Gainwardrobe Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Heisann, har en helt ny PC og speccs er som følger: Hovedkort: Asus P5Q P45 Grafikk: XFX 260GTX "black edition" CPU: Intel quad 9550 RAM: 4 gig corsair dominator ram PSU: corsair HX520w Under spilling så hender det at jeg får "freeze" frame hvor bildet fryser helt. Det eneste som fikser problemet, annet enn å restarte pc'en, er å minimere spillet med ctrl-alt-del til skrivebordet, også gå inn igjen. Når spillet igjen åpnes er FPS'en betydelig lavere enn den var før dette skjedde. Dette skjer kanskje en gang hver time i WoW, og er ganske frusterende da det ofte hender på de verste tidspunktene du kan tenke deg... Frysene er ikke forbeholdt til WoW, de forekommer i alle andre spill jeg har testet (mass effect etc.) omtrent med samme hyppighet - ca hver time. Kan det være strømforsyningen som ikke er sterk nok for Pc'en? Jeg har prøvd to forskjellige drivere til skjermkortet (den helt nyeste og den som kom med CD'en), og det skjer like hyppig på begge. Temperaturen er det heller ikke, under spilling ligger den på 64-70 grader (sjekker via Rivatuner) Edit: Kan også si at klokkingen på grafikk kortet ikke er grunnen, prøvde å klokke ned og det samme skjedde igjen... Er kortet defekt? Jeg er helt tom for ideer på hva problemet kan være, er det noen som har peil? :/ Endret 20. januar 2009 av Gainwardrobe Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Har omtrent akkurat det samme probleme som deg, fryser etter en stund samme hva det kan være og har elendig fps når jeg går inn igjen. Hjelper ikke å restarte spillet heller , må restarte maskinen. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 har dere installert alle og nyeste drivere? prøv å test skjermkorta i andre maskiner og motsatt. Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Spirre, jeg har testet to forskjellige drivere: Den helt nyeste fra Nvidia og den som kom med skjermkortet. Problemet er like stort med begge. testet skjermkortet i flere pc'er har jeg ikke gjort enda, og det blir lit slit å få til. De andre maskinene i huset har ikke kraftig nok PSU, så da må jeg swappe den samtidig - så det vil jeg helst slippe. Når vi snakker om PSU, kan det være HX520'en som ikke er kraftig nok? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 jeg tror nok at HX'en din er er kraftig nok. har du overklokka cpuen? jeg tror du bør laste ned å kjøre memtest86+. jeg tror kanskje rammen din sliter. Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Cpuen kjører med stock hastigheter. I og med at grafikken og alt kjører perfekt uten artifacts og høy stabil FPS når alt fungerer, så ville jeg kanskje ikke tro at GPU'en har skylden. Skal laste ned memtest86+ nå, takk for tipset! Oppdaterer etter jeg har prøvd! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360396 Dette er forresten ram-brikkene jeg bruker. Endret 20. januar 2009 av Gainwardrobe Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Har også prøvd forskjellige drivere, får samme resultat. Skrev i en egen thread her, men det har ikke vært sånn hele tiden. Kanskje en Windows update har gjort det, jeg vet ikke.. Jeg kjøre en laptop da, har heller ikke overklokkete noe som helst. Det kan skje i hvilket som helst spill, helst etter en tid. Kan være fra WoW til L4D til CSS. Trenger ikke å skje noe "grafisk" på skjermen heller, så det er ikke det at maskinen er for dårlig. For kjører all spillene helt fint til det skjer. 8600m 512MB 4 GB RAM 2 Ghz Dual core 2 Duo Vista 64 bit. Endret 20. januar 2009 av Grizzler Lenke til kommentar
War Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kjørt en OCCT PSU stresstest? Det du beskriver kan være forsvak psu til peaks Lav fps eller frys + evt bsod er resultatet da. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Skal prøve det nå, har en usb hub som har mange kontakter i seg. Kanskje det har noe med årsaken? Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Skal laste ned det programmet og stressteste strømforsyningen skikkelig. Nå har jeg kjørt memtest86+ 2 ganger uten noen errors, så tviler på at rammen har skylden. Er det noen CPU stresstest programmer jeg bør prøve? Vil en defekt CPU vise slike symptomer (frys i spill), eller er det en "enten virker den eller virker den ikke" ting? I tilegg til PSU stresstest hadde det vært kjekt med en test som prøver ut grafikkortet. 3dmark r jo en ting, men det virker vel bare som ett spill som graderer en poengsum utifra ytelse? Hadde vært greit med ett program som fant feil slik som memtest bare for GPU'en. Edit: Leser at OCCT har dette. KONGE! Skal testes nuh! Endret 20. januar 2009 av Gainwardrobe Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Right, testa den nå. Gikk 13 sekunder etter den var ferdig å monitore til at CPU ble for varm... Gikk fra 56 grader til 70 på 10 sek.. Burde jeg øke hvor varm den kan gå før den skal stoppe? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Denne OCCT Til 80C ja, Hvis ikke må du ha et potte tett kabinett/laptop eller en støvete kjøler osv. Endret 20. januar 2009 av War Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Kjørte en GPU memtest - 9601 errors. Er dette vanlig eller? Grizzler hva får du på denne? PSU next... Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Har ikke overklokket nei Detta var da på CPU OCCT testen, tok ikke lang tid før den ble for varm.. Endret 21. januar 2009 av Grizzler Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 0 feil på GPU Memtest. Er litt skeptisk til å prøve powersupply test siden jeg har en laptop.. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Da må du enten kjøle bedre/rense/osv eller klokke ned. Evt senke cpu volt med et hakk. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hmm, får skru den opp i morgen og sjekke om det er mye støv inne der da.. trodde det ikke skulle være noe problem når den er bare ca 1 år gammel Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 9601 gpu memtest errors. Hva betyr det? kjørte en gpu OCCT og skjermen ble hvit og jeg måtte restarte. Tror grafikkortet ble for varmt (helt nytt, ikke støv). Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Last ned RivaTuner Sett Fan på 100% og monitor temp, bench så ser du temp i noen sek mellom testene /windowmode/G15skjerm osv. Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Jepp, jeg hadde låst viften på 38% i rivatuner da jeg prøvde den sist XD. Viften suser på 100% og temperaturen går ikke over 75 grader etter 20 minutter med PSU testen. Hvor lenge skal den PSU testen holde på for å finne ut om den er stabil eller ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå