Gå til innhold

hva skal jeg gjøre hvis arbeidsgiver stjeler timer fra lønnslippen min

Anbefalte innlegg

jeg har ett lite problem, på jobben min har det skjedd at sjefen stjeler arbeidstimer fra meg og andre annsatte. vi har regnet ut bare for meg at i nov tok han 800 kr. siden har er en franchisetaker får han alle pengene rett i lommen. hva skal jeg og de andre annsatte gjøre???

takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvordan det er i din bedrift, siden du ikke skriver noe direkte om hvilken jobb det er snakk om. Men er du organisert? Anyway, er det ikke godt hvor man skal ta dette opp. Jeg føler jeg bare får opp arbeidstilsynet som en mulig løsning i denne situasjonen(?)

Lenke til kommentar

Hva mener du med at han "stjeler" timer? Står det spesifisert på lønnsslippen som et fratrekk?

Forstår jeg det rett når jeg tror du mener at du/dere leverer timeliste - si 20 timer, og du får betalt for 18? (Bare fiktive tall). I så fall, kan du spørre sjefen din hvorfor du ikke får betalt for timene du leverer og grunnen til at han har trukket de vekk.

Lenke til kommentar

for ca 4 år siden gjorde han det og han lovet at han ikke skulle gjøre det. men nå fant jeg det ut. det er rett det du tenker på magnusalex. jeg jobber 20 timer. og jeg får betalt for 18. men han sier ikke noe samtidig som at han prøver å skjule det. jeg har snakket med han og sa at jeg hadde funnet feil på lønnslipen. sa det for ca 1 måne siden. han har ikke sett på tingene. vi har ikke en tilitsvalgt eller en vare på jobben min. bør jeg gå til arbeidstilsynet. ???

Lenke til kommentar

Eg ville kontaktet arbeidstilsynet for å rådføre deg om hva du skal gjøre.

Det eg uansett ville gjort var å skaffe meg en oversikt over hvor mange timer du mangler totalt sett(du skal jo ha betalt for alle). Deretter ville eg sendt et skriftlig brev(påkrav) til sjefen din hvor du skriver at denne praksisen skal opphøre umiddelbart. Deretter skriver du også en oversikt over de timene som mangler og at du skal ha disse utbetalt ved neste lønning. Om ikke vil du ta dette videre i systemet(arbeidstilsynet, frachiseledelsen eller konkursvarsel(og senere konkursbegjæring)). Hva brevet skal hete, inneholde og hvordan det gjøres kan du lese om her(arbeidstilsynet).

Lenke til kommentar

Hvis det er en franchise så burde du ta det opp med eieren av denne, og la de ta seg av saken. Husk at de fleste kjeder er opptatte av å beholde ryktet sitt, og da vil de heller rydde opp i saken enn å risikere avisoppslag. Det kan også være en ide å koble inn arbeidstilsynet, hvertfall hvis det er slik at det er flere ansatte som også blir snytt på denne måten. Det er lettere for arbeidstilsynet å legge press på arbeidsgiveren. Stå på, og prøv å dokumenter det så godt som mulig slik at du har bevis å gi til arbeidstilsynet og eieren av franchisen. Ta kopi av timelister, spar på alle lønnsslipper og spar på alt som beviser at du har jobbet mer enn du får betalt for.

Vil tippe det er snakk om en eller annen fastfood kjede eller kiosk kjede.

Lenke til kommentar

vi har på jobben snakket med 3 som er veldig obs på dette å har bevist for de at han gjør det med oss.

har fått med deg 3 som vil hjelpe meg på hvordan jeg skal legge frem saken. men har et lite problen. vi liker ikke han som sjef helle.

i følge arbeidsmiljøloven sies det at hvis du ikke bruker alt utstyr på feks å vaske varme ting som grill, frityr, så må du bruke værne hansker, briller og forkle. vi har bare hansker. hvis vi ikke bruker de får vi ikke erstatning om vi skader oss.

så vi har ett lite problem. vi kan si at at vi ikke vil vaske fordi ja har jo sakt det.

hvordan bør vi si det at vi faktisk har lyst på en ny franscisetaker.

Lenke til kommentar

Tviler på at dere kan bare bytte vedkommende ut.

Men uansett. Det er nok "stygge" forhold her til å ta en prat med Arbeidstilsynet.

Dere trenger ikke nødvendigvis å like sjefen deres, men dere må ha gjensidig respekt og ordnet arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

ja selvfølgelig. men hvis vi ser noe gjør han ikke noe med det. han er bare fornøyd om jobben går rundt.

kommer du med noe så kan han si.

ja du er en dyktig medarbeider skulle hatt flere som deg.

jeg har en lønn på 83,94 i timen.

jeg jobber ca 100 og oppover i månene og når jeg tjener så sykt lite så skal han også ta penger fra lønnslippen min og andres.

jeg har jobbet 13 timer i strekk 2 dager på rad. det er fra vi åpner til vi stenger.

jeg er bare 16 år. han hadde mange syk. hva får jeg igjen. ikke noe.

Lenke til kommentar
Arbeidstid

(1) Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen.

(2) For barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal arbeidstiden ikke overstige:

a) 2 timer i døgnet på dager med undervisning og 12 timer i uken i uker med undervisning,

b) 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 35 timer i undervisningsfrie uker,

c) 8 timer i døgnet og 40 timer i uken for samlet arbeids- og skoletid der arbeidet er ledd i en ordning med vekslende teoretisk og praktisk utdanning.

(3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

(4) Ved ansettelse hos flere arbeidsgivere skal arbeidstiden beregnes samlet. Arbeidsgiver plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere.

(5) Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra

a) andre ledd bokstav a for kulturelt eller lignende arbeid, og

b) andre ledd bokstav c og tredje ledd, dersom særlige grunner foreligger.

Forskrift etter dette ledd kan inneholde vilkår.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...