Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg Aspergers syndrom?

Gjest gutt18

Anbefalte innlegg

Jeg leste dette nettopp http://simple.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrome . Og mye av det som står der stemmer overens med meg. Har alltid vært litt klumsete av meg, og det gjelder i alt fra sport til å gå vanlig bortover. Har ikke noe store problemer med å gå, men har på en måte mangel på balanse. Jeg går hele tiden å tenker på hvordan jeg går og føler meg dum ettersom jeg på en måte ikke klarer å gå rett fram, og at jeg tar rare skritt. Føler meg stiv og har problemer med å gå på ugjevne overflater. Føles også ut som at jeg vrikker alt mye på hoftene, og de går langt ned for hvert skritt. En siste ting når det gjelder gangingen min er at jeg klarer rett og slett ikke å svinge på armene. Enten så holder jeg dem alt for langt ut eller for langt inn mot kroppen , og jeg klarer ikke å regulere farten så de skal gå i takt med resten av kroppen, så dette fører til at jeg hele tiden går med hendene i lommene, noe annet ville føles unaturlig.

I sport er det spesielt ballspill jeg sliter med. Her blir jeg veldig klumsete og har problemer med å sparke og ta imot, ikke så mye å kaste ettersom det er muskelkraft. Føler meg som en jente når noen kaster en ball passe hardt mot meg og jeg beregner feil med hendene mine så jeg får den i tryne, eller at den faktisk treffer hendene mine men jeg klarer ikke å gripe igjen. Selv om jeg er mye bedre med hendene mine enn jeg er føttene. Derfor hater jeg å spille fotball, jeg blir som en robot som bare klarer å sparke ballen en vei og tabber meg ut når jeg får ballen. Gymkarakteren har fått betale for dette.

Er ganske sikker på at jeg har tics. Det er konstant en bevegelse jeg føler jeg må gjøre hele tiden. F.eks nikke med hodet, knipse eller puste fort ut/stønnelyder,og jeg sitter hele tiden å strammer diverse muskler rundt om på kroppen. Hvis jeg prøver å unngå å gjøre det tenker jeg på det helt til jeg gjør det igjen som fører til at jeg blir stresset. Sliter også med tvangstanker f.eks hvis jeg tenker på en trommel som spinner med klokken må jeg konsentrere meg hardt for å få den til å gå mot klokken(sjelden jeg klarer det i det hele tatt.)

Det stemmer godt at jeg er en asosial person. Det eneste sosiale livet jeg har er på skolen. Og liker det faktisk slik. Går aldri på fest eller møter folk etter skoletid. Men kanskje litt også fordi jeg har litt vanskelig for å snakke. Uansett hvem jeg snakker med hoper ordene mine seg opp, og jeg ender opp med å si feil eller bare rare ord. Spesielt dette når jeg skal snakke for en gruppe med folk, da må jeg forberede munnen min til å snakke fordi det er nesten som om den fylles opp med spytt. Hører vel en ''Hæ?'' hver gang jeg starter å snakke med noen.

Har vanskeligheter til å utrykke meg. Har aldri skreket foran noen(eller kanskje alene) siden jeg var sikkert 3-4, og blir aldri sint(disse er jo kanskje fordeler)

Og på toppen av det hele føler jeg meg ensom selv om jeg ikke trives med andre folk. Det eneste jeg har lyst på er dame. Men jeg er veldig usikker på legningen min; jeg forelsker meg bare i jenter men tenner ikke på jentekropper, så er veldig deprimert på grunn av dette som gjør de andre problemene mine enda større.

Håper noen gidder å lese. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler meg som en asosial person som prøver og være sosial.

Men jeg skjønner meg ikke på folk. Jeg har komment til at jeg ikke forstår folk. Jeg tar meg nær av alt mulig osv.

Husker ting bedre enn andre. Særlig fakta og hendelser i mitt liv.

Men det er bare sikkert en følelse.

Jeg skjønner ikke om dette er riktig en gang. Og skrive at jeg husker bedre enn andre når jeg ikke vet helt.

Jeg er en alien....

Jeg er en alien....

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Jeg synes ikke det er rart at du lurer på om du har Asbergers syndrom, for mange av symptomene du beskriver kan minne om denne tilstanden. Jeg synes noen av de som svarer ikke har tilstrekkelig kunnskap eller respekt for det du forteller om.

Det er en vanskelig diagnose å stille, og en omdiskutert tilstand. Det er ikke enighet om at Asbergers finnes. Blant de som mener at den finnes, ser en etter både på motoriske vansker, språklige særegenheter og sosiale problem. Det er ofte psykiske plager, men ofte mer som en følgestilstand enn som en del av grunnplagen. Det er disse symptomene som sammen gjør at en kan stille diagnosen.

Ofte vil en ha med pårørende i undersøkelsen, fordi det er avgjørende å få opplysninger om tidlig utvikling og om du utviklet deg annerledes enn andre barn.

Jeg synes du skal be legen din om en henvisning til en spesialist i psykiatri, nevrologi eller psykologi. Disse skal kunne stille diagnosen.

Jeg antar at du er 18 år, og diagnosen blir som regel stilt tidligere enn det så det er litt rart du først begynner å tenke på dette nå.

Jeg vet om flere som lever gode liv med sin Asbergers, så den er i seg selv ikke ensbetydende med et dårlig liv.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lurt å Diagnosere deg selv. Hvis jeg hadde selvdiagnosert meg selv etter å ha sett på mange symptomer med fler sykdommer/lidelser eller tatt de teite internet testene på alvor hadde jeg vært en veldig syk person.

Hvis du virkelig vil vite det burde du heller ta kontakt med en lege eller psykolog.

Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på hvem du spør. Men hvis det er meg, så har uenigheten gått på om dette er en "egen" tilstand, eller om et bare er en variant av autisme.

Denne type diuskusjon er det i forhold til en rekke diagnoser, og sykdommer kan dukke opp og forsvinne fra diagnoselister. Det mest kjente er homofili, som etter håndopprekking ble strøket som sykdom i 1972. Det er ikke alltid mer vitenskaplig enn som så.

Ikke meningen å være uhøflig.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du har AS, ut fra beskrivelsen. At du kan ha ett eller flere syndromer som har med motorisk korrigering, ser jeg ikke bort fra, men tvilsomt AS.

En av de store grunnene til å kunne avskrive AS i dette tilfellet, er det at du slik jeg leser det føler deg "rar" på grunn av din kanskje ikke perfekte motoriske tilstand.

De fleste med AS driter en lang f.. i hva andre måtte mene om dem, og det siste de ville bry seg med, var hva verden tenkte om deres ganglag etc.

Forøvrig er spekteret av symptomer/ graden av symtomer svært sprikende hos de som har AS.

Det er derfor vanskelig å si at to mennesker som oppfattes temmelig likt, har samme lidelse - og motsatt.

Var jeg deg, ville jeg bestilt en dobbelttime hos din fastlege. Snakk om de tingene du anser som "unormalt" med deg selv, og be om en vurdering av din mentale helse.

Legen kan utføre enkle tester som gir en indikasjon på om det feiler deg noe eller ikke. Om h*n er usikker på om det feiler deg noe, eller for den del sikker på at det feiler deg noe, vil du oftest bli henvist til noen med mer kompetanse på området.

Forøvrig er det oftest vanskelig å stille en konkret og riktig diagnose rundt AS - rett å slett da dette er ett syndom med så mange ulike personligheter.

På den andre siden; om du har AS eller ikke, har ikke alt for stor betydning for deg som person.

Du er den du er, og kan neppe endre så alt for mye av din personlighet.

Vær stolt over at du er den du er, og godta deg selv som den du er. Å strebe etter å være noen andre, det fører bare til stress og depresjoner :-)

Når det gjelder din innsats i gymnastikk, kan du med fordel ta en prat med læreren din. Denne har taushetsplikt, så det du forteller skal derfor bli mellom dere.

At du er ei kløne (ikke noe vondt ment, jeg er også absolutt best uten ball) burde ikke påvirke karakteren din. De fleste med hodet montert riktig vei på skuldene, setter slik karakter ut fra innsats, og ikke om du har framtid som proff fotballspiller eller ikke.

En rask titt i læreplanen, vil kunne være en fordel - både for deg og læreren.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_dag1234_*

Frank-Angell, jeg synes du er litt kategorisk, og man skal alltid være forsiktig med å avfeie eller konkludere diagnostisk på et forum som dette.

Det er ikke sant at mennesker med Aspergers er likegyldige med hva andre synes om dem. Mange med denne tilstanden er følsomme og nærtagne for hva andre mener om dem. Men fordi de har vansker med sosiale koder, får de ofte ikke nok visshet om hvordan de oppfattes av andre.

Ofte er dette vennlige og snille mennesker, men som sliter med samhandling. Mange har sterke savn etter nærhet og skikkelig kontakt, men sliter med å få dette til. Det er noen av grunnene til at menge med AS er dipsponert for depresjoner og i det hele har noe mer psykiske vansker enn andre.

Jeg kan ikke se at du begrunner hvilke av symptomene hans som er uforenelig med AS. MEn et er eiktig som du sier, at det ikke alltid er lett å stille denne diagnosen - men den har ikke mange "personligheter", hva du nå måtte mene med det.

Hvis han har denne tilstanden, vil kan kunne få ganske mye hjelp slik at han får en lettere hverdag og et bedre liv. For eksempel tilrettelegging i undervisningen, gym, ol. Han kan ha svært god hjelp av å snakke med en fortståelsesfull psykolog eller lege.

Jeg kjenner flere som lever gode liv med sine Aspergers, og jeg vet om i farten hvert fall en som tok sitt liv fordi han ikke fikk den hjelp han trengte.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvilke forutsettinger du har for å uttale deg, Malley /Guest_Guest_dag1234_*_* om verken AS eller diagnostiseringen av denne.

Selv sitter jeg med en del opplæring rundt syndromet, i tillegg til at jeg har svært god førstehånds kjennskap til syndromet.

Når vi først er inne på det å være kategorisk;

Jeg skrev at jeg sterkt tviler på at trådstarter har AS.

Du skriver at jeg avfeier dette.

Tolking; jeg ser ikke den store muligheten for at trådstarter har AS, du leser dette som at jeg sier at det ikke er noen som helst sjangs.

Forøvrig; mennesker med AS har like store ulikeher i sin personlighet, som alle andre mennesker.

En kan derfor ikke si at alle som har den og den personligheten har AS - eller motsatt. Samme hva du mener.

Forøvrig er hjelp til mennesker med AS, og andre lignende tilstander, noe som er temmelig mangelfullt her til lands. Deler av grunnen er at de fleste med AS har liten til ingen effekt av samtaleterapautiske metoder. Andre grunner er at det ennå er stor mangel på forstålense for mennesker med slike særtrekk.

Kan forøvrig bekrefte at samtlige jeg kjenner med AS bryr seg katta hva resten av verden mener om dem, deres personlighet eller meninger.

PS: det er ingen her som sier at symptomene ikke er forenelige med AS.

Men det er heller ingen som sier at hodepine er ensbetydende med hjernesvulst...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_dag1234_*

Kanskje du skal lese alle mine innlegg om AS omigjen. Jeg ser ikke at jeg har skrevet det du påstår.

Jeg har langt over middels forutsetninger til å stille denne diagnosen, og har gjort det flere ganger. Ut over det har jeg personlige venner som har AS. Det betyr ikke at jeg vet alt om tilstanden og ikke har mer å lære.

Nå er det jobb.

Lenke til kommentar
Kanskje du skal lese alle mine innlegg om AS omigjen. Jeg ser ikke at jeg har skrevet det du påstår.
Nå er det en smule vanskelig å se hva du tidligere har skrevet, når du skriver anonymt. Send meg gjerne en PM, så skal jeg se hva du har skrevet tidligere.
Lenke til kommentar

Jeg beklager, men jeg har hatt noe tull med innloggingen. Men hvis du kikker nøye så finner du navnet mitt etter div guest ect.

Det er ikke meningen å være frekk, men jeg sier at du er "litt kategorisk", og ikke at du avvfeier noe, men at en skal være forsiktig med å avfeie eller konkludere - på helt generelt grunnlag. Jeg ser ikke at jeg "leser det som om det ikke er noen som helst sjangs" for at personen har AS. Jeg ville bare at du skulle begrunne med mer enn at det er motorisk avvik, eller "korrigering" som du kaller det. Ellers er et helt greit at du tviler.

De med AS som jeg har lært å kjenne har alle vært sårbare og mer følsomme en mange av oss "normale", mange har slitt med tristhet og depresjon fordi det er så vanskelig for dem å skaffe seg den kontakten de har trengt.

Det er helt riktig at personer med Aspergers er like ulike som alle andre, men samtidig har de en del trekk til felles. Det er disse trekkene som gjør at en kan stille diagnosen.

Jeg er helt uenig med deg i "at de fleste med Aspergers har liten eller ingen effekt av samtaleterapeutiske metoder". Det er helt galt og en ganske kategorisk uttalelse. Selv om det er langt igjen til en er i mål (hvis en noen gang blir det) så er det mye hjelp å få for de fleste med Aspergers hos en forstålesesfull terapeut.

At de fleste med As du kjenner "bryr seg katta om hva resten av verden mener om dem" syens jeg igjen havener i samme bombastiske kategori, og stemmer ikke med mine erfaringer. Kan jo være noe med de du kjenner. Dette er jo tross alt en sjelden tilstand, så det skal godt gjøres at du kjenner et representativt utvalg.

Med all respekt, og ønske om en grei tone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...