Gå til innhold

PC til gretten gammel gubbe - vol. 2

Anbefalte innlegg

Da har jeg løsnet på snippen siden denne gang, og besluttet å øse av lommeboka.

Klikk!

Hadde vært fint om kompetente mennesker gikk over lista og påviste evt. grums i oppsettet. For å si litt om mine preferanser:

* Jeg ønsker en maskin som lett takler video-behandling og statistikk med store databaser.

* Den må se bra ut. Får jeg plass i kabinettet jeg har valgt ut? Hensiktsmessig? Alternativer?

* Stillegående! Bråker harddiskene? Tilbake i de tider synes jeg å huske at WD bråkte noe. Hva med resterende komponenter? Hvilke kabinettvifter er gode (om dette ikke følger med)?

* Mest mulig fremtidsrettet (om det er noe som heter det i denne bransjen). Har ikke tenkt til å oppgradere på en fem-seks år.

Jeg ønsker også å få forslag til billigere alternativer der jeg ikke taper masse ytelse med det samme. Regner med at noe kan gjøres med harddiskene.

Til slutt: Må jeg kjøpe kjølepasta ved siden av, eller følger dette med CPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved første øyekast ser oppsettet ditt bra ut, ikke mye å utsette på det.

Det eneste er kanskje at strømforsyningen blir i minste laget, ville ha gått opp til minimum 550W, helst litt mere. Anbefaler Samsung Spinpoint F1 diskene, god kvalitet og støyer lite. Ville kjøpt med litt artic silver kjølepasta, greit å ha i forbindelse med større kjøler, men trenger du større kjøler enn orginalkjøleren?

Alt i alt en solid pc, riktignok ikke det kraftigste skjermkortet men forstår jeg deg rett er det ikke nødvendig med større.

Lenke til kommentar

Strømforsyning. Check.

Noen som kan si noe om kabinettet? Kommer det til å bli så varmt der inne at komponentene smelter og renner til bunns?

Finnes det bedre skjermkort i denne prisklassen?

Trenger jeg mer enn boxed kjøler? Om jeg skulle falle for fristelsen å bedrive litt overklokking? Tilbake til kabinettet; kanskje ikke helt kabinettet å gjøre dette i?

Edit: Jo. Vifter må jeg vel også ha.

Endret av Papillon
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha valgt en Q6600 til ca. 1700kr og brukt pengene på et AMD HD4870 skjermkort eller et brukt Nvidia GTX 280. Slik som det er nå får du meget akseptabel ytelse også, men hvis jeg var deg ville jeg ha gått for noe bedre enn HD4850.

Edit: beklager, trodde at det var snakk om 3dmodellering her. Hvis du skal bruke pc'en til det du har oppgitt i første post pluss litt lettere spill så duger AMD HD 4850 i bøtter og spann.

Når det gjelder Q6600 prosessoren, så er den kanskje 433MHz tregere, men Q6600 er meget klokkevennlig og du kan lett klokke den til 3GHz med standardkjøleren og så har du 700kr i lommen.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Q6600 kan være et smart valg, ja. Må forsøke å få prisen ned under 10 flis.

Men jeg skal nok uansett ikke ha et dyrere skjermkort. Fisker heller etter noe billigere som ikke står så mye tilbake for 4850. Skjermkortytelse bekymrer meg ikke nevneverdig. Prossessorkraft gjør. Vil Q6600 holde i noen år?

Lenke til kommentar
Jeg ville heller ha valgt en Q6600 til ca. 1700kr og brukt pengene på et AMD HD4870 skjermkort eller et brukt Nvidia GTX 280. Slik som det er nå får du meget akseptabel ytelse også, men hvis jeg var deg ville jeg ha gått for noe bedre enn HD4850.

Hvorfor?

Har allerede redigert posten min angående skjermkortet. Trodde at det var snakk om 3dmodellering og da er det en fordel å ha et kraftig skjermkort (ikke at HD4850 er dårlig).

Når det gjelder Q6600 så er den 700kr billigere (kan fåes på bruktmarkedet til 1000-1200kr) og har kanskje marginalt dårligere ytelse per MHz i visse tilfeller grunnet mindre L2 cache enn Q9550.

Tingen er at Q6600 kan lett klokkes opp til 3GHz med boxed kjøler og alt av spenninger på auto. Selvfølgelig er Q9550 klokkevennlig den også, men den koster mer.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Hvorfor?

Har allerede redigert posten min angående skjermkortet. Trodde at det var snakk om 3dmodellering og da er det en fordel å ha et kraftig skjermkort (ikke at HD4850 er dårlig).

Når det gjelder Q6600 så er den 700kr billigere (kan fåes på bruktmarkedet til 1000-1200kr) og har kanskje marginalt dårligere ytelse per MHz i visse tilfeller grunnet mindre L2 cache enn Q9550.

Tingen er at Q6600 kan lett klokkes opp til 3GHz med boxed kjøler og alt av spenninger på auto. Selvfølgelig er Q9550 klokkevennlig den også, men den koster mer.

Du hadde ikke redigert når jeg spurte

q6600 er også en del varmere, men om man vil spare penger så er det sikkert greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...