Gå til innhold

Anbefaling av eldre fastoptikk til Nikon?

Anbefalte innlegg

Yo.

Jeg prøver å legge en plan for mine framtidige kjøp av kamerautstyr. Det er i den digitale tidsalderen noe utfordrende siden det alltid kommer nye ting på markedet, men bruktmarkedet er jo stadig proppfullt billig kremoptikk og det kommer det sikkert til å være en stund.

I skrivende stund bruker jeg D40, den gir så vidt jeg veit ikke lysmåling med manuelle objektiver, men har faktisk sånn fancy fokusbekreftelsesdott i søkeren.

Kommer uansett til å skaffe et semi-pro-hus en gang i tiden (D300 eller eventuelle oppfølgere, tenker jeg) hvorpå D40 blir degradert til backup-/feriekamera. Inntil da kan jeg godt bruke histogrammet, jeg har vanligvis god tid uansett. Hvis ikke tar jeg helst en AF-zoom.

Men det er nå jeg trenger deres kompetanse. Det finnes jo mange forskjellige utgaver av mange forskjellige gamle objektiver. Jeg vil ha tre, kanskje fire, altså vid/normal/tele (eller normal/kort tele/middels tele som det blir på crop). Kanskje en supervid som fungerer som vid normal på crop - med andre ord blir det noe sånt som 20/35/50/105, eller 18/28/50/85 eller noe sånt.

Hva anbefaler dere egentlig? Alle faktorer er viktige, særlig bokeh og CA. Fortegninger kan korrigeres og skarphet er litt oppskrytt (men bare litt!). Lysstyrke er bra (helst f/2 eller kjappere, i alle fall for det som på crop blir normal og kort tele).

Tele

Jeg har i alle fall skjønt at 105/2.5 er bra, den har jeg så godt som bestemt meg for å skaffe. D40 fikser jo alt ned til pre-AI, men D300 trenger afaik AI eller nyere, og det hadde vært fint å slippe å AI-konvertere.

85mm-erene veit jeg lite om. Innspill?

Normal/kort tele

50/1.2 er jo kjent for å være bra, og det jeg har sett tyder på at den har egenskaper jeg hadde satt stor pris på - det eneste som gjør meg litt usikker er at den skal være litt skjør, Ken Rockwell sier i alle fall følgende på denne siden:

See that little pin on the top left? It's just a thin cantilever, not a solid block of metal as on other Nikkor lenses. If you slam the 50mm f/1.2 down on a table, or even if you set it down as you would a drinking glass, you just might bend it.

I am very careful about this. I'm also very careful when mounting my 50mm f/1.2 to a camera, as not to bend this little sliver of metal. On other lenses it's a solid cast lug, but on the 50mm f/1.2 it's merely a vestigial part of the mounting flange.

Be careful.

Men nå bruker jo Kennyboy UV-filtre som beskyttelse også da. Jeg stoler ikke på fyren, er det noen har som har personlige erfaringer å vise til?

Vidvinkel/normal

Nikkor 28/2 vs 35/1.4, egentlig. Men jeg heller i retning av 28/2, siden 35/1.4 kan være litt trang på crop for min smak, og den må blendes langt ned for å yte godt.

20/3.5 kan være en passende vidvinkel på crap og supervid på FX, hvis jeg noen gang skulle skaffe det. Men det får vente.

Vel - har noen noen genrelle råd eller innspill? Tips til gode steder å leite? Har jo eBay og Adoramas bruktavdeling, er det andre steder?

Mye spørsmål i en post, beklager det :)

Jo, forresten. Bruksområder. Det blir urbex, gatefoto, portretter og kanskje litt landskap nå og da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøft - keep on!

105mm f/2.5 er toppers, jeg har non-AI utgaven desverre, så den blir liggende mye på hylla.

Får du tak i en 105mm f/1.8 så trenger du ikke å se deg tilbake :)

20mm er som du sier passende vidvinkel (for meg iallefall - mitt videste og savner ikke mer vidvinkel).

Jeg har AF, men tenker på en f/3.5 eller noe slikt, da de har 52mm filterfatning, og det er kjekt å bruke den med en "reverse ring BR-2A". En får da 3,4x forstørrelse.

Det at 50mm f/1.2 skal være skjør, er nytt for meg. Har snart hatt min i 20 år, og den har da vært med på noen stunt.

Du kan også få en AI 55mm f/1.2 - litt billigere, og personlig synes jeg den er like bra som 50mm'ern.

Et av de beste og mest brukte er vel 55mm micro f/2.8.

28mm f/2 og forsåvidt 35mm f/1.4 er på den lange ønskelista mi også,

men 28mm f/2.8 og AF 35mm f/2 får vel duge så lenge.

85mm f/1.4 er dyr og god. Sammen med 105mm DC er den betraktet som det beste portrettobjektivet til Nikon.

KEH er kanskje det tryggeste stedet å kjøpe brukt. De har også et av de beste verkstedene i USA. Ulempen med dem, er at du får et månedlig magasin med masse fristelser.

De er nesten billigere enn ebay, men tar litt mer i frakt.

Vil du nå ennå lenger, kan du tenke på AIS telelinser.

Eller kanskje en Reflex-Nikkor - jeg bruker min ganske mye.

Den er meget vanskelig å fokusere med, men stadig flere bilder blir ok.

Lenke til kommentar

Jeg har begrenset erfaring med Nikon-optikk (det gikk i Olympus for min del for mange år siden), men jeg fikk tak i 24mm f2.8, 50mm f1.4 og 85mm f1.8, alle AF-D, altså ikke særlig gamle. Lysmåling fungerer, og de vil gi autofokus på neste hus. Jeg har ikke brukt dem lenge, men trives veldig godt med dem alle. Før jeg bytta til D40'en så brukte jeg Ricoh GR Digital CS et par år, siste halvåret med vidvinkelforsatsen mer eller mindre kronisk på, så nå har jeg kost meg mest med 85 millimeteren, det har blitt mange tette portretter inne, og det er deilig med litt rekkevidde ute i skumringen.

Har du forsøkt å fokusere med D40 på stor blender? Det er ikke trivielt med den originale mattskiva, og jeg anbefaler sterkt å prøve før du handler inn.

Jeg har forøvrig tillit til Kenny sine vurderinger av optikk, testene han gjør er rimelig rigorøse, men det er noe med skrivestilen... Som f.eks. kommentaren om den femtimillimeteren der. Jeg ville nok behandlet den rimelig forsiktig, men det er greit å være klar over svakheten. På den annen side ville jeg ikke ha betalt ekstra for forskjellen fra f1.4 til f1.2, men det kan være fordi det er noe jeg ikke veit om optiske kvaliteter utenom lysstyrken. f1.4 er veldig skarp litt nedblendet, og vid åpen er den et vennlig portrettobjektiv, det setter jeg pris på.

Edit: for vidvinkel vurderer jeg å kjøpe en rimelig DX, 24millimeteren vil bli vid nok en dag... FX supervidvinkel blir digert, og er ikke så lett å få tak i.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar! :) Skal se nærmere på alternativene dere foreslår.

@ kaian: Nei, har ikke prøvd manuellfokus med store blendere på D40. Det har du vel forsåvidt rett i at kan bli et problem, men så vidt jeg har skjønt vil fokusbekreftelseslyset fungere med manuelle objektiver, som er til god hjelp.

Kan skaffe bedre mattskive også, men det blir fort mye penger her.

Når det gjelder forskjellen mellom 50/1.4 og 50/1.2 så har 1.2 9 blenderlameller mot 1.4-utganvens 7. Jeg får vurdere om det er verdt det nå den tid kommer.

Lenke til kommentar
så vidt jeg har skjønt vil fokusbekreftelseslyset fungere med manuelle objektiver, som er til god hjelp.

Kan skaffe bedre mattskive også, men det blir fort mye penger her.

Fokusbekreftelsen hjelper, men er ikke nok på store blendere, fokuspunktet/-feltet er for stort?

Hvis du beveger deg i Oslo sentrum en gang kan vi sikkert få til så du kan prøve litt, bare send en pm hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en ny 9-blads 50/1.2 i sommer og har vært utrolig fornøyd med objektivet. Hadde jeg hatt et FX digitalkamera hadde det vært brukt enda mer.

Det samme gjelder for 105/2.5 AI-s. Jeg kunne heller tenkt meg 105/1.8, men det var for dyrt for meg da jeg kjøpte objektivet.

En 35/1.4 eller 28/2 står på ønskelisten. Jeg vil ikke kjøpe 2.8 versjon ettersom det blir dekket ved et fremtidig 24-70/2.8 kjøp.

Er det stor forskjell på 28/2 AI og AI-s?

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
:Francis::

Er det stor forskjell på 28/2 AI og AI-s?

Her er en godsak du kan "spare" $1500 på, i forhold til den siste KEH solgte!

Jeg tenkte mer på det optiske, ikke selve fatningen.

EDIT: Ifølge mir.com er den optiske sammensetningen lik på både AI og AI-s utgaven.

-

300/2 er uten tvil en godsak av et objektiv, men jeg må faktisk innrømme at jeg heller ville brukt penger på en 200/2 VR eller en 300/2.8 VR ;).

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på det optiske, ikke selve fatningen.

EDIT: Ifølge mir.com er den optiske sammensetningen lik på både AI og AI-s utgaven.

Francis

Da jeg undersøkte rundt dette objektivet for en tid tilbake fikk jeg inntrykk av at AI-S versjonen var noe bedre. Det kan være at de har endret coating underveis, uten at jeg har noe håndfast å vise til.

Prisen er i hvert fall høyere for AI-S. Jeg lette en del på ebay etter dette objektivet, og prisene var ganske utrivelige (objektivet var relativt hypet på dpreview i denne perioden).

Endte med å legge ut en "ønskes kjøpt" annonse på foto.no, og til min store forundring ble jeg kontaktet av en selger, som solgte meg et "mint" Ai-s til en hyggelig pris.

Kan ikke si at jeg er helt frelst av dette objektivet, men så får det hard konkurranse av min 24-70/2.8. Skarpheten er god og mekanisk er det faktastisk, men mangler litt på kontrasten og er ikke så "crisp" i fargene som de nye objektivene med nano-coating.

Jeg bruker det stort sett i kombinasjon med 85/1.4 på konserter og nattfotografering når jeg ønsker å reise "lett".

PS: Fungerer veldig fint på film, og brukte det en del på min F3HP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...