Melfacion Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Har hatt problemer med lysene på min Ford Mondeo (1998) et par uker nå. Problemet kommer og går, så det er nok en dårlig kontakt eller kortslutning ett eller annet sted, men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne å lete. Det hjelper ikke at instruksjonsboka til bilen er på tysk når det kommer til å tyde sikringsdiagrammet heller... Bilen har en lysbryter med følgende trinn: - Parklys høyre side - Parklys venstre side - Av - Begge parklys - Kjørelys Problemet er at parklys venstre side aldri slår seg av (med unntak av når bilen selv vil, og det er som regel bare for en kort periode). Har noen en engelsk eller norsk sikringsoversikt for Ford Mondeo 1998? Det må vel være riktig sted å begynne i alle fall. Følgende feilsøking er gjort: - Koblet fra batteri - Ingenting lyser (naturligvis) - Koblet til batteri - Parklys venstre lyser - Koblet fra lysbryter - Parklys venstre lyser - Nappet ut samtlige sikringer fra sikringsboks i motorrom - Parklys venstre lyser Sikringsboksen under dashbordet har jeg ikke sjekket alt på enda, men jeg har ikke klart å tyde hva som skal være sikring for parklys. Kan dette skyldes dårlig jording, eller er det rett og slett en kortslutning. Hvor er det mest sannsynlig at kortslutningen er? Problemet er også der når tenningen er av, men parklyset skal virke da uansett. edit: Når problemet er der virker lysbryteren på følgende måte (se original funksjonsmåte øverst i posten) - Parklys høyre og venstre - Parklys venstre - Parklys høyre og venstre - Parklys høyre og venstre - Parklys venstre, og kjørelys høyre og venstre Endret 19. januar 2009 av Melfacion Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Lyser nærlys og fjernlys som normalt? Gjør det noen forskjell om du plukker ut nærlys og fjernlyspærene? Lyser det noe sterkere om du slår på bryteren for parklys. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Nærlys og fjernlys lyser som normalt med unntak av at parklyset fortsatt lyser sammen med nærlys. Dette ble for mye for pæra, og nå er det kun nærlys på høyre side som virker. Skal prøve å plukke ut noen pærer i morra og melder i fra hvordan det går. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Parklys skal lyse sammen med nærlys. Høyre side? Kun nærlys som fungerer? Dvs. parklyspæra har brent av? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Prøvd å bytte om pærene? Tenker da på kortslutning på pæra Evt. om du har en innkjøring som ender i en venstresvinng som du blinker inn i? Noen biler har det med å skru over på park både forran og bak nå bilen står med spaken til en av sidene uten tenninga på, uten at jeg vet grunnen.. Rebel-Rider kan kanskje svare på dette? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Parklys skal lyse sammen med nærlys. Høyre side? Kun nærlys som fungerer? Dvs. parklyspæra har brent av? Stemmer.... my bad. Høyre side: parklys funker, nærlys funker, fjernlys funker. Akkurat som det skal være. Venstre side: parklys er på hele tiden. Dette gjelder både foran og bak på bilen, forøvrig. Prøvd å bytte om pærene?Tenker da på kortslutning på pæra smile.gif Evt. om du har en innkjøring som ender i en venstresvinng som du blinker inn i? Noen biler har det med å skru over på park både forran og bak nå bilen står med spaken til en av sidene uten tenninga på, uten at jeg vet grunnen.. Rebel-Rider kan kanskje svare på dette? Bytte på pærene var en god idé. Det skal jeg prøve. Blinklysspaken står i nøytral posisjon når problemet er tilstede, så det er ikke problemet heller :s Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg vil tippe på at det er en bryter som ikke virker som den skal, mest sannsynlig lysbryteren eller et relé som tilhører parklyskretsen. Siden du allerede har prøvd å koble fra lysbryteren uten at det ga noe resultat kan det jo tyde på at det er et relé som henger. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvis det bak også tror jeg nok ikke det har noe for seg å bytte om på pærene, men stikk på en hogger å få med deg en ny bryter og prøv det, evt. blinklyshendelen om du har samme greia som jeg hadde med at den måtte stå i "nøytral" for at ikke nevnte lys skulle være på.. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Ford altså. LOL. Selv har jeg en ganske ny S-Max og hvis jeg skrur den av mens høyre blinklys er på, så fortsetter høyre baklys å lyse. Så da må jeg skru på tenningen igjen, skru av blinklyset og deretter skru av tenningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Lyser ikke høyre parklys foran også? Og det er vel tilsvarende også til venstre? De fleste (tyske?) biler har dette fra fabrikk, slik at du skal kunne sette på parklys på den siden som vender ut mot vegen. I "gamle dager" var dette ikke lov i Norge, siden alle parklys skulle lyse samtidig, og dette ble koblet ut på norske biler. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Mulig parklys foran også lyser, men det er jo altså det lyset som vender inn mot grøfta som lyser, ikke motsatt som kanskje kunne vært logisk i henhold til din forklaring. Får sjekke om det gjelder tilsvarende med venstreblink også. Endret 21. januar 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Mulig parklys foran også lyser, men det er jo altså det lyset som vender inn mot grøfta som lyser, ikke motsatt som kanskje kunne vært logisk i henhold til din forklaring. Får sjekke om det gjelder tilsvarende med venstreblink også. Hvordan skal bilen vite hvilken side som er vendt ut mot veien eller ikke? Det skal vel være slik. En del steder i utlandet setter man gjerne på parklys for at man lettere skal se bilen som står parkert ved veibanen. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Bilen vet vel at om man blinker til høyre så står man på høyre siden av veien? Eller? Uansett, jeg trodde altså ikke at det var meningen at det skal være sånn, men ideen ble lansert i en post lengre opp og kanskje er det logisk. For egen del syns jeg alle lys skulle vært slått av når jeg skrur av bilen. Tungvint de gangene jeg skrur av bilen før jeg rekker å ta av blinklyset. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Bilen min er importert fra tyskland, så det stemmer ganske bra. Men istedenfor at funksjonen slår inn når blinklyset er skrudd på er det faktisk en egen stilling for hver retning på lysbryteren Har forøvrig fortsatt ikke hatt tid til å fortsette feilsøkingen min. Har forsøkt å finne oversikt over reléer og deres funksjoner på nett, men lettere sagt enn gjort Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Har nå fått tak i koblingsskjema og feilsøkt med det som utgangspunkt. Har merket med rødt hvor feilen må ligge. Det er alltid + 12 V på strekningen merket med rødt selv om sikring 33 er tatt ut eller sikringspanelet er koblet helt fra. Feilen er altså en kortslutning langs ledningsnettet merket i rødt eller en feil i "bulb failure module". Jeg klarer ikke å finne "bulb failure module". Instruksjonsboka forteller at den skal være under rattet, og kablet me oransj/hvit kabel fra både parklys bak og parklys foran. Har ikke klart å spore opp en kontakt med to stk. oransj/hvit kabel der. Kanskje den ikke er på min modell, og kortslutning er neste alternativ... Noen som har et godt forslag til aktuelle kortslutningspunkter til +12v når tenninga og lysbryter er skrudd av? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Om du har en "bulb failure unit" kan du vel kjapt finne ut av. Om du tar ut en pære, så skal du få beskjed om det et aller annet sted. Det er fullt mulig at den 12Ven du måler kommer via en av de andre pærene, f.eks nærlys eller fjernlyspærene. Har du forsøkt å ta dem ut? Hvis du tar ut parklyspæra, måler du fortsatt 12V på den aktuelle ledningen? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Har på nytt forsøkt å finne feil i dag, i håp om at kontakten til tilhengerkobling var synderen, men det ser heller ikke ut til å være feilkilden. Denne er ikke nevnt i koblingsskjemaet engang, så jeg antok at det kunne ligge noe problemer der... Under baklyset på venstre side går det en gjeng med kabler inn under lykta og blir borte for meg... Hvor kommer de ut igjen? Den skyldige kablen med 12 V er blandt de som gjemmer seg bort der Det er ikke tilsvarende kabelføring på motsatt side av bagasjerommet. Går også kabler fremover som inneholder den samme kablen (hvit/oransj) med 12 V, men disse finner jeg igjen under listene ved dørene på venstre side... Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Hvis du tar ut parklyspæra, måler du fortsatt 12V på den aktuelle ledningen? Ja Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Har på nytt forsøkt å finne feil i dag, i håp om at kontakten til tilhengerkobling var synderen, men det ser heller ikke ut til å være feilkilden. Denne er ikke nevnt i koblingsskjemaet engang, så jeg antok at det kunne ligge noe problemer der... Under baklyset på venstre side går det en gjeng med kabler inn under lykta og blir borte for meg... Hvor kommer de ut igjen? Den skyldige kablen med 12 V er blandt de som gjemmer seg bort der Det er ikke tilsvarende kabelføring på motsatt side av bagasjerommet. Går også kabler fremover som inneholder den samme kablen (hvit/oransj) med 12 V, men disse finner jeg igjen under listene ved dørene på venstre side... Det går vel ofte en kabelgate bak som går til den ene lykta, som så sender strøm videre til den andre Evt. hentes styrestrøm til blinklyset fra den siden det trengs.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå