Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med pedofile?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å lære seg å håndtere den?

The power of your erection is not to be controlled!

Forstår ikke hvordan du får strengere fengselstraff til å bli mer forebyggende?

Er helt enig i at straffene i Norge er få lave, men tror ikke det er måten å forebygge mot disse handlingene. Uansett hvor lenge overgriperen sitter i fengsel, er fortsatt et barns liv ødelagt.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Men så lenge den pedofile overgriperen er i fengsel, så kan barnet og foreldre føle seg trygge. Pluss at muligens flere ofre har blitt spart.

Det skulle vært livstid om jeg kunne få bestemme. Men 21 år er kanskje greit, for da har ungen rukket å vokse opp og kan da banke livsskiten ut av overgriperen eller søke hevn på han på andre måter.. Null sympati for sleipe, utspekulerte overgripere. Det vet akkurat hva de holder på med!

Haha, sa jeg 21 år? Akkurat som en overgriper hadde fått det i Norge.. hahaha, ja den var god gitt! :hrm:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det går ikke an å fjerne en seksuell preferanse hos en person, men man kan gjøre sitt beste for å ikke utøve den gjennom behandling osv. eller viljestyrke og ikke la seg overmanne av sitt forvrengte bilde av virkeligheten. Samme som når noen har fobier eller angst.

Fobier og angst kan - ikke alltid, men i noen tilfeller - kureres. Hvis pedofili er en legning er det nok derimot ikke mulig å kurere. Men fortsatt mulig å behandle.

Sebbe: Jeg tror ikke det er mangel på et hjelpeapparat der ute for pedofile som vil komme ut av skapet. Tror det er ganske åpent for pedofili i psykiatrien i disse dager.

Det viktigste problemet i denne sammenhengen er at pedofile ikke anser sine fantasier til å være alvorlige eller selvdestruktive nok til at de søker psykologisk hjelp. De tror de har kontroll, siden det "bare" er fantasier. Dermed kommer de ikke i kontakt med det hjelpeapparatet som kunne forbygget overgrepene før de har begått et.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle nå tro at alle de som er pedofile, dvs. prester, politimenn mennesker med høy utdannelse, ja menn overalt, faktisk skjønner selv at det å bli kåt på småunger ikke er normalt og at de da søker hjelp.

Men kan vel være at de ikke innser alvoret, jeg vet ikke.. Eller at de ikke bryr seg rett og slett.

Lenke til kommentar
Men så lenge den pedofile overgriperen er i fengsel, så kan barnet og foreldre føle seg trygge. Pluss at muligens flere ofre har blitt spart.

Det skulle vært livstid om jeg kunne få bestemme. Men 21 år er kanskje greit, for da har ungen rukket å vokse opp og kan da banke livsskiten ut av overgriperen eller søke hevn på han på andre måter.. Null sympati for sleipe, utspekulerte overgripere. Det vet akkurat hva de holder på med!

Haha, sa jeg 21 år? Akkurat som en overgriper hadde fått det i Norge.. hahaha, ja den var god gitt! :hrm:

Hvorfor er du kun opptatt av straff, kanskje er det viktigere å forebygge slik at det ikke oppstår noe ifra starten av?

I noen tilfeller hjelper straff som forebyggende, f.eks ran osv, men det tror jeg ikke i dette.

Lenke til kommentar
Jeg leste i avisen en gang om en barnehage som dro på overnatingstur. De bodde i et telt og det var en leder per telt. Iløpet av natten ble en jente redd og ville sove sammen med lederen. Han lot henne først sove inntil han, men det holdt ikke og han lot henne sove inni soveposen hans. Dette ble kritisert, men hadde han vært en pedofil ville det ha blitt regnet som et overgrep. Dette er en handling som en helt normal pedofil person kunne ha gjort.

Nei, det ville ikke nødvendigvis blitt regnet som et overgrep. Det er handlingen som er et overgrep, uansett hvem som utfører den. Hva som regnes som overgrep er rimelig klart definert i loven.

For å gi et annet eksempel som er kanskje litt mer normalt. Tenk deg en onkel som passer på en jente for noen foreldre. De ser på TV og han har henne på fanget. Hun har på seg skjørt og han plasserer hendene sine under skjørtet og hviler dem der som om det skulle ha vært naturlig å putte dem der. Er han pedofil vil dette blir regnet som et overgrep, også om hun er den som drar hennene hans ned. Dette er også noe en normal pedofil person kunne ha gjort.

Har problemer med å følge deg her. Dette vil kunne regnes som et overgrep uansett hvem som måtte utføre det og uansett om vedkommende var pedofil eller ikke.

Derimot, det å gå inn på et chatterom med intensjon om å hente opp småjenter for sex, begynne å snakke om sex og vise deg selv som runker på webcam er noe ikke en normal pedofil person kunne ha gjort.

Hvorfor er ikke dette noe en normal pedofil person kunne gjort? Og hva har dette i det hele tatt med mine argumenter å gjøre?

Det jeg har argumentert for er at både et aktivt overgrep og blotting (også over webcam) er ulovlig og straffbart og slik bør det være. Jeg har også argumenter for at et direkte overgrep som regel er mer skadelig for offeret enn blotting og derfor bør straffes strengere, og at det ikke er noe automatikk i at en som blotter seg på webcam nødvendigvis vil gå til det skritt å begå et direkte overgrep.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Jeg er da ikke kun ute etter straff! Ikke vri på meningene mine er du snill og les hva jeg har skrevet litt lenger opp. Straffen er bare når personen har gått over grensa, og da mener jeg ikke at behandling er nok, man må også holde personen vekk fra samfunnet. Greit nok, inne på en institusjon eller whatever! Bare få dem vekk!! Langt bort og innelåst..

kjeklulf: Hadde du ansatt en pedofil som barnevakt?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg tror absolutt på det at mesteparten av pedofile menn en eller annen gang sprekker.. Om verden får vite om det er en helt annen sak.

Det må du gjerne tro men det betyr ikke at det har noe med virkeligheten å gjøre. Overgrep mot barn utføres av et lite fåtall som ikke klarer å kontrollere sine lyster, på samme måte som overgrep mot andre voksne utføres av et lite fåtall som ikke klarer å kontrollere sine lyster.

Lenke til kommentar
Tom: Jeg har null tro på at det er en legning, det betyr at man da er født pedofil, mulig det kan skyldes en hjernefeil i så fall.. .. Nei, jeg tror at noe skjer med en i livets gang, det ligger i psyken og at noe har gått veldig galt i løpet av denne personen sitt liv.

For oss lekfolk har det liten betydning hva som er årsaken og ligger bak. Det har vi fagfolk til å finne ut av. Det viktige her er å konstatere at overgrep blir begått og hva vi skal gjøre for å hindre overgrep og å minimere skadene for de som har blitt utsatt for overgrep. Om man kaller det en legning eller skade endrer ikke noe på det. Det blir ikke "ufarliggjort" selv om man kaller det en legning.

Lenke til kommentar
Om det hadde vært slik du sa kunne det også vært bare halvparten av disse barna som ble voldtatt. Og det du sier er feil. Enten er man pedofil eller ikke. En pedofil "leker" ikke bare med kidza om han faktisk har mulighet til å dra frem kølla og så... :shrug:

Hva er det som er feil ved det han har sagt? Det at noen er pedofile betyr /ikke/ at de automatisk er overgripere eller potensielle overgripere. Det at noen er glade i penger betyr ikke at de automatisk er bankranere eller potensielle bankranere.

Lenke til kommentar
I dag vokser antall pedofile dramatisk likesom antallet sedelighetssaker øker.

Hvor har du dette fra?

Hvis det bare var muligheten for de pedofile å registrere sin legning, kunne det vært lettere å se hvor mange de er i lokal befolkningen.

Og på hvilken måte skulle dette virke positivt?

Lenke til kommentar
Vet nå ikke helt med at det er et "fåtall" av menn som faller etter for sine lyster.. Jeg tror nok at det finnes langt flere lommemenner der ute som enda går fri og som aldri kommer til å bli tatt eller bli mistenkt.

Det siste tror jeg også og jeg er like opptatt som deg av at de skal bli straffet for sine overgrep og hindres i å begå nye overgrep. Det betyr ikke at jeg mener alle potensielle overgripere (hvordan skal man forresten finne ut dette?) skal stenges inne, like lite som jeg mener alle potensielle mordere eller bankranere skal stenges inne.

Jeg tror heller ikke noe på at "alle" pedofile er potensielle overgripere eller faktiske overgripere.

Lenke til kommentar

Åja, så du er ikke villig til å ta sjansen? Selvsagt er du jo ikke det! Og det er det heller ingen andre oppegående ansvarsfulle foreldre som hadde gjort. Man skal aldri stole på en pedofil i nærheten av et barn alene, sånn er det bare! Synd for han, men helt klart det beste for ungen.

Nei, selvsagt skal man ikke låse uskyldige pedofile inne, men det er faktisk opp til den pedofile selv og snakke høyt om seg selv og søke hjelp. .

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Dobbeltmoral

Hvem bestemmer? Du, jeg, barnet eller samfunnet?

Vitenskapen og jurister har bestemt at de under en viss alder ikke har klar forståelse av alle handlinger og deres konsekvenser. Det er noe helt annet enn å forsøke å kurere homofili. Pedofili vil aldri bli akseptert i praksis fordi det ikke er to samtykkende parter, men de facto voldtekt/overgrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...