spillegalen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Leste her et sted at når man kjøper en flatskjerm, så må man betale 2000 i året i lisens? Er det jeg som har misforstått eller? Må man betale selv om man er under 18? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 du må, som alle andre som har en tv, betale lisens for å ha den. http://www.lovdata.no/for/sf/kk/kk-19801023-8798.html disse pengene skal gå til nrk. Lenke til kommentar
spillegalen Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 merkelige greier... men hvis min mor betaler nrk lisens. gjelder ikke det for begge tv'ene? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Så vidt jeg vet så kan ikke barn under 18 år stifte gjeld og det kan dermed heller ikke sendes ut faktura til disse. Lenke til kommentar
spillegalen Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 sender nå en mail til lisensavdelingen.. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 TV lisens betales jo per husstand. Hvordan bli dette når en flytter på hybel? Må jeg da selv betale (huff å huff ) eller kan mamma fortsatt stå som lisens ansvarlig. Er vel samme sum uansett hvor mange tver? Lenke til kommentar
Larsy2 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Da eg kjøpte meg ny tv nå. så måtte eg bestille på pappa sin navn;) siden han betaler lisensen, den som betaler lisensen kan ha mangen tv`er han/ho vil i huset. Endret 20. januar 2009 av Larsy2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 merkelige greier... men hvis min mor betaler nrk lisens. gjelder ikke det for begge tv'ene? Jo, den lisensen gjelder for alle de TV-er din mor eier, eller hennes ektefelle/samboer hvis hun har det, og hjemmeboende barn hun forsørger. Men barn som bor hjemme og har egen TV og har egen inntekt, studielån eller trygd, skal betale. http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371 http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530440 Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Unngå å få tven registrert på deg og drit i å betal lisens. Har vel teknisk sett skullet betalt lisens i 5 år nå, har ikke betalt noe så langt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 TV lisens betales jo per husstand. Hvordan bli dette når en flytter på hybel? Må jeg da selv betale (huff å huff ) eller kan mamma fortsatt stå som lisens ansvarlig. Er vel samme sum uansett hvor mange tver? Du må nok betale, hvis du vil følge reglene. Lisensen kan som du sier dekke en hel husstand, og dette dekker også TV i hytte og campingvogn etc. Flytter du på hybel, regnes du ikke som en del av husstanden lenger, og mottar du studielån regner ikke NRK deg som forsørget men økonomisk selvstendig, og du blir lisenspliktig. Om hybelverten har plassert en TV på hybelen du leier, eller du låner en TV av din mor som betaler lisens, er du lisenspliktig. Dermed er det "juks" å kjøpe TV i sine foreldres navn for å lure seg unna lisensen. Alt man trenger å vite står her: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531829 Men vi kan jo håpe at disse reglene og byråkratiet omkring dem faller bort etter neste valg. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 TV lisens betales jo per husstand. Hvordan bli dette når en flytter på hybel? Må jeg da selv betale (huff å huff ) eller kan mamma fortsatt stå som lisens ansvarlig. Er vel samme sum uansett hvor mange tver? Du må nok betale, hvis du vil følge reglene. Lisensen kan som du sier dekke en hel husstand, og dette dekker også TV i hytte og campingvogn etc. Flytter du på hybel, regnes du ikke som en del av husstanden lenger, og mottar du studielån regner ikke NRK deg som forsørget men økonomisk selvstendig, og du blir lisenspliktig. Om hybelverten har plassert en TV på hybelen du leier, eller du låner en TV av din mor som betaler lisens, er du lisenspliktig. Dermed er det "juks" å kjøpe TV i sine foreldres navn for å lure seg unna lisensen. Alt man trenger å vite står her: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531829 Men vi kan jo håpe at disse reglene og byråkratiet omkring dem faller bort etter neste valg. Hvem vil følge reglene Tviler på at så mange studenter betaler lisens. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Eg som student betaler (eller betalte lisens). Eg var sånn 10 dagar for sein med å melde i frå om at eg hadde selt tv'n, men måtte likevel betale lisens 6 månadar fram i tid. Etter sommarferien er det aldri meir betaling av lisens så lenge eg bur på hybel. Sure pengar ja, svært sure. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 da har NRK ( er sikker på at det er NRK selv som har funnet på noen av disse lisens punktene ) noen punkter/regler som går mot hverandre. på den ene måten er det flere tv-er pr husstand ( en lisens uansett antall tv-er ) samtidig forlanger de at alle over atten år ( med inntekt ) skal betale hver for seg . hva om disse tv-er er plaser i samme rom ? da blir det jo dobbel beskatning . logikken henger heller ikke sammen nå lisensen ( pr. år ) er høyere en det du kan kjøpe et tv for. Lenke til kommentar
comb-over Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Som student er det surt å betale lisens, men NRK er faktisk et kjempe tilbud og alt dei legger ut på nettsidene deira er jo genialt. Ontopic: Har du egen hybell/leilighet som du betaler leige for til mor di, må du vel betale lisens. Har du Tv'n på gutterommet, og "tilgjengeleg" for andre i familen, trenger du ikkje betale lisens. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 TV lisens betales jo per husstand. Hvordan bli dette når en flytter på hybel? Må jeg da selv betale (huff å huff ) eller kan mamma fortsatt stå som lisens ansvarlig. Er vel samme sum uansett hvor mange tver? Du må nok betale, hvis du vil følge reglene. Lisensen kan som du sier dekke en hel husstand, og dette dekker også TV i hytte og campingvogn etc. Flytter du på hybel, regnes du ikke som en del av husstanden lenger, og mottar du studielån regner ikke NRK deg som forsørget men økonomisk selvstendig, og du blir lisenspliktig. Om hybelverten har plassert en TV på hybelen du leier, eller du låner en TV av din mor som betaler lisens, er du lisenspliktig. Dermed er det "juks" å kjøpe TV i sine foreldres navn for å lure seg unna lisensen. Alt man trenger å vite står her: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531829 Men vi kan jo håpe at disse reglene og byråkratiet omkring dem faller bort etter neste valg. nå var det vel kun et parti som ville fjerne dagens lisens ordning og dette partiet nekter de andre å samarbeide med. siden Høyre bare vil samarbeide med de minste partiene på den borgerlige siden så er det pr.d.d lite sannsynlig at de vil få noe stort flertall. AP vil sannsynligvis samarbeide med de samme som de gjør nå og da vinner de valget på nytt. og denne gjengen er overhode ikke interessert i å gjøre noe med NRK lisensen. så her må det skje noe stort først. for å fjerne lisens så må FRP vinne valget .Og da spørs det om de gjør noe med det Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men vi kan jo håpe at disse reglene og byråkratiet omkring dem faller bort etter neste valg. nå var det vel kun et parti som ville fjerne dagens lisens ordning og dette partiet nekter de andre å samarbeide med. Høyre, Venstre og KrF har alle sagt at de ønsker å fjerne dagens lisensordning, og gi NRK finansiering direkte over statsbudsjettet. http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article294811.ece Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men vi kan jo håpe at disse reglene og byråkratiet omkring dem faller bort etter neste valg. nå var det vel kun et parti som ville fjerne dagens lisens ordning og dette partiet nekter de andre å samarbeide med. Høyre, Venstre og KrF har alle sagt at de ønsker å fjerne dagens lisensordning, og gi NRK finansiering direkte over statsbudsjettet. http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article294811.ece uansett så må de ha flertall etter valget og det blir vanskelig å få til slik det er nå ( her er det alt for mager som har grodd fast i AP) . nå er det ingen som vet hva som skjer om åtte måneder da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå