Session^^ Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har en katalog som en gruppe har tilgang til. Men når nye brukere legger til filer i denne er ofte rettighetene slik at ikke alle i gruppen får tilgang. Finnes det en måte slik at når filer kopieres/flyttes over i "hoved katalogen" får samme rettigheter som "hoved katalogen" har? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Mulig jeg tenker alt for komplisert her nå.. En daemon som overvåker mappa og kjører chmod/chown på hver nye fil. Eller en cron jobb. Edit: Nei, folkens, kom opp med noe bedre! Endret 19. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Jepp. Du kan sette noe jeg syns huske heter "Group ID Bit" på mappa, sånn at alle filene/mappene som blir lagd i den mappa automatisk får samme gruppetilhørighet som mappa. Edit: Google trår til som vanlig: Linux Permissions. Endret 20. januar 2009 av Maelwedd Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Hmm.. jeg har allerede satt s for group. Vil alle filene i underkatalogene skifte slik at ls -l vi vise likt som hovedkatalogen? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvis du har satt s for group på en mappe, så vil (såvidt jeg har skjønt det her) alle filer/mapper som blir laga inne i den mappa få samme gruppetilhørighet som mappa (istedenfor at den får gruppa til brukeren). Eksisterende filer/mapper må du sikkert chgrp på: chgrp -R gruppenavnher /bane/til/mappe/her Du må da såklart ha rettigheter til dette (feks sudo/su). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå