Kosedyret Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hei. Jeg klarte å prestere å få karakteren 1 på karakterkortet til jul. Dette var i nynorsk, et fag som ikke er avsluttende. Vil dette få noen konsekvens for meg? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nei, men hvis du har stipend, så tror jeg det vil bli gjort om til lån, ettersom du ikke har stått alle fag. Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hei. Jeg klarte å prestere å få karakteren 1 på karakterkortet til jul. Dette var i nynorsk, et fag som ikke er avsluttende. Vil dette få noen konsekvens for meg? Dette var jo tross alt kun en juletermin. Hvis du vil STÅ til eksamen, vil du sikkert forbedre karakteren bittelittt, få i alle fall karakteren to. Det kan du få!!! Men det krever litt. Punkt 1: Aksepter at nynorske setninger er like annerledes fra bokmål som engelske setninger. Eksempel norsk-engelsk: Når kom du i går? = Yesterday, when did you come? Eksempel norsk-nynorsk: Når startet han jobben? = Kva tid tok han til med arbeidet? For å stå trenger du å øve på tre ting; setningsbygging, setningsbygging, setningsbygging. I tillegg trenger du å være bitte litt konsekvent: Eksempel: I en bokmål stil må du velge mellom å skrive solen / skjev/ ren etc i stedet for sola/skjeiv, rein etc. I moderne nynorsk er mye blitt "tillatt". Men du må være konsekvent; konsekvent "konservativ" eller konsekvent "moderne". PS: Her er link til en nynorsk avis. http://www.dagogtid.no/arkiv/2003/36/bokm2/index.html Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hei. Jeg klarte å prestere å få karakteren 1 på karakterkortet til jul. Dette var i nynorsk, et fag som ikke er avsluttende. Vil dette få noen konsekvens for meg? Dette var jo tross alt kun en juletermin. Hvis du vil STÅ til eksamen, vil du sikkert forbedre karakteren bittelittt, få i alle fall karakteren to. Det kan du få!!! Men det krever litt. Punkt 1: Aksepter at nynorske setninger er like annerledes fra bokmål som engelske setninger. Eksempel norsk-engelsk: Når kom du i går? = Yesterday, when did you come? Eksempel norsk-nynorsk: Når startet han jobben? = Kva tid tok han til med arbeidet? For å stå trenger du å øve på tre ting; setningsbygging, setningsbygging, setningsbygging. I tillegg trenger du å være bitte litt konsekvent: Eksempel: I en bokmål stil må du velge mellom å skrive solen / skjev/ ren etc i stedet for sola/skjeiv, rein etc. I moderne nynorsk er mye blitt "tillatt". Men du må være konsekvent; konsekvent "konservativ" eller konsekvent "moderne". PS: Her er link til en nynorsk avis. http://www.dagogtid.no/arkiv/2003/36/bokm2/index.html Eller berre; Kortid starta han jobben? Endret 21. januar 2009 av Gizmo93 Lenke til kommentar
passivaggresivsnekkern Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 wow...nå gruer jeg meg no satan til Tentamen..og etter der igjen Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Dykk har ingenting å frykte! Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Slå opp alt du er usikker på (eller nesten sikker på) og bøyninger (liksom hva ordet slutter på: er, ar og sånnt) i ordboka! Og sjekk over for de enkle tingene som ikkje, eg, kjærleik og andre ord du veit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå