Gå til innhold

Regler for skatt på utleie av leilighet?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan reglene er med hensyn til utleie av leilighet og skatt.

Si jeg har en bolig med tre leiligheter, hvor jeg bor i den ene selv og leier ut to. Må jeg da betale skatt på leien jeg får inn på disse leilighetene?

Er der ikke noen regler på dette med tanke på at jeg bor i leiligheten selv?

Dere som leier ut bolig, hva er viktig å tenke på? Mye bør settes av pr mnd til vedlikehold og eventuelle andre utgifter som kan dukke opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leier du ut mer enn 50% av boarealet må du skatte på det

Er det boarealet? Det tror jeg er feil. Er ganske sikker på at det er 50% av utleieverdien. Så hvis han leier ut to leil. i kjelleren og en på loftet, mens han bebor 1. etg selv, så kan det godt tenkes at 1. etg har en såpåss mye høyere utleieverdi at utleien av de andre blir skattefri.

Lenke til kommentar

Det er korrekt det KS sier.

Det er utleieVERDIEN som teller, Hvis du bor i en del av huset som vil gi en utleie på 50% eller mer vil du få leie ut skattefritt. Hvis ikke må du betale 28% skatt på leieinntektene (kapitalinntekt)

Hentet fra skatteetaten:

Er utleieinntektene skattefrie eller skattepliktige?

Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, høyere enn eller lik utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene skattefrie. Er utleieverdien for den delen som eieren bruker selv, lavere enn utleieverdien på den delen som er leid ut, er utleieinntektene i utgangspunktet skattepliktige.

http://www.skatteetaten.no/templates/brosj...8#kapitteltekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...