Reeve Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg skal opp til Geilo med klassen helgen som begynner den 30. januar. Jeg vurdere da å kjøre opp og hjem igjen. Jeg lurer derfor på hva jeg må tenke på. Det er jo en forholdsvis lang tur, så kunne tenkt noen tips til hva som er lurt å ha med seg, tenke på, etc. Jeg lurer også på hvilken veier som kan være stengt/kolonne, og muligens sannsynlighet for dette, og hvor jeg finner denne informasjonen. 1 Lenke til kommentar
avRack Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Er nok raskest å køyre via Voss og Bruravik. Er vel ikkje so mykje du bør ta hensyn til. Kan bli stengt på Hardangervidda einaste, men det får vite om du sjekkar ut www.175.no, eller så står det skilt når du kjem til Vallaviktunnelen om Hardangervidda er stengt. Link til ferjeruter Du skal ta ferje frå Bruravik når du kjem frå Bergen. Link til Veibeskrivelse Endret 20. januar 2009 av avRack Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kjørte Førde - Askvoll i Sommer (8 timers tur). Alt du egentlig trenger er å skaffe en GPS, fylle bensin på tanken, og prøve å koordinere reisen med ferjer, så går ting som smurt. Trenger du noe ellers så er det mest trolig X antall bensinstasjoner o.l. på veien! Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ta alltid med varme klær når du skal over fjellet på vinterstid. Ha gjerne også litt snacks og drikke å ta til dersom du støter på kolonne. Ellers er det akkurat som å kjøre til din lokale butikk, det er høyrekjøring i hele Norge. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ellers er det akkurat som å kjøre til din lokale butikk, det er høyrekjøring i hele Norge. Mellom 15. januar til 15. februar er det faktisk en prøveordning med venstrekjøring for tungtransport mellom Ustaoset og Geilo. Greit å være obs på. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ellers er det akkurat som å kjøre til din lokale butikk, det er høyrekjøring i hele Norge. Mellom 15. januar til 15. februar er det faktisk en prøveordning med venstrekjøring for tungtransport mellom Ustaoset og Geilo. Greit å være obs på. Indeed. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kjørte Førde - Askvoll i Sommer (8 timers tur). Alt du egentlig trenger er å skaffe en GPS, fylle bensin på tanken, og prøve å koordinere reisen med ferjer, så går ting som smurt. Trenger du noe ellers så er det mest trolig X antall bensinstasjoner o.l. på veien! ... Klart man trenger GPS ja. Hvordan i all verden gjorde de det i gamle dager? Å ja, stemmer - kart og veiskilt! Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 GPS er ikke en nødvendighet, nei. Men vist du vil slappe av 100% og drite i å kjikke på alle skilt så kan du bare ha den på å nyte den freske stemmen som sier "høyre om 700 meter". Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 GPS er ikke en nødvendighet, nei. Men vist du vil slappe av 100% og drite i å kjikke på alle skilt så kan du bare ha den på å nyte den freske stemmen som sier "høyre om 700 meter". Det er en grunn til at det er satt opp veiskilt langs veien, de skal nemlig LESES. Dessuten er ikke GPS'er alltid like oppdatert, og varsler f.eks. ofte ikke om omkjøring pga veiarbeid. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Bergen-Geilo? Følg E16 til Voss, RV13 og RV7, enklere blir det vel ikke. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Greit å ha med: Kart Reservehjul og jekk osv... Bensinkanne Oljekanne Spyleveskekanne Lommelykt ordentlig slepetau snøspade startkabler/startbooster Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 On topic: Må bare få presisere at dette er snakk om en tur på skarve 24 mil. Helt alvorlig, det er ikke nødvendig å stresse med voldsomme pakkelister. Varme klær har du med uansett siden du skal på fjellet, og en chipspose og en Cola kan du ta med deg fra Esso'n i Eidfjord. Kjørte 550+ mil rundt i Europa med tre kompiser i fjor sommer, alt vi hadde med oss var klær og bensinkort. Samt en liter olje da, vi hadde tross alt snittfart på godt over førerkortbeslag i Norge på turen. Olja fikk vi for øvrig aldri bruk for. Lenke til kommentar
mjo101 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 kjører denne turen nesten hver helg om vinteren, for å si det sånn : det er null stress, trenger ikke å ha med deg en hel hau med ting, trenger egentlig bare noe varme klær og gjerne en cola og noe kjeks hvis du må stå i kolonekø! Det raskeste er såklart hardangervidden, men pass på at du matcher med fergen , er utrolig kjedelig å vente på den .. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 On topic:Må bare få presisere at dette er snakk om en tur på skarve 24 mil. Helt alvorlig, det er ikke nødvendig å stresse med voldsomme pakkelister. Det kan bli ganske lange køer over vidda. Om det blir kolonnekjøring må man ofte vente timesvis til det blir din tur. Skiferie? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 On topic:Må bare få presisere at dette er snakk om en tur på skarve 24 mil. Helt alvorlig, det er ikke nødvendig å stresse med voldsomme pakkelister. Det kan bli ganske lange køer over vidda. Om det blir kolonnekjøring må man ofte vente timesvis til det blir din tur. Skiferie? Takk, jeg har stått mine timer mens jeg har ventet på kolonnekjøring. Det suger hardt, men må påregnes dersom det er dårlig vær vinterstid. Derfor er det, som jeg skrev i første post, kjekt med noen varme klær og noe snacks. Det enkleste er å ringe Veitrafikksentralen og spørre om det er kolonne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå