Snasnt Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Jeg vet det finnes en del tråder ang emnet, men jeg må allikevel spørre. Skal på tur til en asiatisk storby. Blir der i ca tre uker. Jeg ønsker å ta mye bilder av byen, folkene og "fange" øyeblikkene. Fra før har jeg et kit objektiv (18-105mm) og en fast 50mm f1,8. Lurer på å kjøpe en 12-24mm eller lignende. Ønsker helst ikke å bruke så mange tusen på dette. Kan det være billigere i India hvor jeg skal? Noen som har noen gode råd å komme med til en nybegynner? På forhånd takk. Edit: La til litt info Endret 20. januar 2009 av stiant Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Hva slags øyeblikk vil du fange da? Vidvinkel er et godt valg hvis du skal få med hele gater og større områder, eventuelt være tett på motivene (og det er denne typen ting jeg har inntrykk at du er ute etter, m i rite?). 18-105 har et stort og fint zoomområde som passer bra for å snikskyte personer eller situasjoner på lengre avstand, og siden du har et lyssterkt fastobjektiv er det en smart ide å supplere med vidvinkel. Sigma 10-20, Tokina 11-16 og Nikon 12-24 er mine anbefalinger. Kjøp den du har råd til, men husk på at originaloptikk (altså objektiver fra samme produsent som kamerahuset) har lavest verditap, altså vil du kunne selge Nikkoren nærmere innkjøpspris enn du vil med Sigamen eller Tamronen. Får du den brukt for en god pris kan du risikere å tjene penger på det hvis du ikke gir den masse deng når du bruker den. -Koffein EDIT: Aner dessverre ingenting om priser i India, men jeg ville ikke satsa på det. Endret 20. januar 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Snasnt Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Takk for LYNhurtig svar. Jeg ønsker å få bilder av hele gater, store bygninger osv. Hvordan er kvaliteten på sigma og tokina i forhold til nikon sitt da? En liten avsporing; Disse vidvinkel objektivene, er det det samme som omtales som fish-eye? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Optisk er Tokina nesten likeverdig med Nikon, mens Sigma på alle felter ligger marginalt bak. Tror det samme gjelder for byggekvaliteten - Nikkoren er et gullring-objektiv, det vil si at det er av profesjonell kvalitet, og Tokina lager alltid solide ting. (Gullringen på Sigmaen har en annen betydning enn hos Nikon - det betyr at det er Sigmas "luksusobjektiv," aka "EX," men disse er ikke like solide som Nikon eller Tokinas alternativer. Vidvinkelobjektiver er ikke nødvendigvis fisheye, men fisheye er en form for vidvinkel. Fiskeøyer har enorm FOV (Field of View, bildevinkel), gjerne rundt 180 grader, og en merkelig fortegning som får bildet til å bule ut i midten. Dette kan brukes til estetiske formål eller korrigeres digitalt for å få en rettegnende superuldrehyperdupervidvinkel, men det er vanskelig å beherske og jeg tror ikke det er anbefalelsesverdig for en nybegynner. Fiskeøyerer som regel fastobjektiver, bortsett fra Tokinas og Pentax' ultrasære fisheyezoom, 10-17 (eller noe sånt). Lenke til kommentar
Snasnt Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Var det jeg trodde ang fish eye. Tusen takk for alle svar. Foto er i ferd med å bli hobby for meg, så det dukker stadig opp nye ting jeg lurer på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå