Wubbable Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har ikke lest bøker på flere år nå, men jeg leste nylig en bok som het "Gutten i den stripete pyjamasen" av John Boyne. Denne likte jeg veldig godt, og jeg synes faktisk at lesing har blitt kjekt igjen Men, jeg har lyst på flere bøker lignendes denne, og håper dere kan hjelpe.. Følgendes ting legger jeg vekt på, som jeg liker å lese om: - Andre verdenskrig (konsentrasjonsleirer o.l.) - Barn (Gir meg et mye sterkere inntrykk, og klarer å følge med lettere i boken, muligens fordi jeg er litt barnslig av meg ) Lengden på boken spiller ingen rolle, men må være på minst et par hundre sider Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg har ikke lest noen av disse bøkene selv, men kanskje Boktyven kan være noe for deg? Den er veldig populær, i alle fall. "Året er 1939, og vi befinner oss i Nazi-Tyskland. Ni år gamle Liesels foreldre er sendt i konsentrasjonsleir, og Liesel bor hos fosterforeldre i Himmelgaten i München. En dag dukker jøden Max Vandenburg opp, og får holde seg skjult i familiens kjeller. Liesels fosterfar lærer henne å lese, og hun oppdager at hun ikke kan motstå bøker. Derfor stjeler hun dem, og deler historiene med naboene i bomberommet og med Max." Lenke til kommentar
cathped Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Boktyven er god!! Vil anbefala "Ninas reise"av Lena Einhorn. Biografi om ei ung jødisk jente under 2. verdskrigen i Polen. Ellers har vi jo den kritikarroste "Kathe - alltid vært i Norge". Om ei 14(?) årig norsk-jødisk jente som døde i konsentrasjonsleir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå