Aak1 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg kom hjem en dag, satte meg ved PC-en som vanlig. Jeg vant å åpne firefox, så sluttet musa å funke. Det røde lyset under lyste heller ikke. Jeg satte USB kontakten ut og inn igjen, da fikk jeg en melding om at maskinvaren var ikke gjennkjennelig eller noe i den dur. Deretter slo den seg av, og etter det har ikke hatt et eneste livstegn. Det grønne hovedkortlyset (SB_PWR) blinker. I manualen til hovedkortet mitt står det ingenting om hva det betyr når det blinker. Bare når det lyser og ikke lyser. Jeg har prøvd en gammel strømforskyning. Jeg koblet bare til hovedkortet og CPU-en. SB_PWR lyste fast, men den ville fortsatt ikke starte. Jeg har hatt noe likende problem før, at USB-portene mine kortsluttet maskinen, i alle fall slo den av. Men det var med en annen maskin Maskinen er under et halvt år gammel, bygd selv. 4x 1gb Corshair 1600 DDR2 RAM ASUS P5K Pro 8800GT OCZ TECH StealthXStreme 600W PSU Er det PSU-en, hovedkortet eller kanskje begge som har tatt kvelden? Så snart jeg finner ut i hvilken komponent feilen ligger vil jeg levere den tilbake til amentio, med krav om erstattning etter reklamasjonsloven. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Vil tippe hovedkortet har tatt kvelden, egentlig. Prøv å koble fra alt av USB-utstyr med strømmen ute (ikke kontakt fra vegg til psu) og sett deretter strømkabelen i psu. Fungerer dette uten blinking? Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Nei, alt er tatt ut. Fungerer fortsatt ikke. Om hovedkortet er ødelagt bør det vel ikke være noen forskjell om jeg kobler till en annen PSU? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Har ikke utelukket atPSU også er død, så er mye mulig det. Men vil i alle fall si at hovedkortet er dødt når det ikke er liv i det uansett med ny PSU. Har ud mulighet til å prøve PSU på en annen maskin da? Ellers ville jeg returnert hovedkortet (om du har garanti), sjekket om det da fungerer med nytt hovedkort. om det ikke gjør det returnerer du PSU også. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Nei, alt er tatt ut. Fungerer fortsatt ikke.Om hovedkortet er ødelagt bør det vel ikke være noen forskjell om jeg kobler till en annen PSU? Tror ikke at hovedkortet diit er kaputt. Når SB_PWR led blinker, har du en overbelastet +5V fra PSUen din, og virker ikke +5V din, vil ikke resten virke heller. Så jeg vil antyde at PSUen din er i ferd med å ta kvelden. Les mer her, er for lat til å skrive alt: http://www.motherboardpoint.com/t18425-hel...-mobo-dead.html Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Joda, jeg koblet til en annen PSU, SB_PWR sluttet å blinke, det lyste fast. Men PC-en ville fortsatt ikke starte. Den skal starte selv om jeg ikke har andre komponenter koblet till enn hovedkortet og CPU-en? PSU-en jeg testet var så gammel at den ikke hadde ledninger som passet til noe annet. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Joda, jeg koblet til en annen PSU, SB_PWR sluttet å blinke, det lyste fast. Men PC-en ville fortsatt ikke starte. Den skal starte selv om jeg ikke har andre komponenter koblet till enn hovedkortet og CPU-en? PSU-en jeg testet var så gammel at den ikke hadde ledninger som passet til noe annet. Her har du en annen mulig forklaring, selv om jeg ikke er sikker på at det er tilfelle når det gjelder ditt mobo etter det du forteller. "Hi R.. Probably the easiest thing to do is to try a larger power supply... However, there may be another issue.. and that is a short on the Standby power bus... a short causing an overcurrent somewhere on the board. That would cause the bus to power, overcurrent, turn off and then attempt to turn on again ... over and over. About the only way to diagnose this is to remove the mainboard and power supply from the case and set them up on some non conductive surface. Then with just the CPU/Heatsink/fan, one memory module in the B1 slot, vid card, monitor, mouse and keyboard attached, plug in and see if the SB_PWR LED stays lit." Okay, begynner å bli gammel. Hvis du har mulighet til det, prøv en nyere PSU. Den OCZ PSUen burde ikke gi deg problemer, men jeg hadde en Thermaltake 650W PSU, og den kastet sveiven etter 6 måneder. Kjøpte en Gigabyte 800W PSU. Endret 22. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Ok. Takker for svar, skal prøve å kjøre PC-en utenfor kabinettet når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå