analkløe Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Samme gud i forskjellige skikkelser? Jeg heter knut og har kledd med ut... Hvor har du dette i fra egentlig? Sal 082,01Gud står fram i gudenes forsamling, blant guder holder han dom: 2 "Hvor lenge vil dere felle urett dom og holde med de ugudelige? Snakker vi nå om en og samme gud med splittet personlighet eller hva? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Samme gud i forskjellige skikkelser? Jeg heter knut og har kledd med ut... Hvor har du dette i fra egentlig? Har det ikek ifra noen steder, men om gud er allmektig er det jo ikke umulig, er det vel? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Samme gud i forskjellige skikkelser? Jeg heter knut og har kledd med ut... Hvor har du dette i fra egentlig? Har det ikek ifra noen steder, men om gud er allmektig er det jo ikke umulig, er det vel? Dette tankeekspirimentet tatt ut av det blå forutsetter at guden har splittet personlighet, da han krangler med flere av sine personligheter. bibelen antyder heller ikke at han er en eller flere av de gudene han kritiserer. dette er kun din fantasi. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Har jeg noengang sagt eller antydet at det er noe annet enn min fantasi? Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Slik jeg har forstått det er Gud skaperen eller Faderen, Og Jesus er sonen hans . noe som gjør han del av faderen. mens Den heilage ande er det kristne budskapet. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Kjære trådstarter Nå skal du slutte å tenke så mye. Kjærlig hilsen Gud, Jesus og Den hellig ånd. Nei, det er ikke mye logikk her i gården, jo mer man tenker på det, jo mer idiotisk blir det. Lenke til kommentar
MrGs Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Det spørs da, om man er dum fordi man ikke skjønner det eller dum fordi man skjønner det. Kanskje man kan skjønne konseptet uten å tro på det også. Jeg synes ikke dette er vanskelig å forstå, og det er ikke bare fordi jeg er oppvokst i et kristent samfunn. I Hinduismen kan man for eksempel tilbe Shiva også når han er inkarnert som en avatar. Hvis man kommer fra et samfunn der hver gud fremstår i kun en skikkelse, kanskje som dyr, mennesker eller konkrete objekter, så kan det kanskje være vanskeligere. Det er mange muslimer som kaller kristne for poly-teister fordi de tilber "Faderen, sønnen og den hellige ånd." Kristne mener de tilber bare én gud, som er Abrahams og Jakobs gud, som muslimene også sier de tilber. Likevel finnes det elemeter av måne-tilbedelse, stein-tilbedelse og tilbedelse av profetene i islam, og ikke minst guds ord, så det at man tilber én gud som viser seg i verden på forskjellige vis er ikke ukjent der heller. Jeg synes det er lett å forstå at Guds hellige ånd er en del av Gud, men det er vanskeligere med Jesus. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Gud kan fint være tre ting. Det er jeg også. Jeg er en far, jeg er en sønn og jeg er en bror. Lenke til kommentar
MrGs Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Men hvis du er alle de tingene for en person, da er det seriøse problemer i familien din. :!: Neida. Godt svar egentlig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Så den hellige ånden er egentlig bare broren til gud? Eller er gud broren til en annen gud? Forvirret jeg nå.... Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Den treenige gud er vel noe som ble bestemt ved kirkemøtet i Nikea i år 325. Altså kan gud defineres til det man selv tror er riktig, siden det er en enhet og tre skikkelser( litt som et kinderegg) Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg lærte det slik: Gud er Ånden, Faderen og Sønnen, men Ånden, Faderen og Sønnen er ikke hverandre. en liten illustrasjon: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b...dei-English.png En må også huske på at Jesus ikke bare var Sønnen, men også et menneske. Han var fult ut menneske (100%), og fult ut Gud (100%). For mange av dere ser dette kanskje helt ulogisk ut, men det er det tro handler om: å tro. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Utifra min forståelse av Bibelen så er: Faderen = Gud Sønnen = Jesus Den hellige Ånd = Guds virksomme kraft Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Jødene tror jo bare på en Gud. Den saken er grei. Kristne tror på treenigheten. At Jesus, Gud og Den Hellige Ånd er en og samme, men samtidig tre, men samtidig en. Men tre. 1=3 Det gir såklart ingen logisk mening. Og verre blir det når Jesus blir referert til som Guds sønn, og tilogmed på korset står å syter over at Gud har forlatt han. Hvis Gud faktisk ER han selv, hva pokker var det for noe? Kristendommen faller sammen som et korthus bare man tar i den. S, Vaten kan være tre, korleis kan ikkje gud være tre? Har ikkje du hatt KRL, sidan du ikkje veit kvifor jesus seie at gud har forlatt han? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Den treenige gud er vel noe som ble bestemt ved kirkemøtet i Nikea i år 325. Altså kan gud defineres til det man selv tror er riktig, siden det er en enhet og tre skikkelser( litt som et kinderegg) Ja, dei bestemte det etter kva Jesus sa, du må ivertfall prøve lese lenger enn ein linje. Ei linje: Jesus vart korsfesta. Detta betyr at jesus vart korsfesta, og du som meinar at han stod opp igjenn den tredje dagen To linje: Jesus vart korsfesta. Stod opp igjenn den tredje dagen. Endret 24. januar 2009 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Emil70 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) :-) Endret 2. februar 2009 av Emil70 Lenke til kommentar
Emil70 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) :-) Endret 2. februar 2009 av Emil70 Lenke til kommentar
Emil70 Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det spørs da, om man er dum fordi man ikke skjønner det eller dum fordi man skjønner det. Kanskje man kan skjønne konseptet uten å tro på det også. Det er mange muslimer som kaller kristne for poly-teister fordi de tilber "Faderen, sønnen og den hellige ånd." Kristne mener de tilber bare én gud, som er Abrahams og Jakobs gud, som muslimene også sier de tilber. Likevel finnes det elemeter av måne-tilbedelse, stein-tilbedelse og tilbedelse av profetene i islam, og ikke minst guds ord, så det at man tilber én gud som viser seg i verden på forskjellige vis er ikke ukjent der heller. Jeg synes det er lett å forstå at Guds hellige ånd er en del av Gud, men det er vanskeligere med Jesus. Beklager at jeg kom til å gjenta noe av det du har skrevet. Så først hva du hadde skrevet nå. Endret 25. januar 2009 av Emil70 Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 På hvilken måte kan Gud være tre samtidig som Gud er èn? "Det finnes bare en levende og sann Gud - den tre-enige Gud som åpenbarer seg i tre personer - Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd." - LO's trosgrunnlag. "Hør Israel, Jahve er Gud, Jahve er èn" - Jødenes trosbekjennelse. Er Gud èn eller tre? Har ikke følgt med på tråden, men tror det har vært et annerkjent dogme i kristendommen siden møtet i Nikea i år 325, at Gud, Jesus og den Hellige Ånd er tre forskjellige "personer", men av samme "essens". Selv om bibelen forøvrig aldri snakker om treenighet eller at disse 3 er 1, så er det samtidig flere ting som peker på at dette er tilfelle. Hovedpoenget i Nikea var vel hvertfall å bekjempe visse vranglærer som sa at f.eks. Jesus bare var et menneske, eller at han var bare delvis gudommelig. Så den dag i dag er det en alminnelig oppfatning i så og si alle kristne trossamfunn at Jesus var og er fullt ut Gud, samtidig som han også var menneske. Lenke til kommentar
MrGs Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg er kristen og ser på treenighetslæren/kristendommen og islam som stort sett det samme. Forskjellen er at samme budskap er formidlet av ulike mennesker jfr bibelen..v.s koranen. Gud er den samme i begge relgioner. Begge relgioner sier at det kun finnes en Gud og at Gud er allmektig. Jesus er den "nest siste" profet i koranen, men ikke guds sønn. I bibelen er jesus guds sønn. Jeg skal ikke begi meg inn på noen teologisk vurdering men det er interessant å spørre seg om mange av begrepene i bibelen må sees i sammenheng med tiden de ble skrevet på. Kan guds sønn være en skrivemåte som kunne være vanlig for en datidens viktig person. SLik er det i andre kulturerer i midtøsten idag-...fortsatt. Kan det tenkes at jesus var en viktig profet som fikk denne betegnelsen men som var sendt av gud slik det står i koranen. Jeg sier IKKE at jesus IKKE var guds sønn, det har jeg ingen som helst teologisk bakgrunn for å si noe om. MEN jeg stiller bare spm om kanskje kan det være snakk om språlige nyanser som må sees i forhold til det samfunnet som var for 1500 år siden. Så en aldri så liten ps.... Som kristen gir det faktisk mening til en tro at kanskje islam og kristendom ikke er så ulike som mange skal ha det til. Når det kommer til vårt bilde av den islamske tro er jeg FORELØPIG av den oppfatning at den dessverre er et resultat av ensidig vestlig propaganda mot arabere. I koranen står det at islamister skal behandle kristne og jøder med respekt da VI har en og samme Gud. Islamister er ikke ute etter å ta livet av kristne og jøder. Dette er bare vestlige vrangforestillinger. Vi i vesten ser ikke forskjell mellom islamsk lære (koranen) og kulturen i de ulike landene i midtøsten. Svært ofte er det "kulturen" der nede som står for mishandling av kvinner og andre skakkjørte oppfatninger. Ekstremister er det på begge sider, deler av presteskapet i Iran som utsteder dødsdommer over den de måtte ønske, og G.Bush på den andre siden. Dessverre taes slike ekstremister til inntekt for et syn mot relgion. Men mange innen hver av disse relgionene er svært uenig i måten disse går frem på. At kristne blir satt i samme bås som G.Bush er jo bare tragisk. Tilsvarende synes mange innen islam at enkelte der tolker skriften for bokstavelig og ikke ser den i forhold til tiden vi lever i. I koranen er det nestekjærligeten som gjelder akkurat som i kristendommen. M Opp igjennom historien har jo også muslimer og kristne levd side om side , fredelig, i mange land. Så også i palestina frø 1900.. Så , som kristen sier jeg, med hvilken rett hiver jødene andre folk ut fra Israel i dag. Står det i bibelen at jødene skal kaste ut folkene som bor i området for å bo der helt på egen hånd. ?? Har ingenting med nestekjærlighet for andre mennesker å gjøre det ihvertfall. Den eneste løsningen i midtøsten er at man åpner grensene i Israel og tillater alle de som tidligere bodde der å komme tilbake. Da kan de leve side om side slik de har gjort i alle år før 1948. Men dette kommer jo aldri Israel til å akseptere så lenge de er såpass militært sterke. Men historien gjentar seg vel bare. Israel var okkupert for x-antall hundre år siden i noen hundre år. Så ble naboene igjen for sterke. Tilsvarende kommer nok til å skje igjen... ..en aldri så liten avsporing. Det er bor jo en god del arabere i Israel fremdeles. Ja det var nok avsporing. Finnes nok av tråder om Israel/Palestina-konflikten. Jeg vil bare poengtere at å være muslim ikke er det samme som å være "islamist". Der går det litt i ball for deg. Islamisme er en retning innenfor islam som vektlegger politisk dominanse og en militant utøvelse av islam. Koranen inneholder både regler om hvordan man skal behandle kristne og jøder (dhimmi-systemet) og bud om å drepe jøder, men mye kommer jo an på hvordan troen blir praktisert og hvilke religiøse skoler som har mest inflytelse. Jeg nevnte bare islam og hinduisme for å sette den kristne treenigheten i sammenheng med andre religioner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå