pumaen Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 FB-gruppa "Nei til straff for religionskritikk" vokser som faen. 3228 medlemmer i skrivende stund! Har dette vært tema i noen TV-debatter ennå? Er TV-kanalene kjøpt og betalt av religiøse fundamentalister for å la det gå hus forbi? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 På tide å bli religiøs da. Hmm, jediisme eller spaghettimonsteret... Star Wars er kult, men pasta er godt. Uff, vanskelig valg. Helgardering, er det lov? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 På tide å bli religiøs da. Hmm, jediisme eller spaghettimonsteret... Star Wars er kult, men pasta er godt. Uff, vanskelig valg. Helgardering, er det lov? Star Wars pasta altså? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Er det kvalifisert kritikk jeg leser?! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Edit: Spøk ja, dersom det skulle være noen tvil. Endret 30. januar 2009 av TrondH86 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Er det kvalifisert kritikk jeg leser?! Neida, bare litt praktiske "hopp" for å få ting som ikke stemmer til å møtes...... Endret 30. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Jeg hater SP og Navarsete for å ha presset fram denne loven, og jeg er skuffet over AP og SV som lar seg presse. Navarsete er forresten kristen, noe som forklarer søppelpolitikken hun fører. Vi er på vei tilbake ti middelalderen, dere! Det er nå straffbart å angripe overtro! Det er like før jeg forlater landet til fordel for Sverige. Spørsmål 1: Når ble denne loven vedtatt? Spørsmpål 2: Vil man nå kunne rapportere innlegg på forumet som kritiserer religion? Endret 30. januar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Forslaget vil ifølge departementet ikke bli fremmet før hele den nye straffeloven er ikrafttrådt i 2011. http://www.fritanke.no/NYHETER/2009/Frykte...ritikk_i_Norge/ Signer protest: http://opprop.info Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Da kan vi altså kritisere religion i ytterligere to år! Jippi! Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Spørsmål 1: Når ble denne loven vedtatt?Spørsmpål 2: Vil man nå kunne rapportere innlegg på forumet som kritiserer religion? Loven er ikke vedtatt. Etter hva jeg vet er heller ikke lovteksten utarbeidet enda. Stortingets innstilling i saken blir avgitt 12. mai. Jeg håper at representantene fra AP og SV blir fristillt og ikke blir tvunget til å stemme i tråd med regjeringens hestehandel med Navarsete/SP. Om representantene blir fristillt kommer lovforslaget til å bli stemt nedenom og hjem i Stortinget Endret 30. januar 2009 av jobra1 Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hva vil det si at representantene blir fristilt? Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hva vil det si at representantene blir fristilt? At de får lov til å stemme fritt etter hva de personlig mener er riktig og ikke etter hva ledelsen i partiet har bestemt. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Ytringsfriheten må også gjelde på Stortinget. Ytringsfriheten må også gjelde på Stortinget. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Og det gjør den da vel? Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Ja, hvis de fristilles. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 At de kan stemme etter egen overbevisning, og ikke etter vedtak i partiets organer. Når representantene fra et parti bindes til å stemme for partiets standpunkt kaller vi det "partipisken" (etter det engelske parlamentets "innpiskere", som skulle sørge for at partiets representanter møtte til avstemningene.) Nå kan ingen representanter tvinges til å stemme mot sin overbevisning i det norske parlamentariske system, det finnes da også nok av eksempler på det motsatte. Men en representant som stemmer mot sitt parti i viktige saker vil neppe bli nominert neste gang. Slike representanter velger da ofte å gå over til et annet parti som passer dem bedre, eller rett og slett fortsette som uavhengige representanter ut perioden. Partipisken svinges tradisjonelt med ulik kraft i forskjellige partier. I SV ville det antagelig være usannsynlig at man brukte den, men i AP er det litt mer usikkert. Geir Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 religion er blasfemisk ovenfor fornuft... skulle man først brutt yttringsfriheten på en slik måte, så skulle forslaget vært omvendt. Lenke til kommentar
Evig student Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 religion er blasfemisk ovenfor fornuft... skulle man først brutt yttringsfriheten på en slik måte, så skulle forslaget vært omvendt. Jeg godtar dine dogmatiske påstand (signaturen din hjelper ), men saken her er at dette ikke lenger er snakk om blasfemi - og at det er det som er noe av problemet. Vi har gått fra et samfunn der majestetsfornærmelser og blasfemi begge ble oppfattet som symbolske angrep på statsmakten, og noen som dermed måtte straffes, til et samfunn der det er lenge siden hverken kongen eller Gud var livsviktig å verne. I stedet er vi havnet i en postmoderne felle, der alt handler om våre følelser. Dermed åpner dette dustede lovforslaget for den rene vilkårlighet, der det kun er den enkeltes opplevelse av å ha blitt såret eller krenket som er i fokus. Det er ellers ingen mangel på blogger og aviser som tar klar avstand fra Sp forsøk på å sikre seg stemmer fra kjernevelgerne. Kristne blogger har i flere uker market avstand og avsky fra lovforslaget. Ganske talende at statskirkeprester, Mellomkirkelig Råd og norske katolikker raser mot opplegget. Viktig å få fram dette. Det vil redusere kraften i motstanden mot dette hvis det danner seg inntrykk av at motstanden utelukkende kommer fra mer eller mindre rabiata religionshatere Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Stoltenberg mener at denne debatten er over, og at det er greit å kompromisse bort ytringsfriheter til Senterpartiet. http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/89322 En straffelov mot kritikk av irrasjonelle overbevisninger piskes nå igjennom. Farvel ytringsfriheten, det var hyggelig så lenge det varte! Vi får huske å fortelle barnebarna våre om deg. Man må være ærlige med seg selv og innse at denne loven har kommet for å verne Islam. Kristne i Norge er svært moderate, og få ønsker et forbud mot kritikk av det de står for. Spør dere meg burde det heller innføres et forbud mot Islam. Jeg mener for øvrig at tråden bør flyttes til Politikk, slik at flere får øynene opp for denne saken - som tross alt handler mer om politikk enn religion. Endret 2. februar 2009 av pumaen Lenke til kommentar
Yoseyo Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Kritikk er da fortsatt lov, og det er ikke den rasjonelle siden som fører en urimelig debatt. Ytringsfriheten blir inskrenket, det er sant, men det er ingenting å hulke over så lenge vi ikke taper noe på det i realiteten. Selv om dette er en krangel fanatikervernet aldri skal vinne. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva er egentlig et "kvalifisert angrep"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå