Gå til innhold

Wikipedia-konkurrent får blandet mottakelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To store mangler iforhold til wikipedia som slår meg med en gang:

A: Det står ikke så veldig lett i adressen om temaet artikkelen omhandler (ja, dette er viktig for meg med wikipedia. Google: (søkeord) wiki -> sjekke om en av de to første tar meg til wikipedia sin side om artikkelen av å se adressen).

B: Ser ut som en blogg! Ellers et stygt design :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Kan ikke google bare kjøpe opp wikipedia ? De har da gjort det før..

Wikimedia, som eier Wikipedia (m.m.) er en non-profit stiftelse.

Tja.. bare de tilbyr nok penger så driter vel fort eierne i det tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Hvem er eierene? Slik jeg har forstått er det flere juridiske vanskeligheter med å kjøpe en slik stiftelse. Men det er ikke hele saken, kanskje ikke en gang den mest betydelige delen av den en gang:

Wikipedia lever utelukkende grunnet de flere ti-tusen frivillige som skaper alt innholdet på siden. Dette er et community som i stor grad er selv-organiserende, og et av kjerneprinsippene det bygger på er at informasjonen på Wikipedia skal være fri. Ikke gratis, men fri. En viktig del av dette er at informasjonen ikke eies av en enkelt entitet (som en bedrift). Dette reflekteres av lisensen som er valgt på innholdet, en lisens som gjør det fullt mulig for dette communitiet å starte hele skiten opp på nytt igjen dersom noen tar over skuta. Selv ser jeg det på som relativt usannsynlig at noe slik skjer, men jeg tviler ikke på at communitiet hadde agert hvis så var tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hvem er eierene? Slik jeg har forstått er det flere juridiske vanskeligheter med å kjøpe en slik stiftelse. Men det er ikke hele saken, kanskje ikke en gang den mest betydelige delen av den en gang:

Wikipedia lever utelukkende grunnet de flere ti-tusen frivillige som skaper alt innholdet på siden. Dette er et community som i stor grad er selv-organiserende, og et av kjerneprinsippene det bygger på er at informasjonen på Wikipedia skal være fri. Ikke gratis, men fri. En viktig del av dette er at informasjonen ikke eies av en enkelt entitet (som en bedrift). Dette reflekteres av lisensen som er valgt på innholdet, en lisens som gjør det fullt mulig for dette communitiet å starte hele skiten opp på nytt igjen dersom noen tar over skuta. Selv ser jeg det på som relativt usannsynlig at noe slik skjer, men jeg tviler ikke på at communitiet hadde agert hvis så var tilfelle.

Det som er så flott med wikipedia. Det er ideologien om at innhaldet skal vere fritt, slik at alle som har noko å bidra kan bidra og ikkje verte kontrollert av konservative, profittsøkjande individ.

Lenke til kommentar

Dette er første gang jeg hører om Knol. Kanskje det er manglende markedsføring som er problemet? Det burde være enkelt for Google å legge treff i Knol lett synlig i søk i Google, og å legge en link eller diskret reklame på Googles mer brukte tjenester.

Lenke til kommentar
Dette er første gang jeg hører om Knol. Kanskje det er manglende markedsføring som er problemet? Det burde være enkelt for Google å legge treff i Knol lett synlig i søk i Google, og å legge en link eller diskret reklame på Googles mer brukte tjenester.

Med alle de tusen forskjellige prosjektene som Google har for tiden (og de skulle vist kutte ned på en del av de som det ble skrevet om her for noen dager siden) så er kanskje ikke akkurat det så fryktelig rart.

Lenke til kommentar

Kan heller ikke si jeg har hørt om Knol før.

Med alle de tusen forskjellige prosjektene som Google har for tiden (og de skulle vist kutte ned på en del av de som det ble skrevet om her for noen dager siden) så er kanskje ikke akkurat det så fryktelig rart.

Google har mange baller i luften om gangen ja. Selskapet er veldig stort da, hadde 24,400 ansatte 15. desember 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...