Gå til innhold

tanker rundt hvorfor verden er klassisk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg diskuterte dette med en kamerat som studerer kvantefysikk. Om jeg ikke husker helt feil, så fortalte han at den klassiske verdenen vi opplever er det mest sannsynlige resultatet av alle tilfeldighetene på kvantenivå.

Et eksempel var Newtons 2. F=m*a Klassisk fungerer den, men i virkeligheten er F normalfordelt med forventningsverdi m*a og standard avvik 1/sqrt(n) hvor n er av orden antall atomer i massen.

Lenke til kommentar

Jeg føler at integrering over alle mulige utfall ikke svarer helt på hva jeg vil fram til, MSg har nok rett, kanskje jeg burde utdype spørsmålet mitt litt mer.

Jeg tenker mer på den evige determinisme vs. ikke determinisme debatten. Det er liksom på en måte slik at ut av disse random kvantemekansike effektene kommer disse deterministiske, klassiske utfallene. Men kan man da si at universet ikke er deterministisk? Det er på en måte som sommerfulgeffekten, en storm på jupiter påvirker prosesser på jorda og kan for oss se ut som om de var random. Schrödingerlikningen er jo deterministisk, det er ikke før man "kollapser" den med en observasjon at man ikke kan forutsi utfallet. Hvis man hadde all informasjonen om universets tillstand ved "the big bang" kunne vi da si at universet var deterministisk?

Følger at jeg ikke får formulert spørsmålet mitt helt riktig, men vil gjerne ha innspill og tanker rundt dette og ikke bare linker til annen informasjon da jeg kan finne det lett selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...