Gå til innhold

Hindre "kvalifiserte angrep på religion eller livssyn"

Anbefalte innlegg

Så jeg ser ingen grunn til å legge begrensinger på hva om kan si om forskjellige religioner, men kan se behovet for å sette en grense for hva man kan si om religiøse enkelt personer (dette blir enkelig det samme som hva man kan og ikke kan si om enkelt personer generelt (uten grunnlag)).

Dette lovforslaget/endringen blir feil vei å gå i mine øyne.

Paradoksalt nok i denne sammenheng vil staten oppheve injurielovgivningen. Så det vil være lov å idiotforklare en person heretter (forutsatt at det ikke er på grunn av vedkommendes religion.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ytringsfrihet er i mine øyne ikke noe du kan kompromissere med. Enten så har man det eller så har man det ikke, på samme måte som man enten lever eller ikke lever.

Helt ærlig, er du for null begrensninger av ytringsfriheten?

Kristne: Er det ikke straff nok at vi hedninger skal brenne i Helvete i en evighet når vi dør, om vi ikke skal straffes her på jorda også?

Jeg er ikke sikker på om det tjener denne debatten å diskutere på de premissene, spesielt siden vi begge vet at vi ikke kommer til helvete... ;)

Det er nettopp de høyst jordiske konsekvensene som er viktige her.

Geir :)

Vi vet det strengt tatt ikke. Men poenget er at kristne tror det. Så da skjønner jeg ikke hvorfor de ønsker enda me straff.

Crowly: Hvis du sier at en religion er idioti, sier du vel indirekte at tilhengerne ikke er helt gode i pappen? Jeg synes ikke det skal være ulovlig å kritisere en person pga religiøs tilhørighet.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Det ønskes vel ikke straff, men vern.

Og til dere: Hva med rasisme? Skal det fritas?

Hva med hørselvern og vernebriller? see no evil, hear no evil...

Lovbelagt vern medfører straff, enkelt og greit!

Rasisme? tja.

Spørs hva du legger i rasisme.

Synes du eksempelvis bandet som fremfører denne låten burde blitt straffeforfulgt for rasisme?

Eventuelt hva mener du er en passende straff?

http://www.youtube.com/watch?v=QwrSuiPsAL4

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Crowly: Hvis du sier at en religion er idioti, sier du vel indirekte at tilhengerne ikke er helt gode i pappen? Jeg synes ikke det skal være ulovlig å kritisere en person pga religiøs tilhørighet.

Jeg vil si at de fleste tilhengere av organiserte religioner ikke helt gode i pappen.

1. De har blitt hjernevasket som barn

2. De hjernevasker sine barn

En syk ond sirkel av hjernevasking!

Ett unntak:

Mennesker som i voksen alder (18år) har valgt sin religion uten påvirkning fra andre og som ikke tvinger sine barn inn sin religion.

På samme måte som barn skal skånes mot vold, sex, skildringer av vold/sex og andre overgrep; skal de skånes fra religionstvang.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at de fleste tilhengere av organiserte religioner ikke helt gode i pappen.

Ett unntak:

Mennesker som i voksen alder (18år) har valgt sin religion uten påvirkning fra andre

(min uthevning)

Dét er vel enda mer skremmende? :p

- jeg mener, at man i "moden alder" og med mer kunnskap innabords faktisk lar seg forføre av ei eventyrbok (enten den heter Bibel eller Koranen)

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Ett unntak:

Mennesker som i voksen alder (18år) har valgt sin religion uten påvirkning fra andre

(min uthevning)

Dét er vel enda mer skremmende? :p

- jeg mener, at man i "moden alder" og med mer kunnskap innabords faktisk lar seg forføre av ei eventyrbok (enten den heter Bibel eller Koranen)

joda, men nå har vell ikke religiøse monopol på idioti.

Poenger er vell at om en jødisk rabbiat kapper nisselua av en barn og putter tissen i munnen og suger litt på den, så skal kritikk mot dette bli straffeforfulgt fordi jødene påroper seg høyere makter og kaller dette en religiøs tradisjon?

Deromot bør slike handlinger blitt avstraffen som om en gudløs har gjort det.

Ved slike handlinger må mann også finne seg i å bli kalt eksempelvis, barnemishandler, pedofil og anklaget for vampyrisme.

Enig?

Lenke til kommentar
Ja, en helsesøster er skuelysten på små gutter.

En lærer er maktsyk.

Og en tannlege er sadist.

Trist at du har den oppfattningen, men du må da for all del få lov til å ytre deg om det.

Men det er sikkert det du skal frem til? Så lenge en gjerning ikke skjer i guds navn er det fritt frem å kritisere, men straks noe påroper seg høyere makter har man plutselig "frikort"?

Kan du nevne en grunn hvorfor religion bør være fritatt fra offentlig kritikk?

Er det fordi du innerst inne ser at den er kritikkverdig?

Lenke til kommentar
SP og Navarsete fortjener ros. Stoltenberg fortjener ris. La oss satse på at han får det, selv om jeg tviler litt på om effekten av denne saken varer helt til valget.

I alle fall: Den fjerde og den femte statsmakt har trukket i tospann her, og vist hvilken kraft de utgjør.

Personlig er jeg kritisk til å gi ros til noen som gjør noe forferdelig dumt, bare fordi de tilslutt innser at de gjorde/gjør noe forferdelig dumt. Om noen fortjener ros her så må det være pressen & "internett" som du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...