Gå til innhold

Hjelp til spesiellt sykkelkjøp


teknikk

Anbefalte innlegg

Alle tar vell inn cyclocross, som kjerts sier. Bare surf litt på nettet og finn ut hvilke modeller som kan være aktuelle, så snakker du med butikkene som forhandler disse merkene og hører om de kan ta den inn for deg (som de antagligvis vil gjøre). Og let gjerne på de amerikanske hjemmesidene istedenfor de norske, siden miljøet er såpass lite for det i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, har funnet litt forskjellig. Bl.a en Scott sak. Det er veldig varierende priser på cyclocross sykler ser jeg! De virker solide. Med en cyclocross har man ingen demping da. Men det er vel ikke noe must om man ligger mest på landeveien. Hvilken effekt har det i terrenget å ikke ha demping?

 

Jeg har et ankepunkt med cyclocross, og det er utvekslingen. Vil gjerne ha racer utveksling, og det tilvarer vel 53 tenner foran? Er ikke det mest vanlig?

 

Noen som vil anta pris jeg bør legge meg på om jeg går for en cyclocross med 105 shimano rund baut. Noe rimeligere bremser. Aluramme og gaffel. Medium til gode dekk, og ellers kurrant og holdbart utstyr. ?

Lenke til kommentar

Merket vil egentlig bare si ramme/gaffel og kvaliteten på selve monteringen. Resten av sykkelen er komponenter fra andre fabrikanter.

 

Dempegaffel skal du ikke ha. Det er ikke forenelig med geometrien som en fartsmaskin har. Dempingen begrenser seg til dekkvolum og dekktrykk.

 

En cyclocross er ingen rå terrengsykkel for masse røtter og steinrøyser, hvor en dempegaffel vil gi deg bedre bakkekontakt og kontroll.

 

 

Har du 48 eller flere tenner på storeskiva har du tunge nok gir. En tett landeveiskassett med 11 som minste og 25 eller 27 som letteste blir bra.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg vært å vurdert noen alternativer igjen. Mulig det blir å bestille ramme, og custombygge en cyclocross. Kanskje jeg da kan få på 53 tenner foran. Ser også muligheten for 2 sett med dekk.. Men trenger man da 2 sett med felger også? Går vel ikke å sjonglere med dekk på 27mm og 36mm? på samme felg altså?

Lenke til kommentar
Ok, da har jeg vært å vurdert noen alternativer igjen. Mulig det blir å bestille ramme, og custombygge en cyclocross. Kanskje jeg da kan få på 53 tenner foran. Ser også muligheten for 2 sett med dekk.. Men trenger man da 2 sett med felger også? Går vel ikke å sjonglere med dekk på 27mm og 36mm? på samme felg altså?

 

Det kommer an på hva du legger i sjonglering. Det er litt styr å bytte dekk hele tiden, men det er ikke noe i veien med å ha både 27 og 36mm dekk på samme type felg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...