Gå til innhold

Bøker lignendes Gutten i den stripete pyjamasen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest bøker på flere år nå, men jeg leste nylig en bok som het "Gutten i den stripete pyjamasen" av John Boyne.

Denne likte jeg veldig godt, og jeg synes faktisk at lesing har blitt kjekt igjen :)

Men, jeg har lyst på flere bøker lignendes denne, og håper dere kan hjelpe..

Følgendes ting legger jeg vekt på, som jeg liker å lese om:

- Andre verdenskrig (konsentrasjonsleirer o.l.)

- Barn (Gir meg et mye sterkere inntrykk, og klarer å følge med lettere i boken, muligens fordi jeg er litt barnslig av meg :p)

Lengden på boken spiller ingen rolle, men må være på minst et par hundre sider :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest noen av disse bøkene selv, men kanskje Boktyven kan være noe for deg? Den er veldig populær, i alle fall.

"Året er 1939, og vi befinner oss i Nazi-Tyskland. Ni år gamle Liesels foreldre er sendt i konsentrasjonsleir, og Liesel bor hos fosterforeldre i Himmelgaten i München. En dag dukker jøden Max Vandenburg opp, og får holde seg skjult i familiens kjeller. Liesels fosterfar lærer henne å lese, og hun oppdager at hun ikke kan motstå bøker. Derfor stjeler hun dem, og deler historiene med naboene i bomberommet og med Max."

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Boktyven er god!! Vil anbefala "Ninas reise"av Lena Einhorn. Biografi om ei ung jødisk jente under 2. verdskrigen i Polen. Ellers har vi jo den kritikarroste "Kathe - alltid vært i Norge". Om ei 14(?) årig norsk-jødisk jente som døde i konsentrasjonsleir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...