Gå til innhold

Trådløst mareritt uten ende

Anbefalte innlegg

For et par uker siden begynte den trådløse forbindelsen til nettet å svikte. Det kom opp en gul varseltrekant over tilkoblingsikonet, og beskjeden som lå under, var ”Begrenset tilkobling”. Jeg fikk nettkontakt med kabel, så jeg antok at det var et ruterproblem. Kontaktet brukerstøtten til Simens (ruteren er en Gigaset SE366), der jeg fikk diverse instruksjoner om hva jeg skulle gjøre, uten at noe funket. Konklusjonen var at ruteren måtte skiftes. Dette hjalp ikke. Det var kul umulig å komme trådløst på nettet fra noen av de tre pc-ene i huset. Simensfolka mente stadig at det var ruteren som hadde skylda, så jeg av gårde til Elkjøp og bytter ruter enda en gang. Men neida, problemet var stadig der. Jeg ringer så brukerstøtten til Canal Digital, som sier at de tror trøbbelet kan komme av arbeider på kabelnettet. De resetter modemet (Thompson TCM420), og vips så virker alt normalt. Men det varer ikke lenge. Dagen etter er alt som før. Jeg klager igjen til CD, men får til svar at det ikke er noe i deres systemer som kan forklare at jeg ikke har nettforbindelse. De henviser meg til leverandøren av ruteren, og råder meg eventuelt til å ta problemet opp med Telenoreksperten (kr 26 pr minutt!) Noen som har forslag til hva kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For et par uker siden begynte den trådløse forbindelsen til nettet å svikte. Det kom opp en gul varseltrekant over tilkoblingsikonet, og beskjeden som lå under, var ”Begrenset tilkobling”. Jeg fikk nettkontakt med kabel, så jeg antok at det var et ruterproblem. Kontaktet brukerstøtten til Simens (ruteren er en Gigaset SE366), der jeg fikk diverse instruksjoner om hva jeg skulle gjøre, uten at noe funket. Konklusjonen var at ruteren måtte skiftes. Dette hjalp ikke. Det var kul umulig å komme trådløst på nettet fra noen av de tre pc-ene i huset. Simensfolka mente stadig at det var ruteren som hadde skylda, så jeg av gårde til Elkjøp og bytter ruter enda en gang. Men neida, problemet var stadig der. Jeg ringer så brukerstøtten til Canal Digital, som sier at de tror trøbbelet kan komme av arbeider på kabelnettet. De resetter modemet (Thompson TCM420), og vips så virker alt normalt. Men det varer ikke lenge. Dagen etter er alt som før. Jeg klager igjen til CD, men får til svar at det ikke er noe i deres systemer som kan forklare at jeg ikke har nettforbindelse. De henviser meg til leverandøren av ruteren, og råder meg eventuelt til å ta problemet opp med Telenoreksperten (kr 26 pr minutt!) Noen som har forslag til hva kan gjøre?

1. Sjekk at modemet er tilkoblet internettporten til routeren.

2. Resett modemet ved å stikke en pennespiss inn bak til lampene foran blinker eller slukker.

3. Etter at modemet kobler seg opp bør internett fungere på LAN.

1. Sjekk at modemet er tilkoblet internettporten til routeren.

2. Resett modemet ved å stikke en pennespiss inn bak til lampene foran blinker eller slukker.

3. Etter at modemet kobler seg opp bør internett fungere på LAN.

Dessverre. Dette fungerte ikke.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er ikke den type problemer knyttet til hverken modemet eller internettoperatøren. Ihvertfall ikke i de tilfellene jeg har vært borti.

Problemet ligger gjerne enten i routeren, eller på pcene. Byttet du til samme modell og merke av router hver gang?

Bruker alle pcene samme type / modell av trådløst nettverkskort?

Har du forsøkt å oppdatere driverne, eller sjekket om andre instillinger på pcene kan skape konflikter?

Min erfaring er at en god router (der som nevnt tidligere d-link ikke faller under den kategorien), og å passe på instillinger og drivere gjerne minimerer slike problemer.

Forresten, hva skjer hvis du prøver å reparere tilkoblingen, eller deaktivere og reaktivere den trådløse tilkoblingen?

Edit:

Du kan også prøve å oppdatere programvaren på routeren, for å se om den fungerer bedre da.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Først svar på spørsmålene du stiller: Ja, jeg har fått samme rutermerke og -modell hver gang. Det er forskjellige nettverkskort i pc-ene. Har sjekket innstillingene på pc-ene så langt jeg har kunnet (er ingen ekspert), men har ikke oppdatert driverne. Har forsøkt å reparere tilkoblingen og de- og reaktivere den trådløse koblingen flere ganger.

Ellers har det skjedd en del siden sist. Fikk nytt modem fra Canal Digital uten at det hjalp noe. Så var jeg inne i ruterinnstillingen og slo av brannmuren der. Da begynte tilkoblingen å fungere, men sviktet igjen etter en stund. Snakket på nytt med Simens brukerstøtte (for n'te gang); der klødde de seg fremdeles i hodet, men kom til slutt fram til at problemet måtte henge sammen med krypteringsmåten. Og da den ble stilt over til WEP, ble det kontakt igjen fra begge maskinene jeg sjekket. Dette var i går kveld, og i dag fungerer det stadig bra fra én av maskinene (XP), mens tilkoblingen fra den andre (Vista)er blitt brutt én gang. Den kom tilbake ved restart, men jeg føler meg ikke trygg på at det varer. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre med sikkerhetsnivået i Vista. Det er nå på middels.

Lenke til kommentar

Hvis å bytte kryptering gjorde så mye, ville jeg sørget for å ha lastet ned alle oppdateringer til både windows xp og vista, som ligger på Windows Update, hvis du ikke allerede har gjort det.

Min erfaring er at driverne til nettverkskortet kan ha mye å si hvis man sliter med krypteringen. Min Dell hadde noe av det samme problemet med et Intel kort, intill jeg oppdaterte driverne (disse var faktisk et par år nyere, ifølge enhetsbehandling). Så dette er noe jeg hadde sjekket godt.

For å finne den nyeste driveren til dine nettverkskort, må du vite hvilken fabrikant, og modellnummer de har, og søke litt på support/nedlastingsdelen av produsentens hjemmesider. Som regel følger det med egne programmer til kortene, som skal ta over for Windows egen utgave. Hvilken av dem du vil bruke, får du avgjøre selv, men jeg for min del holder meg til den som finnes i Windows (ihvertfall i XP).

Min erfaring er at det blir enklere, og mindre problemer av det, spesielt siden kvaliteten på programmene produsentene sender med, varierer veldig, og kan være mye mer avanserte enn nødvendig for en vanlig bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...