trykk i motsatt retning. 2 - Sett vifta på utsiden av kabinettet. Da blåser den inn. Krever modifisering (lime, klippe og skru) av selve vifta. Endret 21. januar 2009 av geir__hk Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Har cirka prikka inn åssen jeg vil gjøre det om jeg skal gjøre det selv, men hadde blitt enklere med en kjøpeløsning... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Høres vel ut som en mye bedre løsning å bare sjerne 2 PCI-braketter, og feste ei 40mm vifte utenfor? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Tenker mer på å sette en 90mm på innsiden (blir akkurat plass), og ta en Noctua-vifte for å få litt mindre støy. Eventuelt lage en duct og vinkle viften ned på skjermkortet. Tenker å bruke et LianLi PC-A05B, og de har hovedkortet "opp-ned" ogluftstrøm bakenfra og frem. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Den du linka til er vell en "slyngvifte" Altså den kan ikke snues, men kan hende at jeg tar feil (hvis det er mulig så kan du jo prøve å snu polariteten, men viftebladene vil jo da ikke være like effektiv enn om du snur vifta) Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Er en sentrifugalvifte ja, men det jeg tenkte på var mer festemåten. Ser at det ikke kom helt frem. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Montere den andre veien? Må nok fram med en tang og bøye den feste flippen andre veien Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Njæ, ghettomodding utgår, da tar jeg heller en beta aluminium og knekker til noe skikkelig... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg vil tro den enkleste løsningen som antakelig vil løse problemet ditt er å sage hull i siden (evt sidedøra) på kabinettet for så å montere en helt vanlig vifte der. Du vil trenge en drill og en hullsag for borremaskin. [edit] Jeg ser det skrives om å edre retninga på en "slyngevifte". Det vil ikke fungere fordi trykkforskjellen som oppstår pga rotasjonen vil være større enn trykkforskjellen som viftebladene prøver å skape, og du ender opp med en vifte som blåser "rett vei", men med mindre luftgjennomstrømning. Endret 22. januar 2009 av geir__hk Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Så er jeg også så sær at jeg helst vil beholde kabinettet så stilrent som det er... Men jeg får se det litt an, kan hende jeg ikke kjøper før til høsten, avhengig av økonomi... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg tenkte mer noe slikt (Trykke), bare at den tar luft inn i kabinettet i stedet for å blåse ut. Formatet er ikke så viktig, og filter skal på uansett. Edit: Ser at jeg ikke gjorde meg helt forstått. Var festemåten jeg tenkte på, ikke funksjonsmåten. Hvorfor vil du ha luft inn? Jeg har en slik du viser til, men den er ikke i bruk lenger fordi jeg flashet BIOS på ATI HD4870 kortet mitt så det ble ikke så varmt. Men du kan også vurdere en slik : http://www.antec.com/usa/productDetails.ph...us&id=77194 Men om dette er kabinettet du ønsker, så ser det lite ut... http://img180.imageshack.us/img180/7210/1000869xb4.jpg Vilel valgt noe større for å slippet at det blir for varmt og bråkete... Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Er det kabinettet ja. Det som virker å være det eneste problemet med det varmemessig er at det legger seg en varmluftslomme over grafikkortet. Den generelle luftstrømmen i kabinettet går bakenfra og frem, så jeg tenker å ha inntak over grafikkortet i stedet for å ha en vifte inn og tre vifter ut. Viften i front kan ikke snues, da drar den bare inn PSU-luften. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Er det kabinettet ja. Det som virker å være det eneste problemet med det varmemessig er at det legger seg en varmluftslomme over grafikkortet. Den generelle luftstrømmen i kabinettet går bakenfra og frem, så jeg tenker å ha inntak over grafikkortet i stedet for å ha en vifte inn og tre vifter ut. Viften i front kan ikke snues, da drar den bare inn PSU-luften. Om det er et døvolum der så skulle det vel ikke gjøre noe om du suger ut varmen der. Hva slags skjermkort skal du ha? Det er vel ei vifte i døra som pusher inn luft? Endret 23. januar 2009 av Epp Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Har ikke bestemt meg for skjermkort ennå, men tenker jeg kommer til å gå for en 4850-variant med mindre det skjer noe spennende med pris/ytelse utover våren. Om jeg suger ut varmen der vil jeg få tre vifter ut og bare en vifte inn, og jeg har litt lyst til å få jevn flyt bakenfra og frem for å få skikkelig sirkulasjon. Døra har ikke hull nei, og jeg har streng tatt litt lyst til å ha det slik... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Døra har ikke hull nei, og jeg har streng tatt litt lyst til å ha det slik... Forstår. Jeg trodde kabinettet hadde ei vifte slik en ser her: http://img143.imageshack.us/img143/1768/1000875sn1.jpg Jeg ville nok valgt et annet kabinett. Virker på meg mindre lurt å suge luft inn bakfra. Mitt HD 4870 kort blåser ut varmluft bakover. Det gjør også 4850. Du vil få en fullstendig kortslutning av luftstrømmen. Se: http://www.phoronix.net/image.php?id=ati_r...hd4870_dvi1_lrg Vil ikke anbefale et 4870 ellr 4850 kort med vifte som bare blåser varm luft ut inni kabinettet. Det blir varmt!! Min anbefalinger vil være: Finn deg et annet større kabinett. (f.eks Antec P182, men det har ikke vindu) Kjøp HD4870 ikke 4850. Endret 24. januar 2009 av Epp Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Nå er det jo størrelsen som er mye av grunnen til at jeg velger det kabinettet der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå