MrMorph Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) osv..... ADSL sjekken til Telenor sier jeg kan få. Kapax sier at teknologiområde ikke er angitt for sentral. Digital Ethernet er tilgjengelig, men av liten intresse da jeg ikke har noe annet punkt å hente noe fra uansett Hva skal man stole på egentlig ? Bekreftelsen på bestillingen sier at dersom bredbånd ikke kan leveres tar Telenor kontakt innen 3 dager, noe dem ikke har gjort. Har ikke fasttelefon, og derfor bli kapaks-søket noe begrenset, men naboer kommer opp med full info og beskjed om at ADSL ikke er mulig Hvor i heite er disse intresselistene for ADSL ? Nytter vel ikke uansett da det knaptnok er 15 husstander i bygda i ADSL-avstand til sentralen *sukk* Fatter ikke hvordan gokko-kommunen min Andøy, kan påstå dem er "Bredbåndskommunen". Greit nok, dem dekker vel 90-95% av øya med WIFI, men så er det så ubrukelig til alt annet enn VG.no og epost at jeg blir kvalm. 200-500ms latency, glem spill. Max 200KB på en VELDIG god dag. Glem video on demand. Glem webradio, ikke stabilt nok til det. Og Andøya, vindenes øy, gjett hva. Hver gang det blåser sterk kuling+, joda, da faller vi ut pga for mye svingninger i antenneutstyret rundtom på øya. HJELP!, hvem kan jeg kose med for å komme på den pokkers lista ? Er det vits i å gå rundt i bygda å samle intressenter til ADSL ? Endret 21. januar 2009 av MrMorph Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Søk på gård og bruksnummer Kapaks. Det har sikkert litt for seg å gå rundt, forutsatt at det er nok folk til at det er lønnsomt på sikt å tilby ADSL til dere. Jeg har ADSL fra Nextgentel. Kan få fiber via HEnett og Lyse hvis jeg graver/bekoster fiber selv med en egenandel på rundt 290.000,-/350.000,- Det er stas.. Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Søk på gård og bruksnummer Kapaks. Det har sikkert litt for seg å gå rundt, forutsatt at det er nok folk til at det er lønnsomt på sikt å tilby ADSL til dere. Jeg har ADSL fra Nextgentel. Kan få fiber via HEnett og Lyse hvis jeg graver/bekoster fiber selv med en egenandel på rundt 290.000,-/350.000,- Det er stas.. Problemet er vel heller av en sådan art at det er 30-40 hus i 2 bygder på en strekning av ca 2 mil som oppgis og ikke kunne få ADSL. Resten av øya på flere mil kan få. Et søk med gnbr i kapaks gir: Gårdsnr 62, bruksnr 85 Statuskode: 425 SØKET MÅTTE AVBRYTES . Årsak: Kundeadressens nærmeste fordeler har ikke angivelse av teknologiområde for produktet. Vanligivs fordi fordeleren befinner seg for langt unna DSLAM tilknytningspunkt, eller fordi fordeleren mangler angivelse av annen årsak. Forholdet må undersøkes av Telenor kundeleveranse. Jeg er nabo med hovedsentralen i bygda, og linjelengden på inntaket er vel ca 30 meter. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Haha, jeg bor ca 4000 meter fra sentralen min. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg er nabo med hovedsentralen i bygda, og linjelengden på inntaket er vel ca 30 meter. Er denne sentralen utbyggd da? Eller er dette en slik minisentral? Telenor har byggd ut mange slike små sentraler, så det er vel ikke håpeløst. Underskriftslister er saker, de må inneholde navn, eventuell adresse eller fasttelefonnummer så Tn kan sjekke seriøsiteten til lista. Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Fikk brev i dag fra Telenor signert "Olav Sande, leder privatmarked bredbånd og telefoni" med "beklager men på grunn av tekniske begrensninger" osv. Jaja, da er det vel bare å begynne å se seg om etter annet sted å bo, for å få utbygget en sentral i en bygd med 20 husstander, derav ca 10 med beboere på 70år+ er vel omentrent som å prøve å få fritak for betaling av NRK lisens........ Jeg blir så irritert :S Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg er nabo med hovedsentralen i bygda, og linjelengden på inntaket er vel ca 30 meter. Er denne sentralen utbyggd da? Eller er dette en slik minisentral? Telenor har byggd ut mange slike små sentraler, så det er vel ikke håpeløst. Underskriftslister er saker, de må inneholde navn, eventuell adresse eller fasttelefonnummer så Tn kan sjekke seriøsiteten til lista. Jeg er av den oppfatning at sålenge det bor noen som er viktig der så gjør dem det. Mens for allmenmann blir man bedt om å drite å dra. Fikk anbefalt mobilt bredbånd. Jotakk, vi har om vi er riktig heldig og været er godt, ELENDIG edge dekning. Så jeg skifter til det. Om jeg ikke poster mer her før år 2040 så er det fordi mobilt bredbånd er tingen ! Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Om mobilt bredbånd er eneste løsning må man kanskje ta til takke med dette. Bor du langt fra sentrale strøk er nok utbyggingsmulighetene heller små. Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Om mobilt bredbånd er eneste løsning må man kanskje ta til takke med dette. Bor du langt fra sentrale strøk er nok utbyggingsmulighetene heller små. Mobilt bredbånd er nok ikke brukende her. jeg har en særdeles dårlig EDGE dekning, og oppnår 2-3KB/s, som selvfølgelig ikke er nok til noe som helst.... Ligger forøvrig midt mellom to sendere, noe som videre gjør det ekstremt ustabilt, både GPRS og telefoni generelt. Nei, er nok bare å lete etter ny plass å bo. dette gidder jeg ikke lengre. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Kjenner flere som har flyttet grunnet internett :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå