Gå til innhold

Sonans vs Bjørknes - eller lese på egen hånd?

Myztique

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg her..

Jeg snakket med en rådgiver på Sonans på onsdag forrige uke. Han kom med forslag til at jeg kunne fjerne 2 Eng 1+2, 3 Eng A skriftlig og muntlig og ersatte de med Psykologi A og B som jeg tok før jul + 2 Eng 1, engelsk muntlig, som jeg skal ta dette halvåret. Jeg skal i tillegg ta opp Eng vg1, engelsk grunnkurs. Målet er å få 6 i begge fagene. Jeg tenkte først at jeg kan kanskje klare å få 5-ere på egen hånd, men 6-ere.. Rådgiveren poengerte at jeg at det positive med å følge undervisning var at man visste hvem eksaminatoren er, og denne læreren vil gi tips til eksamensforberedelser og det ikke minst ville bli noen test eksamener i løpet av undervisningen. Så da ble jeg overbevist om å melde meg på 2 kurs.. Så jeg ringte Sonans og fikk kontrakten via mail. Rakk ikke å printe ut og underskrive i dag, så er ikke bundet til noe. Har meldt meg opp til eksamen og har betalt. Jeg var innom Privatistweb isted og så at det er mulig å endre skole og lærerkode, så da kan jeg fjerne infoen sånn at jeg ikke bundet til lærerne på Sonans, ikke sant? Hva skjer da i så fall?

Jeg hadde tre 2 Eng 1 timer i dag. Etter å ha testet Sonans, har jeg mistet lysten på å signere kontrakten. Fikk dårlig inntrykk av elevene og læreren. Elevene i timen var på et lavt nivå, enda de er like gamle som meg. Jeg pratet med en og overhørte andres samtaler og ingen av de hadde planer om å sikte mot 5'ern eller 6'ern. Læreren snakket Norwenglish, altså bad English. Og så skrev han devastated sånn her da noen rettet han: The Southern states were DEVASTED. Er det bare meg, eller er det feil? Han skrev og: The US is a former British colonies. Sorry, it doesn't make any sense.. Timene besto av å lese en tekst, ta notater og gjenfortelle til nabomannen. Er det sånn undervisningen på Sonans foregår? Jeg begynte jo en uke senere.. er det liksom verdt 4830 kr? Fikk i tillegg vite at vi bruker noe av det samme pensumet som i Engelsk grunnkurs. Er det da noen vits i å følge 2 undervisninger?

Jeg har sjekket ut Bjørknes sitt tilbud. Koster 5700 for 2 Eng 1 og 7200 for Eng vg1 på Bjørknes. På Sonans koster det 8050 for engelsk vg1 og 4830 for 2 Eng 1. Altså 12900 på Bjørknes mot 12880 på Sonans. Som jeg sa så er pensumet noe av det samme i fagene på Sonans, mens på Bjørknes har de ulike bøker i hver av fagene. Men jeg er ikke begeistret over undervisningen til Sonans, så om jeg la være å melde meg på en undervisning, får jeg fortsatt den læreren som eksaminator? Jeg har det andre faget imorgen, synes dere jeg skal teste det ut før jeg kontakter Bjørknes? Hvis jeg bør velge Bjørknes, synes det er er verdt pengene når man begynner to uker for sent? Jeg vet ikke en gang om undervisningstidene deres passer med det jeg tar på UIO og jobben min..

I og med at jeg ikke kjenner noen som tar opp fag, er jeg usikker på hvilken skole som er best, om jeg så burde velge en skole. Folk har ulik erfaring, så jeg er helt lost. Eller skal jeg rett og slett droppe undervisning og lese på egen hånd? Ingen av skolene kan garantere meg 6-ere uansett. Det er til syvende og sist opptil min innsats eller hva? Likevel.. det med å ha en eksaminator som man vet hvem er og som man har hatt test eksamen med. Jeg studere engelsk på UIO i et halvt år og har gått på språkskole i London og bodd der i 3 måneder. Jeg er flink, men 6-ere.. What should I do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal gå på skole eller lese selv kommer vel hovedsakelig an på hvordan er du som person, og det kan ikke jeg fortelle deg...

Men er du en som hovedsakelig lærer ved å lese og jobbe med oppgaver alene, samt en som klarer å motivere seg til å jobbe uten at noen andre stiller krav til deg? Da kan du nok klare å lese helt fint på egen hånd.

Eller har du vansker med å motivere deg selv, og lærer best ved å arbeide med andre, så kan kanskje en av privatskolene være tingen.

I tillegg så kommer selvfølgelig det økonomiske aspektet inn i bildet.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Har du noen offentlige videregående skoler i nærheten av deg? Hadde jeg vert i din situasjon, så spør du en offentlig videregående skole om

du kan få hospitere i klassene?

Da følger du undervisning uten og få standpunktkarkater. Utenom undervisningen så leser du på egenhånd. Om du kan få hospitere, så kan læreren som underviser klassen være din eksaminator om han/hun ønsker.

Dette kan også være en stor fordel. Får du dette i boks, så er nesten alt gratis :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...