Gå til innhold

Hindre "kvalifiserte angrep på religion eller livssyn"

Anbefalte innlegg

Hvis den nye loven ikke skal kunne brukes mot Muhammedkarikaturene, som tross alt forårsaket opptøyer og diplomatisk konflikter, så kan den ikke brukes mot noenting.

Likevel sier hun årsaken er at religionskritikk fører til uro, det er jo det samme som å innrømme at vi har blitt kneblet av islam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med Vigrids religion også blir beskyttet mot angrep? Heger var flink, det same var han kristne(!) og VIF-patrioten.

vigrid er nedlagt etter hva jeg kan se.

tanken er vell å verne kristendum og vinkle islam som kvalifiserte angrep på religion eller livssyn.

var iallefall slik jeg forstå det på "religionsforskeren" som syntes det var så forferdelig av muslimer ropte alla i gatene.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at den fruen faktisk kan være religionsforskerer (eller var det historiker?). "Allah Akhbar" må være det være lov å si.

Uten at jeg har sett debatten og uten at jeg aner hvem som har deltatt så tipper jeg at denne religionshistorikeren var Hanne Nabintu Herland ...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at den fruen faktisk kan være religionsforskerer (eller var det historiker?). "Allah Akhbar" må være det være lov å si.

Uten at jeg har sett debatten og uten at jeg aner hvem som har deltatt så tipper jeg at denne religionshistorikeren var Hanne Nabintu Herland ...

Hun her du mener?

Hanne_Nabintu_Herla_524272v.jpg

Kan nok stemme det. Kjenner ikke til henne, men jeg går ut i fra at du har noe å tilføye her...

Lenke til kommentar

Hanne Nabintu-dukken kan både smile, snakke og skrive kronikker. Trykk på magen til Hanne Nabintu! Da sier hun ting som dette:

-En jevnlig utskiftning av sexpartnere gjør at barna må vokse oppp uten mannlige forbilder

-Kvinnefrigjøringens forvrengte mannssyn har skapt fiendskap mellom kjønnene

-Feminismens nådeløse brekkstang har ført det vestlige samfunnet inn i et verdiras.

Hahaha.

Lenke til kommentar
Husk at blasfemi enda er et av ytringsfrihetens unntak. Og at vi har en lov mot mobbing.

blasfemi er en sovende paragraf og selv greven med kirkebrenning ble ikke rammet av den.

Uansett:

Jeg ser ikke på dette bilde først og fremst som blasfemi (selv om det står det) men et kraftfullt uttrykk for hvordan kristendummen har blitt tredd ned halsen på folk og ofte med døden til følger. Så jeg ser på dette bilde som kunst.

EDIT:

Noe spesiel grunn til at du hengte deg opp i dette bildet og ikke kommenterte selve innlegget som dette bildet var ment for å utfylle?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Ja, enig i det du skriver om demokratiet øverst. Men synes grove sjikaneringer ikke hører hjemme i norsk samfunnsliv uansett. Ytringsfrihet eller ikke. Og det er vel dette loven handler om...

Jo, men det er forskjell på grov sjikaneringer og oppfatte som grove sjikaneringer.

Om jeg kaller deg en "jXvla sXtans lobotomerte jesuspXler", så er det grove sjikaneringer.

Dette gjelder også om jeg kaller GrandMa (som er ateist) det samme.

Om jeg mener religiøsitet er en sinnslidelse og argumenterer saklig hvorfor jeg mener det, er det ikke grove sjikaneringer, men det kan oppfattes som det.

Jeg er helt enig.

Grove sjikaneringer er unødvendig, men hvorfor i alle dager skal det være en særregel for religiøse?

Og hvorfor i alle dager skal man straffeforfølge grove sjikaneringer?

Om du kaller meg "hodeskulderkneåtå" feks. her på forumet så har vell det ikke annen betydning for meg enn at du er usikker på ditt standpunkt og må ty til personangrep for å avlede dialogen. Det kan imidlertid oppleves som frustrerende siden jeg i et således tilfellet har kastet bort tid på fjas.

Og hvorfor i legoland skulle jeg anmelde deg for det?

Om jeg kaller GrandMa hjernevasket mongolid ekstremist så har jeg juridisk sett ryggen fri, men og samme yttring rettes mot religiøse kommer plutselig onkel konkel på døren???

Dette må da være grov diskriminering?

Uansett!

Kan du gi et eksempel på grove sjikaneringer som denne loven burde innlemme av innhold her på forumet?

Synes du eksempelvis diskusjon.no burde blitt straffeforfulgt siden de med full viten ikke stoppet denne tråden?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;hl=kirkebrann

Lenke til kommentar

Grunnen til at kristne skal få "særbehandling" er at støtende ting er forskjellige.

Jeg føler meg ikke støtt om noen brenner det amerikanske flagget, amerikanere gjør det. Da må lovene gjelde for amerikanerne.

Jeg hadde ærlig talt følt meg støtt om noen brant flagget vårt eller slottet vårt. Ærlig.

Akkurat det samme med bibler og kirker mener jeg.

Litt som rasisme.

Ærlig talt; kirkebranner er en uting. Hærverk.

Vet du hvor mange som har brukt masse tid og penger, helt frivillig for et sted hvor folk kan få be og få hjelp?

Lenke til kommentar

Navarsete mener nok at anstendigheten og respekten er den samme blant alle folk og kulturer. Da blir kulturen og folkegruppene som små haveparseller. Vi skal ikke trå i hverandres bed. Det var nesten slik hun snakket om dem som misbruker og provoserer: - Hvorfor må dere håne og trampe på andre?

Hvorfor må dere ha så langt hår? Hvorfor må dere spille så grusom musikk? Hvorfor må buksene være trange? Hvorfor kan dere ikke gå penere kledd?

Det er ikke din business, Navarsete! Du kan ikke forby alt DU ikke liker. Nå må det norske folk våkne! Vi må stå opp mot patriarken!

En relativt liten gruppe blant muslimene vil vite å bruke blasfemiloven for hva den er verdt. Jeg håper Støre er mann nok til å ikke forsvare denne loven i FN, og fortsatt stå opp mot Navarsetes allierte: islamistene fra blant annet Iran, Libya og Pakistan.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...