Browncheese Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Heisann Får snart kjøpe grandpa's car, en 93' modell Mitsubishi Lancer. Det er dessverre begrensede forhold for å sette inn noe anlegg i den.. Planen var å sette inn ett par med 6.5" i dørene, men siden der ikke er noen høyttalere fra før av, blir det mye styr for å få til noe der. Nå er der 2stk 4" i dashbordet, til venstre, under rattet og en til høyre nedenfor hanskerommet, og 2stk 6.5" bake i hattehyllen. Jeg har bestilt meg ett par med Polk Audio 6.5", og en ny Pioneer DEH-5000UB, siden den gamle var original hehe.. Så planen er å sette 6.5" i hattehyllen, siden jeg har lite kunnskap om å begynne å skjære i døren Men hvordan blir det med så og si all lyden bakfra? Blir det skikkelig ræva lydopplevelse for de som sitter fremme eller vil lyden fylles i hele bilen? Legger ved ett lite bilde av innsiden. Setter pris på svar og tips! Endret 20. januar 2009 av Browncheese Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det spørs hvor kresen du er... Med folk i baksetet vil jo lyden bli annerledes enn om de ikke sitter der, og den vil også bli annerledes enn om du har høyttalere fremme. Det er jo fortsatt mulig for deg å gå for Polk Audioene, og så få deg noen 4" foran etterhvert. Det beste for lydopplevelsens skyld er jo at lyden faktisk kommer forfra, men det er flere enn deg som ikke følger det (tenk på alle med 6x9 bak i bilen, og lite eller ingenting foran). Lenke til kommentar
O_K Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg vil si at du bør ha høytalere forran også. Lyden skal ikke "komme" fra noe sted, den skal FYLLE bilen. Jeg merket dette godt på min, jeg investerte først i skikkelige høytalere forran(6,5" komponentsett), og det hjalp mye, men det var fortsatt litt "tynt" og man ble lei av å høre på. Satte deretter inn noen små 5" (eller var det 5.5") bak, som alene spiller dårlig. Om jeg fader helt bak er det ikke noen lydopplevelse å snakke om i det hele tatt. Men sammen med fronthøytalerene gjør de at jeg ikke får følelsen av en "stillhet" bak meg når jeg hører på musikk. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Så for deg, på konsert, så forventer du lyd bakfra og overalt fra? Plassering av lyd er et viktig element i veldig mye forskjellige medier. Lenke til kommentar
Browncheese Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Hehe, fant ut at det kan være lurt og installere noe lyd fremme i bilen også ja Fattern og jeg satt inn alt i går på noen timer, og alt funket helt fint. Ble faktisk litt overrasket over hvor bra lyden ble av kun 2stk 6.5" bakfra Men det blir med tiden noen høyttalere framme også.. Spørsmålet er om de skal være i døren eller i dashbordet. Er det mye styr å lage til noe i dørene, når der ikke er noe fra før av? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Kan være litt knotete, avhengig av forskjellige ting. Er jo noen som støper ny høyttalerplass i glassfiber, og går den kompliserte veien. Om jeg var deg ville jeg heller bare plassert de i dashbord. Ingen optimal plassering, men det er litt jobb for å få det optimalt i døra òg. Lenke til kommentar
Browncheese Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Ja, det er fornuft i det du sier Jeg kunne f.eks installert 2stk 4" i dashbordet og senere investert i en sub i trunken? Det er vel det letteste tenker jeg. Vet du om noen 4" som spiller fin og god lyd, fredrik? Selve rammen rundt høyttalerne kan ikke være mer enn 10.5cm, var ikke større plass :/ Og forresten, jeg syns baklyktene på bilen er rett stygge Er det mulig å få sette inn nye på en slags måte? Kom gjerne med linker. Er helt fersk på bil, som dere sikker ser Endret 23. januar 2009 av Browncheese Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg hadde sånn Lancer som du har nå for to år siden. Det er en idiotsikker bil som går relativt greit takket være den lave vekten. Min hadde gått 270 000 km da jeg kvittet meg med den, og såvidt jeg vet er den fortsatt i drift. Da jeg monterte anlegg var jeg "lat" og gjorde som deg, bare brukte de originale høyttalerhullene og hadde 4" høyttalere pluss diskanter foran, og 6,5" pluss diskanter bak. Samt 12" aktiv basskasse i bagasjen. Jeg var forsåvidt fornøyd med lyden, men det hadde jo vært mer optimalt for meg som sjåfør å ha mer av den foran i bilen, framfor at de største høyttalerne spiller rett opp i bakruta. Har sett det blitt montert 6,5" høyttalere i døra på Lancere. Det er ikke noe problem å få til, bare man gidder - noe jeg ikke gjorde. Ellers anbefaler jeg deg å ta en titt på dette forumet: http://www.mitsubishi-klubben.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå