Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere downlights? Hvordan går jeg frem?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at jeg har lyst til å montere downlights på kjøkkenet og i stua. Men trenger tips og inspill. Har søkt litt på nettet, men finner svært mye motstridende informasjon.

Rommene er på ca 20kvm hver. Og jeg tenker at jeg trenger ca 15-20 spotter.

Spørsmål1:

-Kan slik monteres uten at det må legges nytt tak?

Spørsmål2:

-Jeg har lest at man regner ca 1000kr pr spot om det gjøres av elektrikker. For en med svært stramt budsjett vil det bli mye penger. Er det lovlig å gjøre slik selv? Jeg kategoriserer meg som svært handy, og mener både mine kunnsaper og erfaringer overgår mange av dagens elektrikkere som har fagbrev fra diverse land. Så monteringen vil nok gå greit!?

---

Jeg bor i en blokk. Det er hele 30cm fra gipsplatene som er taket i leiligheten til betongtaket som skiller etasjene. 30cm synes jeg er relativt mye, og dermed kan det vel ikke være særlig stor brannfare på noen som helst måter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis det ikke er isolasjon, eller brennbart materiale i himling, og det er mulig å trekke kabel uhindret mellom downlightene, så blir svaret ja.

2. Nei, du kan ikke gjøre dette selv, så lenge du ikke er ansatt hos en elektroinstallatør.

Ingen brannfare på 30 cm luft mellom gips og betong, men er det isolasjon kan du glemme det

Lenke til kommentar

er det isolasjon så må du opp med downlight kasser... de er vel ca 30cm x 15cm x 10cm.... (mål tatt utifra hva jeg husker) så da må du skjære stor hull i taket for å få de opp...

Men som sagt, nei, dette kan du ikke gjøre selv

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Det er lite isolasjon der oppe. Det som evt skulle ligge der, kan jeg bare lage hull i. Jeg er ikke interessert i å lage hull i taket, det blir da ikke pent!?

-Er glava brannfarlig? Burde ikke det være et ubrennbart maereale?

-Er det en regel som sier at alt elektrisk må monteres av montør? Hvor strengt er slik egnetlig? Jeg tenker på at f.eks ikea, clas ohlson osv osv selger jo downlights osv, og de er ikke myntet på å montere av elektrikere?

Lenke til kommentar

Downlight må monteres av elektriker men ikke fordi det dreier seg om farlige spenninger men på grunn av implementering av brannforskriftene.

Når det kommer til settene de selger på chlass olson og ikea så er det plug and play sett der du ikke kobler noe som helst men bare plugger sammen.

Dette krever da at trafoene er tilgjengelige og plugget til en stikk som er tiljengelig.

Dette egner seg da bedre til møbelbelysning og lignende en downlight i tak.

Et annet moment er at elmateriell er på lik linje med alt annet er regulert at EU direktiv som effektivt forhindrer begrensning av salg av slikt utstyr.

Men at du har lov til å kjøpe det er ikke derimot det samme som at du har lov å montere det.

Til sammenligning kan en hver idiot gå og kjøpe seg og registrere en snøscooter men det er de aller færreste som har lov til å kjøre en.

Lenke til kommentar

For å presisere det footy sier: så finnes det downlights som er godkjent for å monteres rett i isolasjonen. Men det er klart at evt. isolasjon vil koplisere trekking av kabel endel, om det i det i det hele tatt er mulig å trekke kabel på tvers av dragerene (uten å måtte borre hull i dem. I praksis vil det si at du ville måtte ta ned himlingen, og da kan du jo likegodt legge kasser) kommer helt ann på hvordan det er bygget.

og for å kverrulere litt perpyro; ganske mange som har lov til å kjøre snøscooter, nermere bestemt alle med klasse B førerkort.

Lenke til kommentar

Så Mr.SirAmp, hvor skal du kunne kjøre snøscooter lovlig?

Som kjent er det kun finnmark i norge der det er lovlige løyper og kjøre i og storparten av befolkningen bor lengere sør i landet så jo de aller færreste har lov til å kjøre scooter og kun et fåtal har disp.

Ikke fordi de ikke har sertifikat for det men fordi det er kjemisk fritt for lovlige løyper sør for polarsikerlen her i landet.

Men nok OT fra min side.

Om du får kablene gjennom uten må rive taket og det er isolasjon der så kan LED spotter være noe å kikke på.

Det har kommet mye nytt i løpet av det siste året og disse genererer minimalt med varme.

Det største problemet er dimmbarheten men noen spotter kan dimmes også.

Lenke til kommentar
Så Mr.SirAmp, hvor skal du kunne kjøre snøscooter lovlig?

Som kjent er det kun finnmark i norge der det er lovlige løyper og kjøre i og storparten av befolkningen bor lengere sør i landet så jo de aller færreste har lov til å kjøre scooter og kun et fåtal har disp.

Ikke fordi de ikke har sertifikat for det men fordi det er kjemisk fritt for lovlige løyper sør for polarsikerlen her i landet.

Men nok OT fra min side.

Om du får kablene gjennom uten må rive taket og det er isolasjon der så kan LED spotter være noe å kikke på.

Det har kommet mye nytt i løpet av det siste året og disse genererer minimalt med varme.

Det største problemet er dimmbarheten men noen spotter kan dimmes også.

finns jo endel led spotter, som blir rimlig varme også da, pga alle gassene som er inni pære, og rundt . som gjør den nesten like varm som en vanlig spot instalasjon.

og det med at de ikke kan dimmes som oftest er jo grunnet av arbeidsområdet til 98% av dimmerne i norge er langt over det en led klarer og trekke, med mindre man har sånn 20-30 spots. 30*1,8 w = 54W finnes jo dimmere med arbeidsområdet fra 40-300W , så ja litt hips som happs

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Overflatetemperaturen på ei vanlig 35W 12V spottpære ligger rundt 200 grader, tviler i grunnen på at en 5W LED spott har samme temperaturen å slite med.

Problemet med dimming av led spotter er at LEDen må ha en minimum tennspenning som vanskeliggjør dimming sammelignet med kovensjonell glødespott.

Men som sagt det finnes løsninger på dette også så umulig er det ikke.

Uansett hva du gjør så følg for all del bruksanvisningen som følger med for der står sikkerhetsavstandene til brennbare materialer og dette varierer fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar

Nå er taket mitt gipsplater, så er det 30cm luft, før betong. Sist jeg sjekket klarer man ikke å tenne på noen av disse materealene med 200grader.

Men et problem jeg har, som sikkert også en elektirkker vil ha, er å finne ut hvor det er dragere. Det må da finnes noen triks på slik?

Lenke til kommentar

Om du ikke har isolasjon i taket og det er minst 13 cm fra eventuelt downlight til brennbart matriale så:

Du trenger hullsag som er stor nok til downlightsene, pleier å være 73mm på jupiter sine downlights tror jeg, men dette skal stå i bruksanvisningen.

Du trenger kabel som er godkjent for 90 grader, kabelen heter PLS90 og er 1,5mm2 i tverrsnitt. Før du begynner å bore bør du ha en idè på hvor du har tenkt å ha downlightsene, det kan være lurt å ta f.eks 60 cm fra veggen og ut, men ha 120 cm fra en downlight til neste, men hvordan du vil ha det er jo opp til deg. Kan jo hende du vil ha en slags effektbelysning over stuebord osv.

Det er lurt å merke først i taket med en tusj og så sette en skrue i gipsen sånn at du kan gå ned fra stigen og sikte litt og gå rundt å se om der ser vettug ut.

Når du handler deg downlights må du og finne ut om du skal ha 12v downlights eller 230v downlights. Forskjellen etter du har fått det på plass er hvor lenge lyspærene varer og at 230v downlights har en tendens til å gi litt "flatere" lys.

Om du skal ha 12v downlights må du få tak i en transformator som er høvelig til dette, vanligvis bør man ikke ha mer enn 3 downlights per trafo pga spenningsfall. Kabel lengden fra trafo skal og helst ikke være lenger enn ca 2 meter, men på enkelte nye trafoer har ikke dette noe å si. Grunnen er at spenningen kan generere støy i taket og du mister f.eks signalet på radioen din osv..

Det første du bør finne ut av er hvor du har tenkt å hente strøm fra, og hvor du vil ha bryteren. Om det er et takpunkt der fra før, kan du bruke dette og bruke tilhørende bryter.

Om du ikke har noe takpunkt på du finne på noe annet lurt..

Når du har merket opp, boret hull og alt er klart til å montere downlights bruker du en meterstokk på 2 meter og fisker deg fra hull til hull med PLS kabelen, og legger det opp slik du har tenkt det i forhold til trafoer osv.. Det kan være et trix å bruke mobilkamera med blitz for å "se" deg rundt oppi taket om du sitter fast oppi der..

Bør vel og nevnes at det egentlig skal gjøres av en elektriker :p

Edit; Om du gjør det selv og det skjer noe så kan du få avkutting på forsikringen pga manglende samsvarserklæring fra installatør.. Om du selv mener du er så handy at du får til dette er det vel bare å kjøre på, det begynner ikke å brenne om du har gjort det skikkelig, elektriker eller ei..

Pass på at kabelen sitter skikkelig i spottene og trafoene, dra litt i ledningene etter du har skrudd / satt de i.. Om du ikke får det til å sitte kan du bruke niter på PLSen, siden den er mangetrådet..

Endret av r0zie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en taklamp tilkoblet lampettledning og plugg og innfeltbelysning for dte er nettop det innfeltbelysning i tak er og selv om det er 12V så er dette fortsatt underlagt elforskriftene grunnet brannforskriftene.

Eneste unntaket er plug an play settene der man plugger (ikke kobler) det hele sammen med ferdige koblinger og plugger det hele i en stikk, da kan menigmann gjøre det selv men fremdeles skal trafoen og pluggene være tilgjengelig vha. verktøy. (ikke sag eller brekkjern).

Lenke til kommentar
så lenge trafoen er koblet til veggen med en stikkontakt så er det jo lov å skru fast vanlige lamper ol. på veggen

De eneste gangene jeg har sett trafoen har vert koblet til stikk er hvis kunden har kjøpt seg en veldig lang spotlight skinne på IKEA eller lignende, og hele skinna ligger i toppen på et skråtak f.eks.

Dessuten er det strengt tatt ikke aktuelt what so ever i dette tilfellet her .....

Uansett kan han ikke gjøre dette slik at det ser bra ut og etter foreskrifter, da må han ha en elektriker. Men risikoen ved å gjøre det selv er som sagt at han kan få avkortning i forsikring dersom huset/leilighet brenner ned pga dette, og at han kan få mindre for leiligheten når han selger den dersom kjøperen er oppmerksom på at det mangler dokumentasjon. Huseieren er ansvarlig, ingen andre..

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut at jeg ønsker å koble fjernkontroll til lysene også. Kunne det være mulig å koble de elektriske persiennene til samme fjernkontroll? Hmm... Spørsmålet er nok om jeg er såpass handy...

-Finnes det noen kjærringråd om hvordan man ser hvor dragerene går?

Lenke til kommentar

du kan bruke xcomfort, er veldig lett å sette opp men dog ganske dyrt, du kan ha alt på samme fjernkontroll ja.

Det eneste tipset jeg har ang dragerene er at du borer et hull du får mobiltelefonen din gjennom og tar noen bilder.. Om det ser helt håpløst ut er du vel handy nok til å sparkle over hullet!? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...