Gå til innhold

3pins vifter hvordan virker de?

Anbefalte innlegg

Vifta i min bærbare pc er gåen og så har jeg fått tak i to stykk

som jeg ikke får til å virke.De fungerer ikke i pcen og heller ikke hvis jeg kobler de til et batteri.Så da lurer jeg på om det må gå strøm i alle ledningene eller er den tredje til måling av rpm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Potensiometer pleier jeg å bruke for å justere lyden på forstereren. Skal viftene justeres så trengs det en strømforsterker i tillegg, da potensiometere er mindre egnet til å justere spenning over en last.

Hvis trådsterter hadde kommet opp med et modellnavn på pc - eller målt opp viftediameteren (og bredde) så kunne nok noen ha hjulpet mer.

Lenke til kommentar
Jeg kan hvertfall styre viftene mine med et potensiometer og hvorfor skulle man ikke kunne styre viftehastighet med et potensiometer ?

Ja du KAN gjøre det, bare potmeteret er stort nok.

Grunnen til at man normalt ikke gjør dette er:

1. Unødvendig varmgang i potmeteret, siden store deler av effekten går til spille i potmeteret. Gjerne rundt halve effektforbruket, om ikke mer.

2. Hvis potensiometeret er stilt inn på "lav fart", så vil ofte vifta ikke starte i det hele tatt før man justerer potmeteret til nesten "full guffe" pga en viftemotor krever en viss minstespenning/strøm for å starte.

3. Varmgang i potmeteret fører ofte til redusert levetid på potmeteret.

4. Det er vanskelig å justere til "riktig" turtall vha potmeter. Ofte må potmeteret justeres til nesten max bare for å holde vifta i gang. Dessuten vil man slite å holde turtallet jevnt på lave hastigheter. Egentlig en konsekvens av pt.1.

5. Peller man et potmeter fra en gammal radio og borrer hull i kabinettet for dette, så ser det ofte ikke pent ut etterpå (foreldrene dine blir sure når de ikke finner volumknappen på deres gamle fine stereo).

6. Problemstilling 1 - 5 løses oftest enklest ved å installere egen viftekontroller ferdig fra en eller annen gadgets-butikk (eller vanlig datasjappe). Det er skjeldent dyrt heller - en hundrelapp eller tre.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent men takker for svar

Får vifta til å virke med batteri men ikke i maskina.

Har prøvd å venta 5 minutter for å se om den starter men det

gjør den ikke.Tør ikke ha den på lengre uten vifte.

Må være noe med hk for den gir ikke strøm til vifta.

Original vifta stod det 0,38A på og den jeg har nå står det

0.11A Det skal vel ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...