Phaser_ Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Da jeg liker å organisere bildene mine manuelt i explorer så syns jeg det virker tungvint att lighroom også skal catalogisere dem osv. Sikkert jeg som er rar men kan man bruke redigeringsfunksjonene i lightroom på bilder i vanlige windows mapper uten att disse må legges til noe katalog og lages thumbs av osv? Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper. Endret 20. januar 2009 av Phaser_ Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Da jeg liker å organisere bildene mine manuelt i explorer så syns jeg det virker tungvint att lighroom også skal catalogisere dem osv. Sikkert jeg som er rar men kan man bruke redigeringsfunksjonene i lightroom på bilder i vanlige windows mapper uten att disse må legges til noe katalog og lages thumbs av osv?Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper. Jeg vet ikke så mye om Lightroom, men det ligner noe på det systemet jeg har selv. De fotoprogrammene jeg bruker (PS 7.0, Zoombrowser, Elements, m.fl) har alle det til felles at jeg viser billedmappene mine fra Utforsker/harddisk i disse. Her har jeg kjempe-trøbbel hvis jeg flytter for mye bilder, endrer navn på mapper etc i f.eks. Utforsker eller Zoombrowser. Da har jeg opplevd kaos mange ganger i Elements Organizer, må lete opp bilder, tagge på nytt etc. Så jeg prøver å være forsiktig og passe på at det er i PS Elements jeg gjør endringer, flyttinger, slettinger slik at ikke katalogen der får trøbbel. (Zoombrowser bruker mappene i Utforsker direkte, og her får jeg ikke dette trøbbelet, det er bare i Elements jeg får det, og Lightroom er vel en "slektning") RandiA Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Du kan ikkje organisere bilete utan å importere dei til katalogen og lage previews, men du kan jo velge kor store previews du vil lage. Vidare er det slik at endringar du gjer på mappestrukturen i LR òg vises i Utforsker, men motsatt skjer kun om du oppdaterer mappa i LR, dvs. at du høgreklikker og vel «Synchronize folder». Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Slik det er nå så virket det ikke som lightroom oppdaterer seg når jeg sletter eller flytter bilder i windows mapper. Det er ingen automatikk i det nei. Bilder som savnes av LR vil merkes. Du vil få klar indikasjon om en mappe har endret navn eller blitt flyttet også. Det du må gjøre for å være oppdatert i LR, er å enten organisere filen i LR, som så endrer på filen(e)/mappen(e), eller du kan gjøre det utenfor LR og senere be LR om å synkronisere den aktuelle hoved/undermappen. Det gjør du ved å høyreklikke på den aktuelle mappen og velge Sync... i menyen. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Takk for svar. Da blir det ikke noe oppgradering fra prøveversjonen. Syns det virker tregt og er vandt til PS så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå