Gå til innhold

NextGenTel lanserer VDSL2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har hørt noe om studenttildbud, slik som med alle andre av nextgentels produkter?

 

Tvilsomt dette blir tilgjengelig med det første, da det er et nytt produkt.

Men håper selvfølgelig dette kommer, da billigere linjer er noe jeg tar med en stor takk :)

 

Har forøvrig fått installasjons dato 20.04 :D

Lenke til kommentar
Sabla forvirra, sånn jeg ser det så betyr høyere hastigheter større sannsynlighet for pakketrøbbel, altså data må sendes på nytt. Hvorfor skulle da VDSL være mindre sensitiv enn ADSL sine hastigheter?

 

Du må gjerne komme med fysikk, det er nettopp sånn jeg tenker.

På DSL (og annen teknologi forsåvidt) så opererer man med BER (Bit Error Rate), gjerne 10^-6 som aksetabel BER. Det betyr at på 1.000.000 bits så er det én bit som er feil (error). VDSL har ikke flere feil, men du vil oppleve de oftere siden du har en høyere hastighet. Det jobbes med å øke hva som er aksetabel BER, spesielt for IPTV og da til syke tall som 10^-12 o.l. som vil si minimum 1 år mellom hver bit error. Måten man gjør det på er å bruke forskjellige error correcting, beskyttelse og re-transmits på. Gidder ikke å gå i detalj på det, men de som er interesert kan google på Impulse Noise Protection (INP), Interleave, Phy-R, DSM og generelt om Interleave, Reed-Solomon, osv.

 

Forresten, hva slags kabler er det norske leverandører har lagt i stor grad til nå? Cat6? Jeg er ikke så godt kjent med terminologien men har de lagt fiber ut til telefonsentralene? Burde nå kalles datasentraler da men.

 

For hvis de allerede har fiber ut til delsentralene (telefonsentral) så er det jo mye minder jobb vil jeg tro å bytte ut cat6 med fiber videre til sentralene etter det igjen, hva nå enn de heter.

I etterkrigstiden så startet det med bly og papir som du fortsatt vil finne på bl.a. Tøyen. Etterhvert gikk det over til kobber og da 0.4mm diameter. Jeg aner ikke når de gikk over til 0.6mm men de fleste kablene i Norge i dag er en av disse, eller gjerne en blanding da det er et stort lappverk. I senere tid (1990-tallet??) ble det lagt 0.8mm og det er enorme forskjeller i hvor stor rekkevidde/ytelse DSL har på disse 3 kabeltypene.

 

Det går fiber ut til nesten alle telefonsentraler. Med nesten mener jeg da at 90-95% av Norges befolkning er tilkoblet en telefonsentral med fiber, men ift antall sentraler så kan det være mer enn 5-10%. Når man legger fiber fra sentralen ut til fiber-kunder så er det fryktelig ulønnsomt å legge nye kobber-kabler og så det vil ikke skje (om det var det du mente).

Lenke til kommentar
Ja det er fullt mulig med VDSL2 på lengre linjelengder enn 800 m, MEN opphastigheten stuper veldig etter 750m. Dette er egen erfaring da jeg tester dette nå. Jeg kan ikke forstå hvordan NGT skla få til disse hastighetene de går ut med.

Bob-bob. I labmiljø med bare white noise så vil VDSL2 loop reach og ADSL2+ loop reach krysse hverandre på rundt 1200-1500m på 0.4mm. I livemiljø vil det selvsagt være før men med en gang du hopper over til 0.6mm så er du tilbake til de tallene igjen men det er veldig, veldig regionalt. I områder med mye DSL på samme bundle vil du oppleve dårligere tall mens i områder med lite DSL vil det går bra i. Nå skal det sies at den største DSL-killeren er E1-linjer. SHDSL er heller ikke bra og SDSL er verre enn SHDSL og det er derfor SDSL er forbudt.

Lenke til kommentar

Testen her er på en blanding av 0.4mm og 0.6mm, vi tester også med en utskutt mini DSL med linjelengder opptil 400m. Resultatene der er veldig gode med opptil 70000 kbs ned og 55000 kbs opp. Det skal sies at det er fiber mellom hove DSL og mini. Det er sansynlig at det er modem som begrenser, 12Mhz, så vi skal teste 17 Mhz.

Lenke til kommentar
Testen her er på en blanding av 0.4mm og 0.6mm, vi tester også med en utskutt mini DSL med linjelengder opptil 400m. Resultatene der er veldig gode med opptil 70000 kbs ned og 55000 kbs opp. Det skal sies at det er fiber mellom hove DSL og mini. Det er sansynlig at det er modem som begrenser, 12Mhz, så vi skal teste 17 Mhz.

Vær klar over at profil 17a (17Mhz) ikke er tillatt å benytte på Telenors kobbernett så det har ikke så mye for seg hvilke tall du oppnår der. :) Er kun profil 12b som er tillat.

 

Edit: 8b er vel også lov. :)

Endret av Rim
Lenke til kommentar
Testen her er på en blanding av 0.4mm og 0.6mm, vi tester også med en utskutt mini DSL med linjelengder opptil 400m. Resultatene der er veldig gode med opptil 70000 kbs ned og 55000 kbs opp. Det skal sies at det er fiber mellom hove DSL og mini. Det er sansynlig at det er modem som begrenser, 12Mhz, så vi skal teste 17 Mhz.

Vær klar over at profil 17a (17Mhz) ikke er tillatt å benytte på Telenors kobbernett så det har ikke så mye for seg hvilke tall du oppnår der. :) Er kun profil 12b som er tillat.

 

Edit: 8b er vel også lov. :)

 

Regner han benytter seg av et privatnett (Smartcall/multinet)

Lenke til kommentar
Testen her er på en blanding av 0.4mm og 0.6mm, vi tester også med en utskutt mini DSL med linjelengder opptil 400m. Resultatene der er veldig gode med opptil 70000 kbs ned og 55000 kbs opp. Det skal sies at det er fiber mellom hove DSL og mini. Det er sansynlig at det er modem som begrenser, 12Mhz, så vi skal teste 17 Mhz.

Vær klar over at profil 17a (17Mhz) ikke er tillatt å benytte på Telenors kobbernett så det har ikke så mye for seg hvilke tall du oppnår der. :) Er kun profil 12b som er tillat.

 

Edit: 8b er vel også lov. :)

 

Regner han benytter seg av et privatnett (Smartcall/multinet)

Er nok privat nett ja Multinet, traff spiker på hodet der Samcki.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk en mail fra NGT i dag om at bredbånded mitt blir oppgradert og at jeg får nytt modem om det skulle være behov for det.

 

Sjekket nettsidene deres og ser de har VDSL2 (aldri hørt om før)

Har hatt ADSL2+ i snart 3 år

Noen som veit hva som skjer, fått lignende mail?

Håper det blir VDSL det blir oppgradert til da.

Lenke til kommentar
Fikk en mail fra NGT i dag om at bredbånded mitt blir oppgradert og at jeg får nytt modem om det skulle være behov for det.

 

Sjekket nettsidene deres og ser de har VDSL2 (aldri hørt om før)

Har hatt ADSL2+ i snart 3 år

Noen som veit hva som skjer, fått lignende mail?

Håper det blir VDSL det blir oppgradert til da.

 

Det er nok bare oppdatering til nytt utstyr i sentralen, anbefaler at du ringer inn å hører om du får VDSL2 :)

Lenke til kommentar

Fikk installert VDSL2 i forgårs. Oppgraderingen gikk smertefritt, og ila. minutter lastet jeg opp i nesten 5mbit :)

 

Inn-hastigheten var det derimot så-som-så med. Iflg. en mail jeg fikk ca. en uke før levering skulle inn-hastigheten blir oppgradert (til 30mbit) påfølgende dag, altså i går, men har ikke sett noe til 30mbit ennå - den ligger nesten nøyaktig på det samme jeg hadde før, like under 5mbit. Ruteren rapporterer derimot at den er koblet til sentralen i 30/5mbit så i følge NGT-supporten må feilen ligge mellom PCen og ruteren. Er litt skeptisk til akkurat det, siden det eneste mellom PCen og ruteren er en standard cat5 kabel... Menmen, skal feilsøke litt når jeg kommer hjem fra jobb i dag så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Fikk installert VDSL2 i forgårs. Oppgraderingen gikk smertefritt, og ila. minutter lastet jeg opp i nesten 5mbit :)

 

Inn-hastigheten var det derimot så-som-så med. Iflg. en mail jeg fikk ca. en uke før levering skulle inn-hastigheten blir oppgradert (til 30mbit) påfølgende dag, altså i går, men har ikke sett noe til 30mbit ennå - den ligger nesten nøyaktig på det samme jeg hadde før, like under 5mbit. Ruteren rapporterer derimot at den er koblet til sentralen i 30/5mbit så i følge NGT-supporten må feilen ligge mellom PCen og ruteren. Er litt skeptisk til akkurat det, siden det eneste mellom PCen og ruteren er en standard cat5 kabel... Menmen, skal feilsøke litt når jeg kommer hjem fra jobb i dag så får vi se hva det blir til.

 

Test opp i mot www.speedtest.net

Om ruteren din syncer med sentralen på 30mbit så ligger nok feilen lokalt.

Lenke til kommentar

På speedtest hopper den rett opp i 5mbit og siger etterhvert nedover til 3 og 2mbit før den feiler med "Download test returned an error while trying to read the download file". Har feilsøkt litt lokalt her nå, men jeg får akkurat samme hastighet på den stasjonære PCen med Vista som jeg får på laptopen med Ubuntu (både WLAN og kabel). Har prøvd port 1 og 2 på ruteren og to forskjellige kabler, inkl. den gule som fulgte med ruteren :(

 

EDIT: Feilmeldingen skyldes Flashblock, tror jeg. Fikk fullført testen nå med resultat: 3,28mbit ned og 4,61 opp.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
På speedtest hopper den rett opp i 5mbit og siger etterhvert nedover til 3 og 2mbit før den feiler med "Download test returned an error while trying to read the download file". Har feilsøkt litt lokalt her nå, men jeg får akkurat samme hastighet på den stasjonære PCen med Vista som jeg får på laptopen med Ubuntu (både WLAN og kabel). Har prøvd port 1 og 2 på ruteren og to forskjellige kabler, inkl. den gule som fulgte med ruteren :(

 

EDIT: Feilmeldingen skyldes Flashblock, tror jeg. Fikk fullført testen nå med resultat: 3,28mbit ned og 4,61 opp.

 

Meget merkelig, men ruteren syncer på 30?

Hvilken nettleser bruker du på de forskjellige PC`ene?

Testen med IE?

Lenke til kommentar

Ruteren synker på 30 ja.

Bruker stort sett Firefox, men jeg testet med IE nå - ca. 4,5mbit begge veier. Har pratet med kunderservice, de skulle sette en tekniker på saken så får vi se om de finner noe feil. Synes det var litt mistenkelig at hastigheten er nøyaktig det samme (+/- 5KB/sek) som før. Kanskje det ligger en struping på sentralen? Da hjelper det ca. like mye på PC-til-internett-hastigheten å ha 30mbit til sentralen som å ha 1GBit lokalt nettverk :ermm:

Lenke til kommentar
Ruteren synker på 30 ja.

Bruker stort sett Firefox, men jeg testet med IE nå - ca. 4,5mbit begge veier. Har pratet med kunderservice, de skulle sette en tekniker på saken så får vi se om de finner noe feil. Synes det var litt mistenkelig at hastigheten er nøyaktig det samme (+/- 5KB/sek) som før. Kanskje det ligger en struping på sentralen? Da hjelper det ca. like mye på PC-til-internett-hastigheten å ha 30mbit til sentralen som å ha 1GBit lokalt nettverk :ermm:

 

Om ruteren syncer på 30mbit så er det 30mbit... da er linjen ikke strupt sånn sett.

Har du testet med PC rett i Intenoen?

Om du har bridget systemet så kan dette ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Er det noen i Frogner\majorstuen området som har fått VDSL2 eller dato for installering? Jeg syntes det er veldig rart at de ikke bygger ut her da det er haugevis av bygårder og unge mennesker...

 

Har du tatt telefonen og hørt?

Vet at byene som blir prioritert... av naturlige årsaker (flest kunder) :p

 

Har i allefall fått VDSL2 nå.

Lenke til kommentar
Ja jeg har ringt mange ganger og selvfølgelig meldt meg på interesse listene. De sier at det helt sikkert kommer hit og at det er store sentraler her. Merkelig at de ikke bygger ut med en gang..? HVor bor dere som har fått linjene?

 

Vel det er vel avhengig av interessen antar jeg, samt kostnadene med å bygge ut sentralene... må jo være lønnsom også :)

Men så er det også tiden det tar å bygge ut sentraler, så det kommer nok etterhvert.

Kanskje du burde rekrutere naboer? :)

 

Bor forøvrig i Bergen og har fått VDSL2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...