Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm. ang elmotor i bil med bensin/diesel motor


Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke om dette er feil kategori, men jeg poster det her.

 

Jeg har noen spørsmål om biler med to motorer, enten elmotor som går til batteriene er tomme, eller som hjelper den andre motoren på et slags vis.

 

Er det mulig å montere en elmotor i en bil som ikke er beregnet for det? Slik som jeg ser det, så er det veldig mange stygge hybridbiler, (kommer vel noen fine om ikke så mange år) og så er det høye priser på de som ser greie ut. Eller ville det blitt veldig vanskelig med tanke på alt det andre som er i bilen som en må ta hensyn til(elektronikk, servo, antispinn, bremser osv)?

 

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en bil der jeg har en elmotor som brukes til batteriene er tomme. 80 km må vel gå fint? Eller må du ha veldig store batterier da? Og når batteriene er utladet, så kjører du på bensin/diesel, f.eks om du skal på en langtur.

Somregel så er det jo småturer det går i, og enkelte langturer.

 

 

Og så, registrering, godkjenning, EU kontroll og alt det der. Hvordan ville det ha gått? Er det en mulighet å få godkjent en sånn "hjemmelaget" bil i Norge? Får jeg ikke kjøre på norske veier så er det jo ikke noe vits. Men tipper de er ganske strenge på slikt..

 

 

Om det er noen som har en anelse på hvor mye dette ville ha kostet (kommer jo selvsagt an på veldig mye), så hadde det vært fint og få vite:) Men lurer først og fremst på om dette er gjennomførbart, eller bare helt idiotisk=p Jeg tenker på miljøet!)

 

Håper dere skjønner hva jeg mener, og at det ikke ble for rotete!

 

Mvh Ole ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store problemet her vil være å få plass til batteriene. Skal du 80km så trenger du mye batterikapasitet. Særlig om det er en middels stor bil. Tror at om du fyllte bagasjerommet på en 940 sedan med batterier så ville du fått 50-80km rekkevidde, og ca 400kg ekstra vekt... Det er et ganske grovt overslag, men de store problemene med batterier er vekt, størrelse og pris...

Lenke til kommentar
Det store problemet her vil være å få plass til batteriene. Skal du 80km så trenger du mye batterikapasitet. Særlig om det er en middels stor bil. Tror at om du fyllte bagasjerommet på en 940 sedan med batterier så ville du fått 50-80km rekkevidde, og ca 400kg ekstra vekt... Det er et ganske grovt overslag, men de store problemene med batterier er vekt, størrelse og pris...

Kan godt ta utgangspunkt i en 940, det en av bilene vi har hjemme. Kanskje 80km var litt mye, 50km er vel mer realistisk? Men ingen som vet noe om godkjenning osv?

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne få den godkjent (kanskje i teorien, men ikke i praksis). Ombygging av biler er generelt sett ikke noe som er lovlig.

 

Du har vel endel problemer om du skal klare å bygge inn elmotor i bilen. Batteriene som brukes i hybridbiler er NiMH-celler, som er svindyre i forhold til hva du får ut av dem. Skal du kjøpe slike batteripakker som privatperson så er det sansynligvis enklest å få tak i dem som reservedeler for eksisterende el-/hybridbiler. Vil tro en slik pakke koster rundt 50k. Du er nødt til å plassere dem effektivt. Om jeg ikke husker veldig feil, så er det vanlig at de legges under bilen. Legger du dem i bagasjerommet er du begrenset til bakhjulsdrift siden du ikke kan legge ledninger som tar unna for nok effekt forover i bilen (eller du må bruke høy spenning, som da gir visse problemer i seg selv). Du trenger en metode for effektivt å lade batteriene. Generatoren som står i bensinmotoren kveler du nok fort.

 

Hadde det vært meg som skulle gjort det, så hadde jeg fjernet hele den opprinnelige motoren fra der den står, brukt plassen foran til å sette inn elmotorer og batterier, så brukt en mindre motor (evt. den opprinnelige) plassert bak kun for å lade batterier og/eller levere kontinuerlig effekt for å drive elmotorene. Alternativet er å bygge inn et helt styr av clutcher, akslinger, osv. for å switche mellom motorene. Et annet alternativ er å bruke bakhjulene til drift hvor den opprinnelige motoren bare kan stå der den er.

 

Av den prisen du må betale, så kan du sikkert kjøpe deg 2-3 stykk av en Toyota Prius, eller en hvilken som helst annen bil med alt det drivstoffet du trenger.

 

(miljømessig er ikke hybridbiler kommet noe særlig langt, hovedsaklig pga. de ekstreme konsekvensene som ligger i produksjon av batteriene)

Lenke til kommentar
dette er veldig lite sansynlig gjennomførbart prosjekt får en normal ola normann, med mindre petter stordalen er din far og reodor felgen er din bestefar.vist det var mijø som var "greia" di kjøp sykkel..!

Jeg er petter stordalen og pappa er reodor felgen vettu;) Hehe, men han har faktisk bygd en bil til meg(ikke noe olabil jalla) og jeg vil si han er svært dyktig og erfaren. Men tingen er at han ikke er så engasjert, så derfor lurer jeg:)

 

Edit: Og det blir litt langt å sykle 15km til jobben. Hvis det var trøsykkel du tenkte på..

Endret av Ollimo
Lenke til kommentar

Er nok batteriene jeg ville bekymret meg mest for. Elmotorer er lette og fine og greie å plassere. Batteriene derimot er vanskelige. Det er tunge, store og dyre. Om man tar ut bensinmotoren forran så kan man putte batterier under hele panseret (om man får kjøpt noen med tilnærmet riktig fasong). Elmotoren kan legges ned i bunnen av motorrommet, rett inn i gearkassen (om du ikke vil fjerne gearkassen også, en god elmotor har stort nok turtallsregister til at du ikke trenger å gire).

 

Så må du finne et passe stort strømagregat til å lade batteriene med. Vil tippe at ca 30-40 hester er bra, da har du så du lader batteriene når du kjører jevnt, men tapper batteriene under akselerasjon og bakkekjøring. Dette må da plasseres et annet sted i bilen en under panseret. Burde få plass til det i halve bagasjerommet på en 940.

 

Da har du en seriehybrid. De er (teoretisk) mer effektive enn dagens paralellhybrider fordi elmotoren er eneste som trekker hjulene. Strømagregatet kan brukes på langkjøring, og kan da gå på et optimalt turtall, og levere jevnt med effekt hele tiden, batteriene sørger for at du har ekstra effekt når du trenger det (oppoverbakker og akselerasjon). Slik at bensinmotoren bare må være like sterk som "gjennomseffekten" du bruker. På korte turer vil du kunne kjøre bare på batteri, og lade når du er hjemme igjen.

 

Dette vil sikkert koste en formue å bygge, og bli umulig å få godkjennt i norge. Ikke fordi det finnes noen god grunn til at det ikke skal godkjennes, men norske myndigheter kan jo ikke godta hva som helst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...