Gå til innhold

Regissørguide: David Lynch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra arbeid med guiden, Infenso!

Har sett det meste av Lynch, så jeg kan vel komme med en liten rangering. Karakterene er ganske omtrentlige, noen er det lenge siden jeg har sett, og noen er veldig vanskelige å bestemme.

-Twin Peaks: 10/10 (hvis jeg ser bort fra de siste episodene av sesong 2, som ikke var fullt så bra)

-Mulholland Drive: 10/10

-Lost Highway: 9/10

-Wild at Heart: 7/10

-Blue Velvet: 7/10

-Dune: 6/10

-Eraserhead: :confused: /10

-The Straight Story: God (lenge siden)

-The Elephant Man: God (veldig lenge siden)

Har ikke sett Inland Empire og Fire Walk With Me. De skal ses, men gjensyn med Straight Story og Elephant Man står høyere på lista.

Lenke til kommentar
Jeg liker Lynch og jeg elsker den mørke surrealismen i Mullholland Drive, men akkurat Eraserhead virker som en totalt uinteressant mindfuck av dimensjoner. Jeg tar sikkert feil, men noe må friste for at jeg skal sette det i spilleren.

Synes ikke Eraserhead er så 'mindfuck'. Bare en masse merkelige scener i et labert tempo.

For min del var Eraserhead en film som var interessant i ettertid enn under selve filmen. Filmen var langdryg men relativt interessant å fundere på.

Lenke til kommentar
Mullholland Drive tror jeg er et fint sted å starte. Lett å like, men sær nok til å være kjennetegnende.

Takk skal du ha. Vil nok kjøpe den om ikke så alt for lenge. Akkurat nå har jeg kjøpt litt for mange filmer så får trappe ned for en stund. Skal ha penger til russetid også.:p

Andre kan gjerne komme med forslag hvis dere har noen andre meninger angående dette.

Lenke til kommentar

Min rangering av Lynch:

1. Lost Highway (1997)
  2. Eraserhead (1977)
  3. The Elephant Man (1980)
  4. Mulholland Dr. (2001)
  5. The Straight Story (1999)
  6. Inland Empire (2006)
  7. Dune (1984)
  8. Wild at Heart (1990)
  9. Blue Velvet (1986)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Lynch er awesome. Husk at grunnlaget for den meningen er hva jeg har sett.

Twin Peaks 6/6

Eraserhead 6/6

Mulholland Drive 5/6

I hylla ligger Inland Empire, men pga spilletiden på nesten 3 timer blir andre filmer prioritert. Mulholland Drv liker jeg bare mindre og mindre

Lenke til kommentar

Da var Wild at Heart sett igjen, og den vokste litt, fra 6 til 7/10. Fortsatt den svakeste jeg har sett av Lynch, men det er mye både/og her. Enkelte ting, noen regigrep, replikkvekslinger og denslags funker ikke, og jeg kan ikke fordra Laura Dern.

Men stort sett er det bra saker, regien er jevnt over feiende flott, og det er mange replikker her som jeg direkte misunner manusforfatter. Nicholas Cage, som gjerne

under pari, gjør her sin beste rolle, og er tidenes kuleste figur. Ellers er det hauger med spenstige og uhyre velspilte karakterer som dukker opp, og mengder av kjente fjes i biroller. Jack Nance er herlig, og Harry Dean Stanton er som alltid fantastisk. Han er ganske enkelt på for få topp ti-lister.

God skuring, men denne filmen mangler stemningen som er det jeg liker best med Lynch-filmene - den eerie, drømmeaktige stemningen fra Blue Velvet og Lost Highway. Gjensyn følger snarest.

Lenke til kommentar

Jeg skal være så ærlig og si at jeg faktisk ikke har sett noe av Lynch, med unntak av halve The Elephant Man.

Twin Peaks tilhører min foreldregenerasjon, og derfor har det bare blitt med noen episoder, og filmene hans har jeg heller ikke fått med meg. Rimelig utrolig, men jeg har mye å glede meg til. Er mest spent på Eraserhead som jo blir hyllet som en ekstraordinært god film. Wild at Heart blir flere ganger nevnt som tidenes road movie. Med Cage i hovedrollen, en skuespiller jeg ikke har mye overs til, og som jeg bare har likt i et fåtall filmer, deriblant Raising Arizona og Lord of War.

Hvilken av Lynch skal jeg begynne med? Mullholland Drive, perhaps?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...