anonymouse Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Ja, han er for all del bare mistenkt, men det virker overveldende sansynelig at han står bak. Han er som det står også dømt for minst 70 andre tilfeller, inkludert drap, ran, gisseltagning, rømning osv. Så at han i det hele tatt er løs er for meg, et stort undringsmoment. Jeg var ikke helt tydelig, men litt av poenget mitt var, og et annet spørsmål jeg burde stilt og tenkte på var - hvorfor tillater vi slike folk i det hele tatt å slippe ut? Hvorfor har vi ikke livstid for overlagte og kaldblodige drap for individer som tilsynelatende er immune mot rehabilitering? Rehabilitering er fint og flott, og de fleste fortjener en ny sjanse... men ÅPENBART ikke denne karen. Var også litt derfor jeg lurte på når sikring ble innført. Hvorfor har vi ikke livstidsstraff? Det er jo det sikring nesten uansett medfører. Lenke til kommentar
freke Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Utfordringer knyttet til forvaringsordningen Noen tanker rundt forvaring. Ikke direkte knyttet opp til denne saken, men likevel. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) La notiriske gjengangsforbrytere få valget: -Forvaring -Elektronisk overvåkning Da ivaretar man samfunnets behov for beskyttelse, uten at man ødelegger forbryteren. Hvorfor ikke ødelegge forbrytere -- hvorfor beskytte forbrytere mot samfunnet? -Vi fødes alle uten samtykke -Vi indoktrineres alle unaturlige regler * -Vi tvinges alle til å følge det samme systemet -Vi får ikke lov til å leve i fred fra samfunnet ** -Reklame * Jeg kan for eksempel ikke gå ut av hjemmet uten klær -- ei heller være naken i stuen da stuen har vindu ut mot gateplan ** Jeg kan ikke bygge en landsby i skogen og velte opp jord og dyrke marken og jakte på dyr og fiske Endret 21. januar 2009 av Andre1983 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvordan tenker du elektronisk overvåkning skal fungere? Lenke til kommentar
freke Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Nå er det vel domstolene som idømmer forvaring, ikke den dømte selv. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hvordan tenker du elektronisk overvåkning skal fungere? a) elektronisk fotlenke og posisjons-logging/ armbånd + telefon-testing for å dokumentere faktisk posisjon b) microchip og posisjonslogging + telefon-testing for å dokumentere faktisk posisjon Dersom vedkommende feiler en eneste kontroll blir det forvaring. Uansett hvor streng overvåkningen er, så er det sansynligvis bedre for forbryteren enn forvaring -- og de får velge selv. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg ser for meg to løsninger: 1 -Snu på flisa, og putte alle ikke kriminelle i fensel og slippe alle kriminelle fri ut på gata. Da lever alle ikke-kriminelle beskyttet fra kriminalitet, man får en levestandard som er høyere enn hva mange har idag, man får gratis utdanning og mat, og massevis av goder man kan drømme om idag. 2 -Man kan samle alle voldelige kriminelle i et bygg som er så lite at de garantert kommer til å provosere hverandre, og så la dem få drepe hverandre. Da er det bare å fylle på med nye voldelige kriminelle etterhvert som det begynner å minke der inne. Smeller man opp noen kamera rundt om i bygget kan man lage en realityserie utav det, og sleng inn masse våpen til dem. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 2 -Man kan samle alle voldelige kriminelle i et bygg som er så lite at de garantert kommer til å provosere hverandre, og så la dem få drepe hverandre.Da er det bare å fylle på med nye voldelige kriminelle etterhvert som det begynner å minke der inne. Smeller man opp noen kamera rundt om i bygget kan man lage en realityserie utav det, og sleng inn masse våpen til dem. Et bygg kan de lett stikke av fra. Holmgang er derimot en gammel norsk tradisjon og Norge har øyer i arktiske strøk som kan brukes her. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Blodhevn er også en gammel norsk tradisjon, i likhet med homoseksualitet. Edit: Med den forskjell at det ene er helt uproblematisk, det andre er svært problematisk. Endret 22. januar 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Homoseksualitet hos vikingene slik som i antikkens grekenland? Har du kilder på det? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Homoseksualitet hos vikingene slik som i antikkens grekenland? Har du kilder på det? Ikke på stående fot, det er noe jeg plukket opp i et populærhistorisk tidsskrift her om dagen. Det var akseptert, men også gitt at en part var den dominerende parten, mens den andre parten dermed ble den dominerte parten. Så vidt jeg husker var det også rom i loven for å utfordre den som omtalte en som dominert til tvekamp. Det ble nemlig regnet som en skam å være den dominerte, å gjøre seg underlegen en annen mann. Æren var svært viktig for nordmenn, og selv om du kan ende opp i bråk om du kaller noen et stygt ord i dag er det ingenting mot hvordan de fleste ville reagert på 1300-tallet. Da endte du gjerne opp med en kniv i deg, æren var svært viktig. I Bergen var det så vidt jeg husker flere drap per capita i løpet av et år på 1300-tallet enn i dagens New York. Endret 22. januar 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Synd at han ikke fjernet flere gjengmedlemmer i samme slengen... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 I Bergen var det så vidt jeg husker flere drap per capita i løpet av et år på 1300-tallet enn i dagens New York. Så vidt jeg kan huske var det slik i omtrent hele frem til reformasjonen. Drapsraten var ganske høy her til lands, og terskelen lav for å drepe. Selv "Fanitullen", kan gi oss en liten indikasjon på det. On Topic: Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Slike forumheksejakter har jeg lite til overs for : ( Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Husker jeg ikke feil var æresdrap rimelig normalt helt opp til 1800-tallet. Da æresdrap i konteksten fornærmelser og lignende. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Og så importerer vi folk som fremdeles lever i middelalderen.... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Tja, noen gjør nok det. Jeg har møtt kristne som oppfører seg som i middelalderen (for eksempel tror jeg du vil lære mye av å lese litt om kristne falangister i Libanon på 70- og 80-tallet). Du finner mye rart mellom himmel og jord. Men det er ikke alltid at alle steiner er flate. Noen er runde. Kanskje de fleste. 1 Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Og så importerer vi folk som fremdeles lever i middelalderen.... Lenke til kommentar
jarah Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Nå er jo norge ett av verden tryggeste land å bo i.Det må ha en sammenheng med hvordan vi straffer kriminelle. Jeg tror dette har mer med velferden og gjøre. Helsestandaren i Norge er generelt god. Politiet er vel også ganske oppegående. Jeg sier JA til livsvarig fengsel i Norge, da mener jeg livsvarig. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Enig. Lag en liste over straffer som kvalifiserer til livsvarig, f.eks drap, grove seksuelle overgrep mot barn, etc, og sperr de som begår slike handlinger inne på en celle og kast nøkkelen. Enkelt og greit. Dette kan forøvrig også gjelde for serieforbrytere, som f.eks personen som omtales her. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det kan virke som alle rammet av denne tragedien, allerede hadde meldt seg ut av samfunnet for lenge siden, så da kan det ikke være så farlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå