>Jonas< Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Driver og titter litt på ekstra fjernlys om dagen. NBB Alpha ble nevnt i en annen tråd her, men responsen der var heller dårlig. Noen som har noen erfaring med NBB Alpha (175mm)? Jeg er ikke så misfornøyd med fjernlyset jeg allerede har på bilen, men sier ikke nei takk til mer lys så lenge det ligger innenfor rimelighetens grenser, altså ikke noe særlig mer enn tusenlappen totalt. En annen ting jeg lurer på. Hva annet enn utseendemessig er forskjellen på blått og klart glass, foruten at blått alltid er dyrere? Endret 27. januar 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 NBB Alpha er jo blant de vanligste ekstralysene på politibiler rundt omkring, siden Simarud er forhandler av de. Nurde nesten spurt en politimann hva han syns om de Storebroren til Alpha 175 fikk veldig gode kritikker her i hvert fall. Eneste forskjellen jeg har funnet ut på vanlige og blå lykteglass er at det blå lyset kan oppfattes som noe mer behagelig for øyet, men fordi jeg syns det er "ekkelt" med fargeforskjell fra bilens vanlige fjernlys til tusenmeterne har jeg vanlige blanke glass, og samme type pære i begge. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Ja, jeg så det i den testen. Simarud forhandler også med privatpersoner? Da kan jeg jo også sende de en mail å høre. Så det var en annen NBB-forhandler her i landet, men der var jo prisene nesten det dobbelte av det de er i den svenske NBB-nettbutikken. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg fikk pris fra Simarud i dag på NBB Alpha. De skulle ha 390,- per lykt ekskl moms, og 70,- per pære ekskl moms. Frakt kommer også i tillegg. Da blir det totalt en del billigere å kjøpe fra Sverige, selv med frakt og norsk moms. Noen som veit om svensk moms blir trukket fra dersom de blir sendt utenlands, slik at jeg slipper å betale både svensk og norsk moms? Sendte mail til NBB i går, men har enda ikke fått noe svar. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Har ikke noe svar på moms-spørsmålet ditt, men 390,- eks mva var jo slett ingen dum pris. Du sparer jo litt i toll også, hvis du ikke bor nær svenskegrensa og ber om å få sendt de poste restante. Hva slags pærer er det snakk om? Disse skal jo tåle 100 watts pærer, selv om det ikke er lov. Ellers så har jeg god erfaring med Osram Nightbreaker H3 i tusenmetere. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Alpha Blue koster jo 295 SEK inkl svensk moms, så i forhold til den prisen var ikke akkurat 390 NOK ekskl moms så veldig billig. Da kan jeg heller kjøpe Big Knick til 600,- pr stykk hos BilXtra. Aner ikke hva slags pærer det er snakk om. Jeg bruker Osram Nightbreaker H4 på bilen min i dag, og de lyser bedre enn standardpærer ja. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Tok kontakt med DHL nå, og de tar 440,- i fortollingsgebyr og 110,- i utleggsgebyr for den norske momsen, og dermed kommer total frakt til Norge på 800,- (siden NBB tar 250,- utenfor Sverige). Dersom det ikke finnes noen billigere måter å få disse inn i landet på vurderer jeg andre alternativer. Hvordan lyser Bosch Rallye 175 kontra andre lamper i noenlunde samme prisklasse? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Tok kontakt med DHL nå, og de tar 440,- i fortollingsgebyr og 110,- i utleggsgebyr for den norske momsen, og dermed kommer total frakt til Norge på 800,- (siden NBB tar 250,- utenfor Sverige). Dersom det ikke finnes noen billigere måter å få disse inn i landet på vurderer jeg andre alternativer. Du kan jo sende de poste restante da, men det koster vel noen kroner å kjøre fra Hønefoss til nærmeste svenske posthus også. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Posten tar 103,- i fortollingsgebyr, og da betaler man momsen når man henter varen på posthuset slik jeg forsto det. Så om de kan sende det med Posten og ikke DHL så blir det 103,- i stedet for 550,- hvis jeg ikke har misforstått noe, så lenge fraktprisen ikke blir mye dyrere enn de 250 kronene da. Det med poste restante var kanskje ikke så dumt. Skal sikkert innom Strømstad en gang i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) En annen ting jeg lurer på. Hva annet enn utseendemessig er forskjellen på blått og klart glass, foruten at blått alltid er dyrere? Blått glass gir halogenpærene et blåere lys, altså motvirker gulfargen i lyset, og blått lys er mer synlig for øyet, dermed oppfattes det som noe bedre lys. Men på din bil vil jeg heller anbefale klart glass da det vil se noe dumt ut med blå lykter på rød bil... Endret 28. januar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg har ikke en Mondeo, men en Kangoo med grønne skilter, så jeg tviler på at den noen ganger kommer til å bli oppfattet som en sivilbil selv med blå lykteglass. Angående blått glass så har jeg hørt litt forskjellige meninger om det. Blir nok til at jeg kjøper meg lykter med klart glass ettersom man normalt sparer noen hundrelapper på det. EDIT: Du oppdaget at jeg ikke hadde en Mondeo nei. Men er enig i det, blått glass kler nok ikke bilen min like godt som klart glass. Endret 28. januar 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har ikke en Mondeo, men en Kangoo med grønne skilter, så jeg tviler på at den noen ganger kommer til å bli oppfattet som en sivilbil selv med blå lykteglass. Angående blått glass så har jeg hørt litt forskjellige meninger om det. Blir nok til at jeg kjøper meg lykter med klart glass ettersom man normalt sparer noen hundrelapper på det. EDIT: Du oppdaget at jeg ikke hadde en Mondeo nei. Men er enig i det, blått glass kler nok ikke bilen min like godt som klart glass. Det var han i den andre tråden som hadde Mondeo. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt den helt ut med kufanger og to digre lykter: Da slipper du vel blikk fra folk som ikke skjønner hvorfor du ikke stopper ved postkassen deres... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Hehe, kanskje det? Neida, men med fanger må jeg ut med noen tusen for den samt godkjenne den, og større lykter blir igjen dyrere lykter. Men hadde jo helt klart vært tøft med et fullt Cobra-sett, men som student må jeg nok prioritere andre ting økonomisk sett. Ihvertfall, Posten tar 103,- i stedet for 550,- som DHL tar i gebyrer, så nå venter jeg i spenning om NBB kan sende meg lyktene med Posten uten at det blir noe mer enn de 250,- de tar når de sender med DHL. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Blått glass fjerner lys, ferdig med det. Det blir litt hvitere av det, men det forsvinner endel lys. Ville heller brukt blankt glass og en pære med blått glass fremfor blank pære og blått lykteglass, da det isåfall er mulig å bare bytte pæren for å få mer lys på bekostning av fargen. Det blir ikke noe mer eller bedre lys av at fargen er mer blått. Det eneste er at noe av lyset forsvinner, og det "ligner" mer på dagslys (det finnes ingenting dokumentert som sier at fargen på dagslys er noe bedre enn det gulaktige halogenlyset forøvrig). Siden det bare er snakk om å fjerne en komponent i lyset (den komponenten som er det er mest av), så kan det ikke blir noe bedre syn av det. Endret 29. januar 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå