Gå til innhold

Låse innehold på Minnepenn? (Read Only).

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaringer med hvorvidt det er mulig å låse innholdet på en minnepenn? Har en minnepenn som jeg benytter når jeg skal hjelpe andre som har fått virus osv, men siden det er fullt mulig å skrive på pennen er jeg redd for at også minnepennen skal kunne få virus. Ser da for meg at viruset kan bli liggende på pennen og smitte nye folk som trenger hjelp.

Finnes det noen enkel måte å gjøre det slik at når minnepennen settes i en maskin så kan den kun leses fra og ikke skrives til? Dette må selvfølgelig gjelde alle nye maskiner, slik at det ikke kan være en spesiell software som må være forhåndsinstallert eller lignende. Må ha muligheten til å kunne låse opp pennen når oppdateringer og lignende skal legges inn.

På disketter var det jo en smal sak, da kunne en jo bare flytte over en liten knapp så var den låst hehe :)

Håper noen kan hjelpe!

Endret av eNigma333
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lage en partisjon med e.g truecrypt og åpne den i read only. Du kan lage et CD-image på minnepennen og mounte hos vedkommende.

Evt kan du lære deg denne:

åpen regedit, gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies

Finnes ikke StorageDevicePolicies så høyreklikk på Control/New Key og lag den.

Under denne keyen lager du en DWORD kalt "WriteProtect" og setter den til 1.

Her er reg filer jeg mekka for å slå på/av.

http://www.megaupload.com/?d=ACPND0GV

Eller bare kjøp en minnepenn med read-only switch, koster ikke akkurat mye :p

Lenke til kommentar

Er ikke alle minnepenner som har en slik lock-knapp. Det er nok den beste løsninga. Mounte et cd-image krever at viruset ikke har gjort skade på mounte programmet, pluss at det kan være vanskelig å installere mounteprogram hvis viruset har bitt seg fast i windowsen.

Lenke til kommentar
Takker for alle svarene! Var faktisk ikke klar over at det selges minnepenner med slike knapper :mellow:

Da regner jeg med at Regedit tipset som er listet ovenfor vil gjøre endringen permanent på minnepennen, uavhengig av maskinen pennen benyttes på?

Motsatt. Regedit endringen gjør at maskinen ser minnepennen som read only, frem til du endrer verdien tilbake til 0. Tar du ut minnepennen og setter den i en annen maskin så vil den se en helt vanlig minnepenn den kan skrive til.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Takker for alle svarene! Var faktisk ikke klar over at det selges minnepenner med slike knapper :mellow:

Da regner jeg med at Regedit tipset som er listet ovenfor vil gjøre endringen permanent på minnepennen, uavhengig av maskinen pennen benyttes på?

Motsatt. Regedit endringen gjør at maskinen ser minnepennen som read only, frem til du endrer verdien tilbake til 0. Tar du ut minnepennen og setter den i en annen maskin så vil den se en helt vanlig minnepenn den kan skrive til.

Jess, regna med dette var inneforstått siden OP er en utleienerd som meg ;) Men ja, endringen er pr. maskin, så regedit-fixen er noe du enten må huske (ikke sååå vanskelig) eller laste ned på maskinen det er snakk om. Husker du bare "WriteEnable" +regedit så finner du det fort på google.

Lenke til kommentar
Kan si jeg fant ut det, synes det hørtes litt rart ut at en registerendring skulle påvirke minnepennen også på andre maskiner.

Noen som har eksempler på minnepenner med bryter, eller linker til en sånn penn?

Kan nok ikke hjelpe deg med det, du får google litt selv eller enda bedre, stikke til nærmeste el-forretning og se på minnepinnene de har der. Du må jo neppe ut med mer enn en hundrings eller to uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...