Gå til innhold

Hjelp til spesiellt sykkelkjøp


teknikk

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nettopp blitt kvitt sykkelen litt ufrivillig. Skal uansett bygge ny sykkel nå til våren og trenger litt tips.

Det står mellom racersykkel eller hybridsykkel. Enten racer med noe tykkere dekk, eller en hybridsykkel med tynnere type dekk uten knaster, men som ikke punkterer lett.

Har også tenkt til å legge meg på størst mulig felg for å få lavest mulig rullemotstand.

Jeg er 183 høy.. Hvilken rammestørrelse bør jeg da legge meg på? tips?

Sykler meget lite i skog og mark, så det blir en slik sykkel.

Jeg kunne f.eks tenkt meg en hybridsykkel med racer-girsystem. Trenger noen gir hvor man har litt motstand og som tåler høy fart.

Sykkelen skal brukes til trening, samt mulig langtur. Noen krav til type girsystem? hva bør jeg satse på?

Har navet noe å si? Kommer til å gå for en aluramme. Hva er hovedforskjellen på en racerramme og en hybridramme?

Jeg liker forøvrig en litt mer oppreist sittestilling på langtur. Liker også høy fart, og å ha muligheten til å tråkke tungt i høy fart.

 

på forhånd takk for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du liker høy fart så er vel racer tingen å gå for?

men som du sier, du liker en oppreist sittestilling, og da vil jo hybrid igjen være valget, så her må du bare prioritere!

 

Angående punktering, bruker du gode dekk og slanger så blir ikke det noe problem så lenge du holder det på asfalt!

For å si det sånn, jeg har ikke punktert på litt over 1 år med min racer, selv på om jeg har vært borti grus også. Jeg bruker continental gp ultra dekk og noen helt standard slanger(som jeg ikke husker hva heter)

 

54cm ramme blir kanskje en størrelse for liten...kanskje du burde gå for en 56cm.

Er lurt å sjekke ut geometrien på rammen, og i tillegg kanskje teste den ut, for å se om den passer godt til akkurat deg!

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk. Hvor mye distanse vil man vinne med en racer i forhold da? Hvilken fart greier man å holde på flatmark uten vindpåvirkning? Med en offroad som jeg tidligere har hatt mye erfaring med begrenser det seg litt selv. Syns dekkene bremser mye, samt at man ikke har tunge nok gir når man kommer opp i fart.

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk. Hvor mye distanse vil man vinne med en racer i forhold da? Hvilken fart greier man å holde på flatmark uten vindpåvirkning? Med en offroad som jeg tidligere har hatt mye erfaring med begrenser det seg litt selv. Syns dekkene bremser mye, samt at man ikke har tunge nok gir når man kommer opp i fart.

 

Det finnes hybridsykler med veldig oppreist sittestilling. Dette er konfortabelt, men dårlig for marsfart på langtur.

 

Kjøper du hybrid med bukkestyre, altså en cyclocross, kan du sette på smale racerdekk, litt bredere knastedekk, slicks med mer volum, piggdekk, alt etter som hva som passer bruken. Dekk har mye å si for komfort.

Nesten racer hvis du ønsker det, og nesten terrengsykkel, hvis du vil.

 

Setter du opp en slik sykkel nesten som en racer, vil det være marginale forskjeller på farten.

 

Til bybruk med mye trafikk og hindringer ville jeg hatt flatt styre for mer tilgjengelige bremser.

Lenke til kommentar

Dette hørtes søren ikke dumt ut! Skal merke meg cyclocross. Hvilke egenskaper har slicks med mer volum?

Er det riktig at om man har rimelig tynne dekk, så er det en fordel at det er knaster sett i forhold til at det da blir mindre friksjon og lavere rullemotstand?

På et bukkestyre er altså bremsene plassert fremme slik at man kan bremse når man ligger å sykler? Går ikke ann å plassere bremsene slik at man kan bruke de når man sitter oppreist da?

Lenke til kommentar
Dette hørtes søren ikke dumt ut! Skal merke meg cyclocross. Hvilke egenskaper har slicks med mer volum?

Er det riktig at om man har rimelig tynne dekk, så er det en fordel at det er knaster sett i forhold til at det da blir mindre friksjon og lavere rullemotstand?

På et bukkestyre er altså bremsene plassert fremme slik at man kan bremse når man ligger å sykler? Går ikke ann å plassere bremsene slik at man kan bruke de når man sitter oppreist da?

 

Cyclocross og racere har bremsene montert slik at de kan nås både i bukken (dypeste sittestilling) og fra posisjonen over gir/brems, som illustrert her:

schleckschumi.jpg

 

I tillegg finnes det safety-brakes til cyclocross, altså bremsehendler man finner på flate styrer i tillegg.

popradbrakes.jpg

 

 

Mer volum øker luftmotstand og rullemotstand, men det bredeste du får plass til på en cyclocross er ikke "terreng-bredt". Slicks-dekk vil være det med minst rullemotstand i en slik dimmensjon.

Et eksempel hvor slicks er dårligere må være semislicks på terrengsykkel, hvor rullebanen blir veldig bred, og sideknastene tar nedi.

 

Cyclocross-dekk med litt knaster gjør ikke veldig stort utslag, da knastene er mye lavere enn typiske terrengdekk.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

ok, tusen takk for god info!

Her kommer flere spørsmål..

Hvilke girsystem bør man satse på om man skal ha noe som holder litt? Det er altså helt forskjellige shimano systemer til landevei og terrengsykler?

Hovedsaken med dekkvalget blir ihvertfall at det ikke skal punkteres! Ser at det er vanlig med 28 toms på landevei og hybrid, og 26 på terreng.. Det finnes ikke 29 eller 30 toms dekk da?

Jeg ser fordelen med et bukkestyre og at man kan sitte oppreist av og til for å ikke ødelegge ryggen!

Lenke til kommentar

sora - tiagra -> 105 -> ultegra -> dura ace (dette gjelder cyclecross og landevei)

 

105 girsystemet til shimano er vel det mest robuste vil jeg tro!

Ultegra er omtrent likt i "ytelse" som 105, bare at 105 er litt tyngre. om jeg ikke har misforstått da.

Sora og tiagra synes jeg blir litt i det "billigste" laget, slites fortere, fungerer ikke like bra, ser billigt ut(iallefall sora). eneste plusset er vel at det er billigere(før man må begynne å skifte på deler)!

Lenke til kommentar
Så det er maks av hva som får plass på en slik, eller er det maks dekkstørrelse som produseres av slik type?

Hvor fleksible er racere i forhold til å sette på en smule grovere dekk?

Større hjuldiameter passer ikke og det finnes ikke utvalg i dekk, rammer eller hjul for noe slikt.

 

 

En racer har veldig liten klaring mellom gaffelbeina, bakstagene og gjennom bremsene. Her tror jeg 27mm er det største man får plass til uten subbing eller modifisering av utstyr. (dekkdimmensjonen proffene velger i klassikere med mye brostein, eks. Paris-Roubaix)

Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Fikk vel det samme forklart på sykkelbutikken istad. Måtte enten finne en sykkel med såkalte V-bremser, samt en bredere ramme. Cyclocross rammene er vel litt bredere..? Eneste var at det er et mikroskopisk cyclocross miljø i Norge, dermed ble en slik sykkel også vesentlig dyr å få tak i..? Hvor får man egentlig tak i slikt?

 

Så 27mm dekk er det største man får på ja.. i 28' dim. Finnes det noe 27mm med litt mønster eller småknaster som kan få plass da? På en racer altså?

 

Har kikket både på Wheeler og Trek. Stort sett likt utstyrt, men noe bedre utstyr på Wheeler.

Lenke til kommentar

Knaster lager da bare durelyd og rullemotsand. Jeg ser ikke poenget med det på racer. Jeg tror ikke knastedekk er mulig å oppdrive i en dimensjon som får plass i racerramme.

 

En cyclocross får man bestilt hos forhandlere som har sykkelmerkene som produserer disse. Prisen vil stå i stil med sykkelmerket og utstyrsnivået, men det er kanskje minimalt med tilbud på slikt. Man kan eventuelt spørre om en god pris. Kanskje importøren har en fjorårsmodell.

 

Denne er godt utstyrt i forhold til prisen:

 

http://www.fast-sports.no/e-vendo.php?shop...p;c=12&p=12

Lenke til kommentar
Ok..

Den så ikke dum ut nei..

Hva er det beste man får tak i av racerdekk da? noen spesielle merker? Conti?

 

Med mindre du konkurrerer, vil forskjellene være minimale. Dyre dekk kan gjerne slites fortere, så dyrt er ikke nødvendigvis det beste. Styr unna dekk som er under 200gram. De punkterer for ingenting.

 

 

Vittoria Evo Open Corsa CX

Vittoria Diamonte Pro

Continental Ultra Gatorskin

Michelin Prorace

 

Mange butikker selger deg gjerne toppdekk til blodpris. Man kan gjerne finne dekk som kan kjøpes på nett under tollgrensa (200kr) som de skal ha 599,- for i den lokale butikken.

 

 

For de som ikke konkurrerer vil det være hovedsakelig punkteringssikkerhet og komfort som spiller inn, altså ikke lett og smalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...