Gå til innhold

Frustrasjon over lydmotorer i Linux

Anbefalte innlegg

Per i dag er det absolutt ingen lydmotorer som er gode nok i mine øyne.

ALSA er den eneste motoren som støttes av alle programmer. PulseAudio begynner å komme seg, det støtter i det minste sw-mixing. Jada, jeg vet at det fins dmix til ALSA, men det fungerer ganske så rævva! Glitching i lyd osv, osv. Men PulseAudio er heller ikke perfekt. Sist jeg sjekket så klarte ikke PulseAudio å spille av mp3 uten at det hakket i lyden.

Har brukt det siste halve året på å prøve å sette sammen en slags hybrid av alle motorer, slik at alle til slutt spilte til en å samme motor. PulseAudio og Jack ser ut til å være de eneste motorene som kan klare dette. Men etter lang, lang tid med googling, IRC og diverse forum har jeg gitt opp. Jeg er lei, og gir opp. Lei av at ting ikke fungerer, av å måtte skifte lydmotor/restarte ALSA hver gang jeg starter et nytt program som skal spille lyd.

Har mest lyst på Mac nå.

End of rant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I KDE 4 har de ordnet dette og jeg kan for første gang nyte lyd uten noen glitcher på Linux (Helt uautomagisk uten å ta ett eneste valg i menyer eller lignende!). (Var på tide) :thumbup:

Hm, er en Gnome-fyr jeg. Har brukt KDE 3 og 4, og det var ikke så automagisk for meg der heller.

Hvorfor ikke bare kjøpe et lydkort med hw-mixing?

Likegreit hvis man bryr seg om lyd.

Prøvd asym?

Har hw-mixing, men det fungerer heller ikke perfekt.

Hva er asym?

Lenke til kommentar
Plugin for full-duplex sw-mixing inkludert med nyere alsa-versjoner.

Har en del patcher som går på dmix inkludert, så bør kanskje fungerer bedre?

http://alsa.opensrc.org/index.php/Asym

Hvilket lydkort har du forresten?

Echo Mia Midi, har satt opp etter guiden til TheMaister, men kan ikke velge hvilket program som skal spille til hva.

Får prøve Asym i morgen. Tar kveld nå.

Lenke til kommentar
Tja, kaffenils kunnne jo ha vært å snill å faktisk hjulpet til her. I stede for å prøve å sverte :p
Han ber vel egentlig ikke om hjelp, gjør han? Ser mer ut som behov for å slippe ut frustrasjon, og da kan det jo være greit å drive med litt opplysning ;)

Kanskje det kan hjelpe ham å bytte til noe annet, som fungerer, f.eks. Mac, som han selv nevner i slutten.

Lenke til kommentar

Echo Mia Midi, har satt opp etter guiden til TheMaister, men kan ikke velge hvilket program som skal spille til hva.

Å velge hvilke devices som skal brukes kommer an på programmene du bruker. Jeg har hovedsaklig 2 programmer som rutes rundt, Mplayer og MPD. Flash og andre programmer som aldri omtrent brukes sammen settes til default :p Kjører ikke noe DE som liker å ha kontroll over lyden sentralt though. Tror nok at KDE og Gnome sine lyd-greier er litt sære å ha med å gjøre, siden de regner med at alle har SW-mixing I guess.

.mplayer/config:

ao=alsa:device=mia3

/etc/mpd.conf:

audio_output {

type "alsa"

name "My ALSA Device"

device "mia2"

}

mixer_type "alsa"

mixer_device "default"

mixer_control "Line"

For meg funker HW-mixing helt strålende. Har ingenting i mot alsa, enda :p

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Tja, kaffenils kunnne jo ha vært å snill å faktisk hjulpet til her. I stede for å prøve å sverte :p
Han ber vel egentlig ikke om hjelp, gjør han? Ser mer ut som behov for å slippe ut frustrasjon, og da kan det jo være greit å drive med litt opplysning ;)

Kanskje det kan hjelpe ham å bytte til noe annet, som fungerer, f.eks. Mac, som han selv nevner i slutten.

Nei ba ikke om hjelp. Skal lese linkene du ga.

Å velge hvilke devices som skal brukes kommer an på programmene du bruker. Jeg har hovedsaklig 2 programmer som rutes rundt, Mplayer og MPD. Flash og andre programmer som aldri omtrent brukes sammen settes til default :p Kjører ikke noe DE som liker å ha kontroll over lyden sentralt though. Tror nok at KDE og Gnome sine lyd-greier er litt sære å ha med å gjøre, siden de regner med at alle har SW-mixing I guess.

.mplayer/config:

ao=alsa:device=mia3

/etc/mpd.conf:

audio_output {

type "alsa"

name "My ALSA Device"

device "mia2"

}

mixer_type "alsa"

mixer_device "default"

mixer_control "Line"

For meg funker HW-mixing helt strålende. Har ingenting i mot alsa, enda :p

Vel ingen av programmene jeg bruker ser ut til å være så glad i hw-mixing. Kan kanskje google det litt mer dog.

Lenke til kommentar

Jeg deler heller ikke din frustrasjon. ALSA har alltid fungert "automagisk" for meg. Jeg vet ikke om jeg riktig skjønner problemet ditt, problem med software mixing? Som i når du spiller lyd fra flere programmer? Personlig har jeg kun hatt det problemet i kombinasjon med enkelte programmer tilpasset gnome, typisk exaile, rhythmbox, banshee osv. mpd og amarok har jeg ikke hatt noen problemer med. Heldigvis bruker jeg ikke noen av nevnte problemprogrammer, så da har jeg ingen problemer med lyden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...