Gå til innhold

Mister hunden tillit?


Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en hannhund som trolig har tett tårekanal ved venstre øye. Vi har fått øyedråper som skal helles på øyet, slik at tårekanalen forhåpentligvis åpnes. Det som er saken er at han er aldeles livredd når vi gjør dette. Ja, han er redd for mye rart og synes veldig synd på seg selv, men dette synes jeg er helt forferdelig. Vi må være tre mennesker som holder ham nede med makt, en må "sitte" over ham (uten å legge tyngde på selvfølgelig), en må holde ham nede bak, og en må holde hodet hans nede slik at vi får dryppet inn de to dråpene som skal på tre ganger om dagen. Vi må også ha på ham munnbind. Han skriker og gråter og synes at dette er forferdelig. I går var første gangen vi gjorde det, og han unngikk oss lenge etterpå, løp hvis vi gikk mot ham, og gjemte seg.

 

Dyrlegen sa at vi måtte gjøre det slik, og at det kom til å bli en kamp i noen dager, men så kom han til å skjønne at det kke var farlig. Javel, men mister han ikke all tillit til oss? Han blir jo redd for oss.. Eller kommer dette til å gå over når han forstår at det ikke er farlig? Huff..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres velkjent ut dette og jeg har selv vært i samme situasjon.

Min gjorde også veldig motstand og det var tydelig den ble redd av hva som skjedde.

Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å prøve å roe ned situasjonen og virke trygg og rolig mens jeg holdt på, og bare det at jeg slappet av og ikke ble stresset av hundens signaler gjorde at min i hvertfall slo seg til en slags ro med behandlingen etter ca. 1 uke.

Min var også litt avstandssøkende rett etter man hadde holdt på, men jeg var bevisst på å skifte fokus hurtig etter jeg var ferdig, og da virket det som hunden glemte det fæle ganske fort.

 

Mitt råd vil derfor være å ikke la seg stresse opp og vise hunden at man blir usikker.

Være rolig, men bestemt og samtidig snakke rolig med hunden var det jeg fant ut at hjalp best, og den mistilliten man kunne føle rett etter man behandlet hunden gikk fort over.

Og ja, en hund kan så absolutt miste tillit, men de glemmer mye fort også, og min erfaring om ditt problem er altså at det glemmes ganske så fort igjen.

Lenke til kommentar

Kos på hunden, og fortell hvor flink den er underveis. Gi masse ros og godbiter når dere er ferdig. Det er bedre å trøste en liten valp enn å ignorere den fullstendig.. Den skal vite at den er trygg i deres hender.

 

Håper tårekanalen blir bedre, hvis ikke må dere risikere å operere.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er hunden? Jeg er enig i at det er viktig å være rolig og bestemt, har dere forsøkt å ha hunden på fanget oppe i sofan f.eks og la den ligge å kose seg med en av dere slik at den blir slapp og søvnig? Og så bare forsiktig løfte på et øye og bare SE... Gi en godbit og kose mye... og så slappe av igjen. Gjenta igjen.. åpne litt på øyelokket og SE.. kos og godbit. Når den er fortrolig med dette etter noen minutter (pass på å være helt rolig), så gjentas det samme men nå dryppes det forsiktig de dråpene som skal til. Jeg tror det er selve holdingen som den reagerer på - for øyedråpene i seg selv skal den ikke merke noe særlig til. Hadde blitt skremt selv hvis tre stykker hev seg over meg og holdt meg fast.

 

Edit: Ser jo nå at det er noen dager siden dette skjedde så dere har vel funnet en løsning, men kanskje dere må til igjen med ny kur.. det måtte jeg stadig med min som hadde tett tårekanal. Så hvorfor ikke trene bort redselen nå med å bruke vanlig saltvann? Det er også veldig bra for øynene uansett...

Endret av granny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...