Gå til innhold

S-ATA harddisk

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å kjøpe ne Serial ATA disk til en ny maskin jeg har planlagt i slutten av mnd. :smile:

Jeg så at S-ATA harddisken hadde høyere dataoverførin (50% raskere) og bestemte meg da for å gå for denne.

Den jeg hadde i tankene var Segate sin modell (120 gb, 8mb cache)

Er denne harddisken et bedre valg? Har ingen erfaringer anngående denne harddisken :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det står ATA 100 og 133 og Serial ATA 150 betyr at det kan (i teorien) gå 100, 133 eller 150MB fra disken til hovedkortet. Dette blir kallt ekstern overføringshastighet for disken. Men det er den interne som i dag er flaskehalsen og du får aldri bedre enn det svakeste leddet.

Lenke til kommentar

Bushnell, du tenker kasnje på raptor fra WD? Husk at det ikke er en standard S-ata disk. Grunnen til at den har så lav responstid er den økte hatigheten. Den kjører ved 10k rpm mens en vanlig s-ATA/ide disk kjører på 7200 rpm. Det er den økte hastigheten som resulterer i bedre responstid, ikke grensesnittet. Det er i dag ingen ytelsesøkning med s-ATA. Eneste grun til å bruke det i dag er skrytefaktoren og at kalbene jo er veldig fine og runde. Det hjelper lite at s-ata klarer å overføre 150Mb/s hvis hardisken ikke klarer mer en 80 Mb/s på det meste. Det er grunnen til at mange hardiskprodusenter bruker ata 100 fortsatt istedenfor ata 133, det er ingen grunn til å ha 133Mb/s overføringshatsihet da disken aldri klarer å overføre så mye.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha dette kabinettet:

Shuttle SN41G2 Socket A Barebone

IDE interface ATA-133

S-ATA 150 ville det da være bortkastet å kjøpe serial harddisk?

Isåfall hvilke ville være best? en "normal" Segate 120 mb hdd?

Det kabinettet som jeg har valgt (som et av de beste nå) hstøtter 133 disker......en "vanlig" Segate 120 gb har ATA-100 Ville det vært store forskjellen mellom 133 og 100 ?

(kommer det andre nforce2 barbone kabinetter snart som ville vært bedre enn SN41G2?

Lenke til kommentar
JDet kabinettet som jeg har valgt (som et av de beste nå) hstøtter 133 disker......en "vanlig" Segate 120 gb har ATA-100  Ville det vært store forskjellen mellom 133 og 100 ?

Som det står lengere oppe i tråden. Det er ingen forskjell mellom ata133 og ata100. Fortsatt diskene som er begresningen.

Lenke til kommentar

Du vil egentlig ikke merke forskjell på ATA100, ATA133 og Serial-ATA disk. Men Serial ATA har jo bare en tynn kabel i steden for den vanlige brede så det hjelper mye på luftgjennomstrømningen i det ellers så trange barebone kabinettet. Tror også de skal være litt mere strømgjerrige og muligens produsere litt mindre varme men dette er jeg ikke 100% sikker på.

Lenke til kommentar

Både mikroplex og komplett selger faktisk runde IDE-kabler til vanlig ATA100/133, funker helt utmerket de. 5-7mm diameter, gummihylse i dekorative farger og 3 40-pins kontakter pr. kabel, dvs du kan ha to disker per kontroller akkurat som med de flate 80-pins kablene.

Du kan også mekke en rund kabel sjøl, hvis du har tid og ork.. splitt en vanlig IDE-kabel i f.eks 4 og 4 ledere og teip rundt dem. Såfremt du unngår å skjære over en signalførende kabel så vil dette heller ikke ha noe å si for ytelsen, men litt ork er det jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...