Gjest littsåntnoe Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei, har et temmelig stort problem nå. Til neste år (VG2), så skal man velge programfag og programområde osv. Problemet mitt er at moren min nekter meg å velge samfunnsrelaterte fag (Internasjonal engelsk, kultur og kommunikasjon, sosiologi, rettslære osv), men sier at jeg MÅ velge realfag (som kjemi, biologi osv). Men til hvilken grad kan hun bestemme det? Er det ikke jeg som har full rett til å bestemme dette? (siden dette påvirker framtiden og utdanningen min?). Also, jeg trenger kilder på at jeg bestemmer det, og hva hun kan bestemme. Pluss, kan hun begynne å nekte meg ting hvis jeg velger det? (F.eks si at jeg må komme hjem tidligere, nekte meg data, ute i helger osv). Hun er veldig streng på så og si alt, har egentlig ikke lov å gjøre noe annet på hverdager enn å komme hjem etter skolen og sitte å gjøre lekser, så, ja.. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 har ikke akkurat noen kiler, men det der er for pokker noe du velger sjøl. mora di har ikke en dritt å si... selvfølgelig kan hun jo være en ordentlig kjerring og ta fra deg diverse goder dersom du skulle velge noe annet enn realfag, men det kan være samme f: du må være sikker på at det er fag du trives med... ikke bli en sånn pjusk som er ute etter å please foreldra... DU VELGER SELV. hvis du tror realfag funker for deg, ta realfag, men dersom du tviler og heller vil prøve noe annet, så gjør du akkurat som du selv vil. at foreldra skal manipulere deg til å ta den utdanningen de ønsker for deg ved å ta fra deg goder, gjøre livet ræva for deg etc. er noe av det verste jeg har hørt... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hun kan ikke pålegge deg å velge enkelte fag fordi hun selv vil du skal ta dem. Denne beslutningen tar du selv. Siden du ikke er myndig (mest sannsynlig) og bor hjemme hos foreldrene dine er det dem som bestemmer husreglene hos dere, og kan derfor ta fra deg goder osv. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Sei til ho at du tar det som ho ønska og så tar du det du ønsker. Etter på når ho oppddager det seier du at du ikkje kan endere på faga. Lenke til kommentar
OstePåPp Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hva er galt med moren din? Trodde mødre(foreldre) skulle gi råd, og støtte barnas valg ikke bestemme alt for dem. Det er rett og slett bortkastet hvis du tar realfag hvis du har null interesse for det og får derfor en 2 eller 3. Du skal velge fag utifra hva du selv høres interesant ut eller interesserer deg for, ikke på grunnlag av hva moren din sier Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Forklar henne at hun bør være glad at du overhodet gidder å holde på med studiespesialisering. Tenk, du kunne vært på mekken! Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Selvsagt kan hun straffe deg og nekte deg goder hvis du ikke gjør som hun sier, men det viktigste er at du velger fag som DU har lyst til å ta. Hvor er faren din hen? Får håpe at du har minst én forelder som støtter deg i dine valg. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Finner du selv ikke noe "lover og regler" så ta en prat med rådgiveren din på skolen som sikkert kan hente fram et eller annet oppslagsverk som sier at eleven selv har rett til å bestemme hva han/hun skal velge av fag. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Så lenge du går skole så har hun ingenting hun skal ha sagt. Når du blir myndig har hun faktisk kun lov til å kaste deg ut etter at du enten er ferdig eller har sluttet med videregående. Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Når du blir myndig har hun faktisk kun lov til å kaste deg ut etter at du enten er ferdig eller har sluttet med videregående. Høres tvilsomt ut. Hjemmel? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 http://www.korspahalsen.no/start/theme.asp...ID=23&ID=92 Forsørgerplikt – til du er 18 årForeldrene (eller andre som eventuelt har fått foreldreansvaret) har plikt til å forsørge deg økonomisk til du fyller 18 år (§ 66). Dette gjelder både daglig forsørgelse og utgifter til skolegang. Lever foreldrene dine hver for seg, har den du ikke bor sammen med plikt til å betale faste underholdsbidrag til den som har omsorgen for deg (§ 66). Den av foreldrene du ikke bor sammen med kan pålegges særlige bidrag hvis det oppstår spesielt store utgifter (§ 67). Praktiske eksempler er ekstra bidrag til konfirmasjon, briller og tannregulering. Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil `fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig`, har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 68). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling. I praksis er det svært sjelden at det blir pålagt foreldrene bidrag etter at den unge er fylt 20 år. Til universitets- eller høgskoleutdanning kan den unge normalt ikke regne med at foreldrene vil bli pålagt bidrag. Men det er selvfølgelig ingen ting i veien at foreldrene på frivillig basis deltar i finansieringen av den unges studier! Saker om fastsetting av underholdsbidrag avgjøres av det lokale trygdekontoret som bidragsfogd. (Vet det mest fordi pappa fleiper med det at han hadde kastet meg ut den dagen jeg ble 18 om jeg ikke gikk skole ) Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du kan jo kanskje ymte frempå med at du har lyst til å fordype deg noe du interesserer deg for? Å være motivert øker iallefall (etter egen erfaring) sjangsen for at du gjør det bra innenfor et fagfelt? Personlig valgte jeg samfunnsfag foran realfag på grunn av interesse, og jeg er ikke i tvil om at jeg ikke hadde gjort meg som realfagsmann. Interessen for faget gjorde at jeg presterte bra! Hvis moren din ikke viser noe forståelse for dette.. Vel, det sier seg selv at du vet best selv hva som interesserer deg, ikke sant? Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Har du planer for hva du skal gå etter videregående? Jeg tok samfunnsfag og engelsk for jeg orket ikke realfag, så de måtte jeg ta opp igjen noen år etter for å komme inn på skolen der jeg vil.. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Enkelt valg, ta det du vil ha, og si at det var fullt på det du ikke vil ha... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes det er trist at foreldre ønsker å tvinge deres skole- og fagvalg nedover barna sine. Men du har helt rett i at du kan velge hva du vil selv. Der jeg kommer fra hadde vi før to skoler som tilbudte allmennutdannelse, den ene hadde litt høyere inntakskrav og ble regnet som "bedre" enn den andre. Jeg valgte selv å endre søknaden min fra allmennfag til den "bedre" skolen og til økonomi på den andre skolen. Jeg har egentlig ikke angret den dag i dag. Begge studieløpene førte til generell studiekompetanse. Eneste jeg savnet var vel muligheten til Fransk B språk som jeg aldri fikk, men da ahr jeg heller ikke brukt fransk siden 2000 når jeg tok eksamen i C språk. Jeg kom inn på det jeg ville studere, noe som betyr at til jul er jeg ferdig utdannet jurist samt at jeg har mellomfag i Historie (tilsvarer Bachelor). Jeg studerer også med personer som har tatt yrkesrettet utdanning, for deretter å ta allmenn påbygging. Sågar har noen også fagbrev. Så det er flere veier til høyere utdannelse enn allmenn med realfag. Og skulle man ha behov for realfag senere er det ingenting i veien for å ta forbredende eller ta fagene som privatist. (Det var vel egentlig etter vgs. jeg fant ut at jeg ville satse på jus). Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg studerer også med personer som har tatt yrkesrettet utdanning, for deretter å ta allmenn påbygging. Sågar har noen også fagbrev. Må også gå lære for å få fagbrev . Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jepp, de har tatt 2 år skole, to år lære og et år påbygging. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 For det første, så bestemmer du fag selv. Dette fyller du ut selv og du trenger ingen signatur fra foreldre, så der gjør du selvsagt som DU vil, ikke som foreldrene dine vil, som alle andre har sagt over. Men, at du begynner på VG2 neste år, vil ikke det si at du nå er 17 år nå? Da er det kanskje på tide å ha en liten mor-sønn samtale hvor du får fram at du er mann nok til å ta vare på deg selv? Det er lite vits at en som er 17 år blir nærmest kommandert i seng av sin mor til faste leggetider og MÅ hjem å gjøre lekser rett etter skolen. Du bestemmer selv når du gjør leksene dine og når du legger deg. Anbefaler selvfølgelig fremdeles å gjøre lekser og legge seg så man er opplagt dagen etterpå. Lenke til kommentar
Rhyth Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Så lenge du er over 15 år, noe du sikker er siden du går på VGS, kan ikke foreldrene dine bestemme eller tvinge deg til å velge en utdanning eller fag du ikke har lyst til. Det følger av barnelovens § 32 at du har full rett til å bestemme din egen utdanning etter at du har fylt 15 år. Her kan du lese litt mer om dette: Ung.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg vil anbefale at du tar deg en prat med moren din, hun har ingen rett til å bestemme hvilken yrkesretning du skal velge. Om ikke det hjelper, snakk med rådgiver på skolen. Fagvalg skjer jo på nettet uansett, du kan gjøre det uten at moren din vet det, hun kan true deg så mye hun vil. Prøv å forklare henne at dette er ditt valg, og det er et valg du må leve med. Hun kan komme med råd, men selve valget skal du ta. Du skal ikke ende opp i et yrke du ikke trives i, og ende opp på MacDonalds, fordi du ikke er kvalifisert til noe annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå