Gå til innhold

Xbox360 kommer ikke på Xbox Live / nett når routeren får åpne porter?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har endelig etter LANG ventetid fått fiber levert fra Nittedalsnettet! Noe som medfølger et langt raskere og ikke minst 100% stabilt nett!

Da var det bort med vårt 8år gamle ADSL-modem, Sipura2000 Telio-routeren og alt det gamle skvipet som sinket alt datatrafikken!

Alt-i-ett boksen vi mottok fra Nittedalsnettet er D-Link sin nye "DVG-5802S" som er en trådløs VoIP-router!

Litt merkelig er det dog at jeg ikke finner noe som helst informasjon rundt denne enheten på verken D-Link.no, D-Link.co.uk eller D-Link.com?

Uansett, den ser ut til å fungere greit, og tilkoblet denne har jeg min egne DIR-655 rev3 som jeg har stående på robbet så jeg har eget N-only trådløst samt en svitsj for alle mine maskiner og da Xbox360!

Min DIR-655 er konfigurert slik at brannmur og alt mulig dilldall er deaktivert, samtidig som samtlige porter er åpne osv..

Og det fungerer helt fint, dog hjelper det jo fint lite om ting er åpent i min DIR-655 om det ikke er åpent i DVG-5802S enheten!

Derfor tok jeg og bare enkelt gikk inn på Port Forwarding (den har identisk UI som DIR-655) og åpnet samtlige porter (1-65535) på en fast IP-adresse som da er tildelt min DIR-655 router, og selv om uTorrent sin port sjekker indikerer at det er kun den porten jeg har spesifikt satt opp i uTorrent som er åpen og alt annet gir "error" så virker det som ting er åpent? Kjører jeg DMZ på DIR-655 sin IP så er ikke ting åpnet i det hele tatt av en eller annen merkelig grunn?

Den merkelige er at når port 1-65535 er åpnet til min DIR-655 så kommer ikke Xbox360 seg på nett? Den klager på at MTU setting of 1364 ikke blir møtt?

Selv om det står på maksimalt på både min DIR-655 og DVG-5802S? Om jeg bytter IP-adressen på min DIR-655 slik at port 1-65535 ikke lengre er åpnet så kommer jeg på Xbox Live osv.. Hvordan kan det ha seg?

Altså må jeg per dags dato velge mellom:

1: Kjøre en fast IP på min DIR-655 som gir meg åpne porter så applikasjoner som uTorrent fungerer utmerket, men da ikke har noe nett på min Xbox360

2: Kjøre dynamisk IP og ende opp med at portene er sperret og uTorrent sliter tidvis men da ha nett på min Xbox360?

Ser ikke helt logikken i at MTU innstillingene skal bli forandret av at portene er åpnet? Har aldri opplevd dette problemet tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt tror jeg er at du prøver å åpne samme port flere ganger.

Åpner du alle portene mot PC så vil alle portene peke mot PC og ingen er disponible for Xbox.

Det beste for deg er sikkert å bruke UPNP / network discovery på både PC og Xbox.

Da slipper du å forwarde porter manuelt. Du kan jo fjerne de forwardingene du har lagt inn manuelt i router slik at det ikke påvirker funksjonen.

Lenke til kommentar

Saken er at UPNP ikke er tilgjengelig på DVG-5802S på grunn av at det ligger under endel av routeren som kun Nittedalsnettet selv administrerer og ikke oss her i heimen.

Kan vell prøve med DMZ (eller åpne alle porter til min DIR-655) og da ikke kjøre noen port forwarding på selve DIR-655 og bare la den stå med endpoint independent osv.. og UPNP aktivert og se om det fungerer?

Det som er litt rart er jo at kombinasjonen Linksys Sipura2100 (Telio boksen vi hadde) med port 1-65535 åpnet for min DIR-655 + samtlige porter på min DIR-655 åpnet fungerte jo?

Min DIR-655 er jo helt identisk oppsatt nå som da den fungerte tidligere? Og jeg må jo på en eller annen måte få DVG-5802S til å åpne alt for min DIR-655? Ellers så vil jo alt stoppe der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...