Gå til innhold

Nikon D60, bra værtetthet?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første speilrefleks nå, og valget har falt på en D60.

I den anledning lurer jeg på hvor bra værtettheten er i den.

Skal til Hellas i sommer, og da må jeg jo ta noen bilder, kan tenke meg at det er litt salt i luften ved strendene,

er dette noe som kan påvirke kameraet, evt. kit-objektivet som følger med?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kameraet ikke direkte blir utsatt for vann så burde ikke det være noe problem. Jeg brukte min gamle EOS kamera som ikke var værtett i det hele tatt ute i storm og høljregn flere ganger uten at det tok skade av det. Men sand kan være skummelt, så unngå å la kameraet få direkte kontakt med det. Poenget er å være litt påpasselig, så går det bra. Kameraene er jo tross alt ment også for utendørs bruk.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller sett på Pentax K200D link

Nå har jeg allerede bestemt meg for D60, syntes ikke at K200D lå så godt i hånden som D60, men hvorfor vil du heller anbefale K200D?

Jeg kommer ikke til å bruke kameraet under hardt vær, var bare litt bekymret for salt i luften.

Seriøst ? Jeg har hatt både Nikon D40x (samme hus som D60) og Samsung GX-10 (samme som Pentax K10D). I tillegg til dette kjenner jeg folk som har Nikon D3, D40, D70, D80 og Pentax K200D. Og er det to som skiller seg ut så er det D40/D40x fordi de har veldig lite grep. Personlig så kommer jeg ikke til å gå tilbake til D40, Canon 450D og andre kamera med så små grep. Men smaken er som baken ;)

Pentax K200D har veldig god værtetting og har ingen problemer med å tåle regn. Skal du ha tilsvarende fra Nikon må du vel opp i D300 og høyere (eller?).

Pentax begynner også få litt værtett optikk nå, som ikke koster så veldig mye. Du har DA* som har full værtetting (og gummi rundt fatningen), og så har du også 17-70mm som har gummiringfatning slik at det ikke kommer vann inn i kamerahuset.

Lenke til kommentar

Litt salt i lufta burde ikke by på noe problem. Men det kan være en ide å tørke over med en godt vridd klut etter bruk.

Men pass deg for sand. Det er virkelig skumle greier. Kanskje spsielt for objektivet. Fjern eventuelle synlige sandkorn utenpå objektivet umiddelbart. Du kan nemlig riskere at de blir trukket inn i mekanikken når du zoomer eller fokuserer. Når du ikke bruker kameraet bør du beskytte det. En plastpose utenpå kamera, før du putter det i bagen gjør jobben.

Men ingen grunn til å bli hysterisk, bare bruk litt sund fornuft, så går det bra.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe mitt første speilrefleks nå, og valget har falt på en D60.

I den anledning lurer jeg på hvor bra værtettheten er i den.

Skal til Hellas i sommer, og da må jeg jo ta noen bilder, kan tenke meg at det er litt salt i luften ved strendene,

er dette noe som kan påvirke kameraet, evt. kit-objektivet som følger med?

Kjøp Nikon D60, bruk det på standa, i dusk regn samt ved sjøen. Garantert ingen problem. I gamle dager brukte jeg D70 i sprutregn uten problem. Bare husk å ikke bytt objektiv i dårlig vær, samt tørk av det umiddelbart om det blir vått. Grei huskeregel for kamerahus uten værtetting er å ikke overdrive (uansett hva du gjør), samt ikke legg det i sanden på standa - små sandkorn er ingen slager uansett.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...