Sameboe Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei igjen folkens, vi har en oppgave i matte nå, den heter "Drømmen om egen bil". Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med linker og lignende: ~ Ta lappen * undersøke pris for både opplæring og selve oppkjøringen * totalpakke eller pris pr time * finansiering; max 25% kan ”sponses” av andre, resten må du skaffe selv ~ Kjøpe bil * pris * finansiering; Max 10% av kjøpesummen kan være ”sponset” av andre, resten må du skaffe selv * forsikring * veiavgift, omregistrering * driftskostnader for 1 års bruk Produkt ~ Muntlig presentasjon, 5-10 minutter * beskrivelse av valgt tilbud om å ta lappen og oppkjøring med begrunnelse * beskrivelse av finansieringen (budsjett) * presentasjon av bilen du valgte å kjøpe med begrunnelse * beskrivelse av budsjettet for kjøp og bruk av bilen det første året ~ Levere rapport som skal inneholde: * beskrivelse de ulike tilbudene for å ta lappen * beskrivelse av finansieringen med budsjett for lappen * beskrivelse, gjerne med bilde, av aktuelle biler med forsikringstilbud samt presentasjon av endelig valg av bil med begrunnelse * beskrivelse av finansieringen * budsjett for kjøp av egen bil samt bruk 1 år Kompetansemål 1.1 Anslå svar, regne med og uten tekniske hjelpemidler i praktiske oppgaver og vurdere rimeligheten av resultatene 1.2 Tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innholdet i skriftlige, muntlige og grafiske framstillinger 3.2 Utføre lønnsberegninger, budsjetteringer (…) ved hjelp av ulike verktøy 3.3 Beregne skatt og avgifter 3.4 Undersøke og vurdere ulike forbruks-, låne- og sparemuligheter ved hjelp av nettbaserte forbrukerkalkulatorer. Håper på hjelp av dere Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Etter det jeg kan se, så er dette en stor oppgave. Du kan ikke forvente at vi skal gjør den? Men uansett, så råder jeg til å google der finner du nok svar på det meste. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Etter det jeg kan se, så er dette en stor oppgave. Du kan ikke forvente at vi skal gjør den? Men uansett, så råder jeg til å google der finner du nok svar på det meste. Vil bare ha linker, men har funnet prisen til lappen, samt bil allerede Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 - Finn prisen på en bil. Begrunn valget, gjerne økonomisk (bensingjerrig, billige deler, billig i innkjøp - vis utregninger på dette) - Finn prisen på "lappen". Ring til forskjellige kjøreskoler, se om prisen er nokså lik - eller om du kan spare penger. - Sjekk prisen på evt. lån. Sett det opp som en geometrisk rekke elns. og se hvor mye bilen koster "til slutt" når lånet er betalt ned. Du kan kanskje trekke inn nåverdi, og kanskje verditap. Hvor mye kan du selge bilen for senere, og hvor mye har du tapt? Stor oppgave for 5-10 minutt da. :/ Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Stor oppgave for 5-10 minutt da. :/ Sier du det ^^, takk forresten, skal gjøres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå